Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur demontera bakre kofangaren pa min Saab 93 Aero-02.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Hur demontera bakre kofangaren pa min Saab 93 Aero-02.

    Tankte montera en Parkeringssensor pa bilen. Finns det nagon med bilder pa hur bakre kofangaren demonteras. Mvh Daniel
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    381

    Re: Hur demontera bakre kofangaren pa min Saab 93 Aero-02.

    Citat Ursprungligen postat av aero s
    Tankte montera en Parkeringssensor pa bilen. Finns det nagon med bilder pa hur bakre kofangaren demonteras. Mvh Daniel
    är det en -02a du har så sitter den skruvar med två stora muttrar från insidan i bagaget. Du kommer åt dom genom att dra loss det svarta plastskyddet som sitter längst bak, svårt att förklara. Det svarta skyddet sitter bara med klipps så det är bara att dra. Hela kofångaren dras sedan bakåt/utåt för att glida ur sina fästen..ett tips är att vara två när man tar bort det så man inte tappar då den är lite otymplig att bära.
    (insåg nu att jag knappt förstår min förklaring själv, men hoppas du har någon användning av den)

    mvh jonatan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Hur demontera bakre kofangaren pa min Saab 93 Aero-02.

    Citat Ursprungligen postat av natanoy
    Citat Ursprungligen postat av aero s
    Tankte montera en Parkeringssensor pa bilen. Finns det nagon med bilder pa hur bakre kofangaren demonteras. Mvh Daniel
    är det en -02a du har så sitter den skruvar med två stora muttrar från insidan i bagaget. Du kommer åt dom genom att dra loss det svarta plastskyddet som sitter längst bak, svårt att förklara. Det svarta skyddet sitter bara med klipps så det är bara att dra. Hela kofångaren dras sedan bakåt/utåt för att glida ur sina fästen..ett tips är att vara två när man tar bort det så man inte tappar då den är lite otymplig att bära.
    (insåg nu att jag knappt förstår min förklaring själv, men hoppas du har någon användning av den)

    mvh jonatan

    Tackar sa mycket jo jag fattar och det ar en 02:a, Ar det inga clips och sant pa kofangaren.! Sitter i Thailand sa far ursakta Spraket.!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: Hur demontera bakre kofangaren pa min Saab 93 Aero-02.

    Detta förutsätter väl att du inte har dragkrok?

    Satte in parksensorer på min 9-5 kombi, med krok. Tog en jävla tid. Men om det är som ovan beskriver så verkar det vara mycket enklare på 9-3. Vet inte hur många muttrar och skruvar det var på 9-5an innan den lossnade.

    Skall förövrigt hjälpa en vän med detta ingrepp inom kort, på just en og9-3 så fler tips uppskattas om det finns!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Hur demontera bakre kofangaren pa min Saab 93 Aero-02.

    På en og9-3 med vanliga plasten så gör man såhär:
    1: Lossa skruvarna som håller bagagekrokarna vid den svarta plasten på tröskeln i bagaget.
    2: Ryck loss plasten.
    3: Lossa de två muttrarna på insidan som doldes av plasten. (Om du har drag sitter det 4 muttrar)
    4: Om du har drag sitter det två skruv i reservhjulsbaljan som skall lossas.
    5: Snäpp loss stötfångaren vid varje hjulhus, böj utåt och bakåt.
    6: Dra loss hela stötfångaren.

    Det tar ca 5min om man tar det lugnt. Kan inte tänka mig att det är mycket annorlunda på Aero plasten.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516

    Re: Hur demontera bakre kofangaren pa min Saab 93 Aero-02.

    Citat Ursprungligen postat av gilgo
    På en og9-3 med vanliga plasten så gör man såhär:
    1: Lossa skruvarna som håller bagagekrokarna vid den svarta plasten på tröskeln i bagaget.
    2: Ryck loss plasten.
    3: Lossa de två muttrarna på insidan som doldes av plasten. (Om du har drag sitter det 4 muttrar)
    4: Snäpp loss stötfångaren vid varje hjulhus, böj utåt och bakåt.
    5: Dra loss hela stötfångaren.

    Det tar ca 5min om man tar det lugnt. Kan inte tänka mig att det är mycket annorlunda på Aero plasten.
    Kan säga at det tog bra mycket mer än 5min på min. Men detta gjorde jag själv och bilen är utrustad med drag och jag hade ingen lyft i snöoväder. Inte ett rätt där ungefär.
    Men som de beskriver så är detta inga problem egentligen att göra under rätt förhållanden.

    Mvh Alex

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Hur demontera bakre kofangaren pa min Saab 93 Aero-02.

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Detta förutsätter väl att du inte har dragkrok?

    Satte in parksensorer på min 9-5 kombi, med krok. Tog en jävla tid. Men om det är som ovan beskriver så verkar det vara mycket enklare på 9-3. Vet inte hur många muttrar och skruvar det var på 9-5an innan den lossnade.

    Skall förövrigt hjälpa en vän med detta ingrepp inom kort, på just en og9-3 så fler tips uppskattas om det finns!


    Okey. Nej inget drag.! Vet ej nar jag ska gora detta ar i Thailand for tillfallet, Tack alla.!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Hur demontera bakre kofangaren pa min Saab 93 Aero-02.

    Citat Ursprungligen postat av gilgo
    På en og9-3 med vanliga plasten så gör man såhär:
    1: Lossa skruvarna som håller bagagekrokarna vid den svarta plasten på tröskeln i bagaget.
    2: Ryck loss plasten.
    3: Lossa de två muttrarna på insidan som doldes av plasten. (Om du har drag sitter det 4 muttrar)
    4: Snäpp loss stötfångaren vid varje hjulhus, böj utåt och bakåt.
    5: Dra loss hela stötfångaren.

    Det tar ca 5min om man tar det lugnt. Kan inte tänka mig att det är mycket annorlunda på Aero plasten.

    Tackar.!!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Hur demontera bakre kofangaren pa min Saab 93 Aero-02.

    Glömde lägga till att om man har drag sitter det även två skruv i reservhjulsbaljan. Dessa lossas innan man drar ut stötfångaren. Men eftersom du inte har drag kvittar det.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

Liknande ämnen

  1. Hur lossa listen på bakre kofångaren?
    Av jellybear i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 11:37
  2. Hur tusan får jag bort den bakre kofångaren? 9-5 -00
    Av Brainy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •