Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Service 9-3SC -05

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Service 9-3SC -05

    Jag ska göra service åt en polare på hans 9-3 1.8t sport combi -05 B207E motorn och manuell växellåda.
    Bilen har gått ca 9500mil och vad ska man då byta på en sån service förutom olja, filter och kupefilter?? Nån som vet service intervallerna och vad som ska bytas och när?? Tändstiften?? Luftfiltret?? Växellådsoljan??

    På själva färddatorn går det ju att få fram oljekvalitetsnivå eller nåt sånt och den va på ca 57% sist jag hörde av honom, är det bra eller dåligt?? Hur fungerar den där mätaren då?? är det nåt med färddator eller service indikering som man måste nollställa på dom där?? hur gör man det i så fall?

    Är det att rekommendera att köpa long-life helsyntet olja och hålla 3000km intervallen på service?? Såg att det va så pass mycket på nån reservdelssida på internet.

    Bilen har även dragit mycke olja för honom för när jag kollade oljestickan åt honom så va det bara olja längst ner på stickan, långt nedanför min strecket. Brukar dom här bilarna dra olja eller brukar dom läka på nåt känt ställe??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    79

    Re: Service 9-3SC -05

    Porki, borde gå att få ut en specifikation från någon Saab ÅF på vad som görs vid service. (iaf om du är en presumtiv kund )
    Annars finns specen i Haynes manualen som är en bra och billig grej i sammanhanget.

    Angående oljeproblemet så har jag läst något om att de tydligen kan trycka in motorolja i styrservon via någon packning som ej håller tätt? Enkelt att kolla om bilen även har för mkt olja i behållaren till servon.
    * 9-3 SC -07 1.8t (Maptune Steg1 E85)*

  3. #3

    Re: Service 9-3SC -05

    Här har du en lista på vad som ska göras, klicka på "Boka" så ser du vad som ska bytas.
    http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=18

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Service 9-3SC -05

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    På själva färddatorn går det ju att få fram oljekvalitetsnivå eller nåt sånt och den va på ca 57% sist jag hörde av honom, är det bra eller dåligt?? Hur fungerar den där mätaren då??
    http://genuinesaab.com/psi/files/03oil-service.htm
    MAIN SERVICE interval is based entirely on mileage driven: 30,000; 60,000 and 90,000 miles.

    INTERMEDIATE SERVICE is set by an algorithm that determines when service is required. Miles driven, crankshaft revolutions, number of starts/cold starts, ambient temperatures, speed and engine temperature are among the measurements used to compute the interval with the TIME FOR SERVICE message being set between 8,000 and a maximum of 15,000 miles. If the mileage interval is not met, the message will be set at 2 years.

    NOTE: The actual oil condition is NOT measured, only the above calculations performed.

    Kan väl också passa på att översätta från medelpadsmål till svenska: När Porki skriver "brukar dom läka" menar han "läcka" dvs inte att bilen lagar sig själv.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Service 9-3SC -05

    Citat Ursprungligen postat av Harley
    Porki, borde gå att få ut en specifikation från någon Saab ÅF på vad som görs vid service. (iaf om du är en presumtiv kund )
    Annars finns specen i Haynes manualen som är en bra och billig grej i sammanhanget.

    Angående oljeproblemet så har jag läst något om att de tydligen kan trycka in motorolja i styrservon via någon packning som ej håller tätt? Enkelt att kolla om bilen även har för mkt olja i behållaren till servon.
    Menar du det?? För olje sölet varje gång ser ut att komma från burken för servoolja och nivån där i va alldeles för mycke och oljan luktar lite motorolja faktiskt. Trodde först att dom fyllt på olja fel men jag pratade med honom och han har aldrig fyllt på nån olja...

    Detta va kul att höra, måste forska vidare i detta för det verkar ju vara detta problem på hans bil.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Service 9-3SC -05

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Porki
    På själva färddatorn går det ju att få fram oljekvalitetsnivå eller nåt sånt och den va på ca 57% sist jag hörde av honom, är det bra eller dåligt?? Hur fungerar den där mätaren då??
    http://genuinesaab.com/psi/files/03oil-service.htm
    MAIN SERVICE interval is based entirely on mileage driven: 30,000; 60,000 and 90,000 miles.

    INTERMEDIATE SERVICE is set by an algorithm that determines when service is required. Miles driven, crankshaft revolutions, number of starts/cold starts, ambient temperatures, speed and engine temperature are among the measurements used to compute the interval with the TIME FOR SERVICE message being set between 8,000 and a maximum of 15,000 miles. If the mileage interval is not met, the message will be set at 2 years.

    NOTE: The actual oil condition is NOT measured, only the above calculations performed.

    Kan väl också passa på att översätta från medelpadsmål till svenska: När Porki skriver "brukar dom läka" menar han "läcka" dvs inte att bilen lagar sig själv.
    Tack ska du ha, det värmde
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. Service + ss?
    Av EmilSS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •