Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: laga optisk kabel?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    laga optisk kabel?

    jag slant med lödkolven när jag skulle kolla lödningarna i AMP1 och råkade smälta en av de optiska kablarna som sitter inne i AMP1.

    Finns det några firmor som pysslar med att skarva/laga optiska kablar?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Harmånger
    Inlägg
    21

    Re: laga optisk kabel?

    Utan att veta något alls om typen av optokabel eller kontakt så provar jag att svara ändå:
    Om du ska byta ut den så ELFA har flera typer av kablar, sök på ljusledare.
    Annars så borde det fungera om du helt enkelt limmar ihop ändarna med något klart lim. Se till att ha fina och rena ytor bara. Om det är plastfiber (vilket det borde vara om du smälte av den med lödkolven) så kan aceton eller annat lösningsmedel fungera som lim. I så fall kan du lägga på en droppe lösningsmedel på ena änden, sedan föra ihop ändarna och hålla kvar tills lösningsmedlet avdunstat.

    Obs att du måste skarva ända mot ända, inte lägga fibern omlott.

    Lycka till!
    /M
    _________________________
    Saab 9-5 SE 2.3t M Kombi -2000
    Rover Mini Cooper -1999

  3. #3

    Re: laga optisk kabel?

    Å lime fiber kan du bare glemme!
    Kontakt noen som arbeider med fiber, de setter på en kontakt der du skadet den. Holder ikke Ericsson til i hjembyen din?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: laga optisk kabel?

    det är det jag efterfrågar: är det någon som vet någon firma som håller på med sådant till privatkunder?

    klart de stora fiberoptik firmorna klarar det här men det är inte direkt så de tar emot privatkunder med en skarvning på 2 cm...

  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: laga optisk kabel?

    Citat Ursprungligen postat av Mate Dogg
    Obs att du måste skarva ända mot ända, inte lägga fibern omlott.
    Det är bara att knyta ihop ändarna.

    Skämt åsido så är det nog i det närmaste omöjligt att få funktion på kabeln genom att limma ihop den själv. Att laga blir antagligen dyrt så jag skulle försökt byta hela kabeln genom att köpa samma typ hos Elfa.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: laga optisk kabel?

    Jag jobbar med fiberoptik inom instrumenttillverkning för forskning och kan säga att försöka skarva en ljusledare hemma är nog svårt att få bra.....

    När vi använder riktiga skarvar (med limmade don och polerade ändar) så lägger vi dessa i en skarvhylsa och spelet mellan ändarna är 1-4 hundradels millimeter. Och då är bägge ändarna polerade i 5steg i samma typ av slipmaskin som används till att polera ädelstenar.

    Så mitt tips är att försöka byta hela fibern om det går, den är väl inte fastlimmad?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: laga optisk kabel?

    ska titta in på Elfa på onsdag, men med tanken på att en ny kostar ca 6000kr så är 2000kr inte särskilt mycket för att få den lagad

  8. #8
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: laga optisk kabel?

    Har för mig att det finns en AMP1 under säljesdelen här på forumet, var nog inte speciellt dyr heller, kan ju vara ett alternativ om det blir svårt att laga.
    Bättre att leta en begagnad här och på skroten än att köpa en ny för 6k.

    Mvh Marcus

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Harmånger
    Inlägg
    21

    Re: laga optisk kabel?

    Kravet på en fiber i de här sammanhangen torde knappast komma i närheten av fiber för telekommunikation. Du har inget att förlora på att försöka!
    /M
    _________________________
    Saab 9-5 SE 2.3t M Kombi -2000
    Rover Mini Cooper -1999

  10. #10

    Re: laga optisk kabel?

    håller med - är det nylonfiber ala TOS-link så lär de inte ens ha lasrar i ändarna utan bara lysdioder som moduleras digitalt och det kanske går att fixa till med TOS-link pryttlar (Elfa har TOS-link delar)

    riktiga singel-mode fibrer i glas har 8-9 µm kärna som leder ljuset och där måste allt göras med hög precision inkl. använda laser som ljuskälla.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: laga optisk kabel?

    ELFA har plastoptisk kabel men den har lite fel yttermått för att passa i hylsorna som sitter limmade på kabeln. Det går att lösa ändå med lite fantasi. Att få tag på nya kablar "löst" är bara att glömma.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: laga optisk kabel?

    Hej !

    Jag har skarvat optoledaren i SS genom att först göra ett snyggt snitt med rakblad o sedan "vanligt snabblim". En krympslang over detta som armering.
    Jo, med "rätta verktygen" kan man se att antalet överförningsfel ökar, men ljudet var fullt normalt.
    Jag har för mig att det finns lösa optoledare för rep.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: laga optisk kabel?

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Har för mig att det finns en AMP1 under säljesdelen här på forumet, var nog inte speciellt dyr heller, kan ju vara ett alternativ om det blir svårt att laga.
    Bättre att leta en begagnad här och på skroten än att köpa en ny för 6k.

    Mvh Marcus
    därför att skroten inte säljer några. varken laga eller bildelsbasen har några. de verkar försvinna väldigt fort.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: laga optisk kabel?

    har nu testar med lim och krympslang. det gav ett klart bättre ljud men det är inte 100%.

    Elfa har inga delar som passar "bolt-on" och eftersom de inte hade några optiska delar i lager så fanns det inte inte mycket att välja på än att limma.

Liknande ämnen

  1. Kabel i VP-rör
    Av Sundance Kid i forum Off Topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 13:46
  2. optisk kabel lyser inte 93sc 06
    Av Purex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-25, 19:13
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 22:20
  4. Optiskt ljud(optisk kabel)
    Av fader i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •