Hej!

Jag har ett problem med min 9000 CD -94.. samma bil som i min signatur alltså.

Har postat i det "modellspecifika" forumet, men vill prova lyckan här också.

Ibland beter sig bilen underligt när jag skall starta den. Konstigheterna är varje gång desamma, och motorn är varmkörd varje gång, bilen har stått parkerad i max en halvtimme på parkeringsplats, i tvätthall, eller liknande.

Motorn startar som vanligt, men varvar upp till ca 2000 rpm, går ner till kanske 1100 rpm, upp igen till ca 1500 rpm, sedan droppar varvtalet ner, till runt 500 rpm, och motorn dör. Det spelar ingen roll om jag försöker ge gas eller inte, det påverkar inte förloppet.

Detta sker två till fyra gånger, sedan startar bilen som vanligt och går att helt problemlöst köra, precis som vanligt.

Detta hände för första gången för ca en månad sedan, sedan midsommarafton, sedan dess har det hänt tre fyra gånger... jag kör bil kanske en fem, sex gånger i veckan, det har bara varit stadstrafik, med kortare turer på motorväg. Motorn går hur bra som helst, inga problem vid acceleration på motorvägspåfarterna eller så.

Ny bränslepump, dito filter. Nya tändstift, jag har bytt tändkassett mellan incidenterna, så det verkar inte vara något problem med kassetten.

Kan det handla om lambdasonden? Jag har inte mätt upp några värden, men det borde vara dags att byta den, den har säkert suttit där i alla 27500 mil...

Bränsletrycksregulatorn?

Någon som har några idéer

Min Check Engine-lampa fungerar inte, hela EDU är nedsläckt, arbetar på att få den att fungera... det hade förstås (kanske) kunnat underlätta vid felsökningen...

Edit:
Rengöring av tomgångsmotorn löste problemet.