Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem med laddtryck Saab 9-3aero SS

  1. #1

    Problem med laddtryck Saab 9-3aero SS

    Hejsan!

    I dagarna har jag märkt av att mitt laddtryck har börjat spöka.
    Fenomenet är att på högre växlar vid högre last så börjar turbon ladda redigt/tappa/ladda/tappa/ladda tills man är så pass hög fart så man inte belastar turbon så mycket. Så det blir en väldigt ryckig gång ett tag. Dettar kommer oftast efter en stunds körning då bilen blivit varm, ibland inte.

    Verkar inte vara några sprickor i slangar då den laddar redigt ibland och ibland inte. Bilen är ej chippad...

    Misstänker det kan vara magnetventilen, men vill gärna inte lägga så pass mycket pengar på en ny om de inte skulle vara de felet. Så därför hör jag här först.

    Har ni en aning om va de kan vara, ös på med svar!

    Mvh Mikael Svensson

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686

    Re: Problem med laddtryck Saab 9-3aero SS

    Prova att göra rent din gamla ventil först, kan vara värt ett försök.
    Alternativt provlåna någon från en bil du vet fungerar för att enkelt utesluta ventilen.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Problem med laddtryck Saab 9-3aero SS

    Använder SS samma backventilsystem och MV som T7?

    Vad kör du med för bränsle 95 eller 98? Tänkte på om det är spikregleringen som går in och stryper, anledningen till att det kan funka bättre när du kommer upp i fart isådanafall är att du har bättre kylning på IC av fartvinden!

    Denna "höga" värme vi har haft i dagarna kräver som även instruktionsboken instruerar att man kör på BF98 för att minska risken för spikningar!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4

    Re: Problem med laddtryck Saab 9-3aero SS

    Tack för snabba svar! Jag har inte tillgång till någon magnetventil i dagsläget. Och den som sitter verkar man inte kunna öppna?

    Angående backventilsystemet som T7 kan jag ej hitta. För jag har 1st slang mellan MV och turbo, 1st slang mellan MV och WG, och 1st slang mellan MV och röret till luftfilterboxen.

    Har endast kört på 95okt

    Mvh Mikael S

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Problem med laddtryck Saab 9-3aero SS

    Citat Ursprungligen postat av sv3nsson
    Tack för snabba svar! Jag har inte tillgång till någon magnetventil i dagsläget. Och den som sitter verkar man inte kunna öppna?

    Angående backventilsystemet som T7 kan jag ej hitta. För jag har 1st slang mellan MV och turbo, 1st slang mellan MV och WG, och 1st slang mellan MV och röret till luftfilterboxen.

    Har endast kört på 95okt

    Mvh Mikael S
    Kollade in din bil på garaget! Fin bil för övrigt Om jag vore dig så skulle ja prova att tanka i BF98 för att prova igen, kör ett par mil med detta så du får ur all 95 ur ledningar etc... BF98 tillåter högre lufttemperatur vilket minskar risken för spikningar! Kan som sagt bero på något helt annat, men bf95 får iallafall min att spika när temperaturen ligger runt 25+ i lägre hastigheter....
    Vet inte hur SS har det med bränslerekomendation, men 205R & 235R kräver 98 vid högre lufttemp enligt boken.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6

    Re: Problem med laddtryck Saab 9-3aero SS

    Tack så mycket :-) ska köra slut på 95okt och tanka i v-power. Får se hur den börjar bete sig då.

    /Micke

Liknande ämnen

  1. 9-3Aero tappar laddtryck
    Av Christensen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 20:16
  2. Saab 9-3 2,0t steg 3. Problem med laddtryck
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 10:41
  3. problem med lågt laddtryck saab 900
    Av m3l1n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 14:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •