Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Visslande, saknar laddtryck och vit rök! 9000 2,3T -96

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    39

    Visslande, saknar laddtryck och vit rök! 9000 2,3T -96

    Hej!

    Min kära 9000 2,3T -96 som snart har tagit sig till 35k-gränsen började vissla när turbon laddade för cirka 40 mil sedan (under en långfärd). Jag misstänkte tjuvdrag någonstans men såg inget, tänkte att "jag tar det sen". På förmiddagen idag svajade laddtrycket och jag tyckte det var lite väl mycket avgaser. Sedan slutade turbon ladda och det kom ur mängder med vit rök ur avgassystemet, både vid tomgång och körning - så pass mycket rök att man knappt såg bilarna bakom.

    Det gick att fylla på två liter olja när jag stängde av bilen (har dock varit på gränsen för oljepåfyllningslampan någon vecka). Det rykte även ur oljepåfyllningsröret.

    1. Vad kan detta vara? Är det "bara" turbon som har rasat eller kan det även vara något mer? Vid turboras trodde jag att röken brukar vara blå? Dock tycker jag det luktar mer bränd olja än något annat? Det bubblar ut svart vätska mellan grenrör och turbo när man gasar.

    2. Misstänker även topplockspackningen - kan den gå sönder utan att något syns utifrån, d.v.s. läckage eller dylikt? Om så är fallet, får man veta detta med kompressionstest, eller hur kan jag undersöka saken?

    Tack på förhand! Semesterkassan verkar just ha gått åt...

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: 9000 2,3T -96 visslande, saknar laddtryck och vit rök!

    Det borde försvinna vatten också om det bubblar så där! Kolla om det är tryck i expansionskärlet samt om det luktar avgaser där också, då kan du nog vara rätt säker på att det är toppackningen.

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: 9000 2,3T -96 visslande, saknar laddtryck och vit rök!

    Som sagt kolla om det försvunnit vatten samt om det luktar avgaser i expansionskärlet.

    Låter mer som turbohaveri.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    39

    Re: 9000 2,3T -96 visslande, saknar laddtryck och vit rök!

    Tack för svaren!

    Det där med vätskan mellan grenrör och turbo, det är mer ett litet pysande än att det är en större mängd vätska - jag var kanske lite otydlig där. Det har alltså totalt pyst ut så att någon centimeter av turbon är svartfärgad, inte mer än så. Samt skvätt lite runtomkring, vet dock inte om det blev när felet uppstod eller om det är av pysandet - den är ju lite svart på sina ställen numera.

    Dessvärre läcker den redan kylvätska sedan tidigare så jag kan inte gå på hur mycket det försvunnit sedan detta fel uppstod. Jag tar och fyller på den imorrn och låter den stå på tomgång ett tag så får vi se.

    Är det att lukta i expansionskärlet som gäller för att veta om toppackningen har gått alltså? Jag ser gärna fler förslag om det finns några, vill helst inte spendera 6-8k på turbo och sedan ha fler problem att ta hand om - så här höga utgifter börjar få mig att närma mig bilbyte.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576

    Re: 9000 2,3T -96 visslande, saknar laddtryck och vit rök!

    Citat Ursprungligen postat av espii
    Det gick att fylla på två liter olja när jag stängde av bilen (har dock varit på gränsen för oljepåfyllningslampan någon vecka). Det rykte även ur oljepåfyllningsröret.
    Du har ingen oljepåfyllningslampa på en -96:a. Om det är oljetryckslampan du menar så kanske du har åkt runt med för lågt oljetryck? I så fall kan i värsta fall lager och kedjor i motorn ha fått ta en del stryk också.

    Som andra redan har skrivit: kolla olja och kylvatten för att se om du hittar tecken på dålig topplockspackning. Sedan skulle jag också lossa inloppet till turbon och känna ifall axeln i den glappar.
    Om du har någon möjlighet att skruva själv så behöver inte ett turbobyte bli särskilt dyrt. Begagnade T25-snurror brukar finnas billigt här på forumet allt som oftast och ett byte är inte så svårt att fixa själv.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: 9000 2,3T -96 visslande, saknar laddtryck och vit rök!

    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    39

    Re: 9000 2,3T -96 visslande, saknar laddtryck och vit rök!

    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Citat Ursprungligen postat av espii
    Det gick att fylla på två liter olja när jag stängde av bilen (har dock varit på gränsen för oljepåfyllningslampan någon vecka). Det rykte även ur oljepåfyllningsröret.
    Du har ingen oljepåfyllningslampa på en -96:a. Om det är oljetryckslampan du menar så kanske du har åkt runt med för lågt oljetryck? I så fall kan i värsta fall lager och kedjor i motorn ha fått ta en del stryk också.
    Så är det i så fall. Lampan blinkade till ibland i snabba svängar.

    Angående turbon - den glappar typ 2mm i höjdled och 5-6 i sidled, förmodar att det är lite väl mycket. Ska den glappa öht?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: 9000 2,3T -96 visslande, saknar laddtryck och vit rök!

    Axielt sett på en GT17 är det 0,036-0,091mm som gäller, vet dock inte om det är samma toleranser på din turbo!. Dock skall du inte kunna dra den fram o tillbaka, då är turbon defekt!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    39

    Re: 9000 2,3T -96 visslande, saknar laddtryck och vit rök!

    Begagnad 24000milaturbo installerad, från en lättryckare så den har nog gått lugnare. Det tog väl ungefär 60 minuters tomgångskörning för att den vita röken skulle avta (olja som läckt in i avgasröret från förra turbon), men nu är den som den ska igen.

    Trevligt!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Saknar laddtryck B2x5 -04
    Av Animal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-12-20, 21:28
  2. [LÖST] Saknar laddtryck OG9-5 B2x5
    Av Dragonsailor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-09-28, 20:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •