Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

  1. #1

    Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    Jag har precis köpt en 9-5:a M06 och undrar lite basiska saker om ljudet.
    Vad jag vet så har jag Premium80. Har letat på andra trådar men inte hittat svaren jag söker.

    Jag undrar:


    Om det finns lågnivå adapter eller liknande till stereon och vart eftersom jag inte hittat nån som är modellspecifik?


    Kan jag koppla eget slutsteg eller måste jag använda deras egna skit?
    Konstaterade att steget inte ska sitta där utan på motsatt sida (höger). Jag uppdaterar snart bilderna och visar hur jag löser detta med nytt ljud och så... Vill tacka alla för hjälpen, utan er så hade jag fortfarande suttit på ruta ett ^^

    Finns det nått företag eller nått som har baslådor som passar till bagagets sidor, eller har testat att bygga eget och berätta om sina erfarenheter?

    Vet nån skillnaden på Premium80 och Premium150:s huvudenhet om den är densamme eller om det skiljer nått?


    Egna tips på vad man skulle kunna göra utan att överbudgetera

    Tackar för hjälpen på förhand.

    Jag finns även på http://www.garaget.org/Shitass0. även där uppdateras saker

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    Om du har deras minsta stereo (Popular) finns inga lågnivåutgångar. De andra huvudenheterna har externa slutsteg och därmed lågnivåutgångar.

    Det enda du kan göra är att köpa ett slutsteg, och koppla adapter högnivå->lågnivå.

    Jag har gjort så, och det låter helt OK, glöm inte att dämpa dörrarna rejält.
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  3. #3

    Re: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    Citat Ursprungligen postat av Pette
    Om du har deras minsta stereo (Popular) finns inga lågnivåutgångar. De andra huvudenheterna har externa slutsteg och därmed lågnivåutgångar.

    Det enda du kan göra är att köpa ett slutsteg, och koppla adapter högnivå->lågnivå.

    Jag har gjort så, och det låter helt OK, glöm inte att dämpa dörrarna rejält.

    Problemet att koppla in en högnivå-lågnivå adapter är att man inte kan hitta en fullrange kanal att ta källan ifrån. Men du kanske har någon special lösning ???

    mvh Fabbe

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    Special lösning vet jag inte, men har man den minsta stereon (Popular) så är det fullrange i alla fyra högtalare.

    Det sitter ju bara 2 bak och 2 fram, så att de blir ju tvungna att spela "fullrange".

    Har man en större variant av ljudsystem finns ingen anledning för någon högnivå->lågnivå då dessa har lågnivåutgångar.
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    slutsteget sitter i nedre a-stolpen (passagerarens högerfot)...
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  6. #6

    Re: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    Citat Ursprungligen postat av Pette
    Special lösning vet jag inte, men har man den minsta stereon (Popular) så är det fullrange i alla fyra högtalare.

    Det sitter ju bara 2 bak och 2 fram, så att de blir ju tvungna att spela "fullrange".

    Har man en större variant av ljudsystem finns ingen anledning för någon högnivå->lågnivå då dessa har lågnivåutgångar.

    Jaha, jag trodde du hade ett större ljudpaket.. då är jag med på vad du menar.

    Problemet uppstår då bara på dom större ljudanläggningarna som inte har någon fullrange högtalare.

    mvh Fabbe

  7. #7

    Re: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    Citat Ursprungligen postat av Pette
    Om du har deras minsta stereo (Popular) finns inga lågnivåutgångar. De andra huvudenheterna har externa slutsteg och därmed lågnivåutgångar.

    Det enda du kan göra är att köpa ett slutsteg, och koppla adapter högnivå->lågnivå.

    Jag har gjort så, och det låter helt OK, glöm inte att dämpa dörrarna rejält.
    Har konstaterat att jag har premium 150 men huvudenheterna är densamma på -06 och uppåt dvs (premium 80, premium 150 och prestige 300, bara slutsteg och högtalare som är olika (samma kopplingar bak) och ena har Cd växlare. Har hittat några Steg som har hög - låg nivå direkt på med Auto start för remote lösningen. så det blir ett sånt och sen 1 8" sub i varje sido fack i bagage. Där är då frågan om jag kan göra en fuling och skära ut en mdf mer samma mått som luckan som sitter org och sätta in en 8" (som får plats) och självklart täta runt och i även sidomattan samt mot karossen och använda mig av den som en resonanslåda? det borde juh gå? Kan juh själv välja liter antalet. fylla skiten med dämp-ull om det skulle börja låta konstigt?

  8. #8

    Re: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    Citat Ursprungligen postat av Shit_asså
    Citat Ursprungligen postat av Pette
    Om du har deras minsta stereo (Popular) finns inga lågnivåutgångar. De andra huvudenheterna har externa slutsteg och därmed lågnivåutgångar.

    Det enda du kan göra är att köpa ett slutsteg, och koppla adapter högnivå->lågnivå.

    Jag har gjort så, och det låter helt OK, glöm inte att dämpa dörrarna rejält.
    Har konstaterat att jag har premium 150 men huvudenheterna är densamma på -06 och uppåt dvs (premium 80, premium 150 och prestige 300, bara slutsteg och högtalare som är olika (samma kopplingar bak) och ena har Cd växlare. Har hittat några Steg som har hög - låg nivå direkt på med Auto start för remote lösningen. så det blir ett sånt och sen 1 8" sub i varje sido fack i bagage. Där är då frågan om jag kan göra en fuling och skära ut en mdf mer samma mått som luckan som sitter org och sätta in en 8" (som får plats) och självklart täta runt och i även sidomattan samt mot karossen och använda mig av den som en resonanslåda? det borde juh gå? Kan juh själv välja liter antalet. fylla skiten med dämp-ull om det skulle börja låta konstigt?
    Är inte sidofacket alldeles för litet i volym ? då en 8" brukar kräva minst 12-16 liter beroende på modell.. Sidofacket känns inte mer än typ 5liter ???

    mvh Fabbe

  9. #9

    Re: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    jo. Själva plastfacket ligger runt 5 - 6L men om jag tar bort facket och sätter dit ett lock bara med en 8" så har jag hela sidan som borde vara allt mellan 40 - 70L. Sjäääälvklart så ska man inte använda sig av hela sidan, utan man begränsar det till runt 20L och sen dämpmatta ivändigt, dämpull och så borde det i teorin bli en jääävligt bra låda för just sub då ljudet rör sig framåt längst sidan. Och jag ska ha en 8" på varje sida

  10. #10

    Re: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    Jaha du tänkte så

    Ännu bättre är om du kan bygga en låda bakom så du dels kan anpassa storleken
    och även få en stabil låda där basen sitter fast. Kanske blir bökigt o få en riktigt bra och stum montering av bas elementet om du sätter dit ett lock i själva tygklädseln.

    Annan lösning är att köra en 8" som är anpassad för open-air, men var väldigt noga med monteringen av basen så att den verkligen sitter fast.

    mvh Fabbe

  11. #11

    Re: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Jaha du tänkte så

    Ännu bättre är om du kan bygga en låda bakom så du dels kan anpassa storleken
    och även få en stabil låda där basen sitter fast. Kanske blir bökigt o få en riktigt bra och stum montering av bas elementet om du sätter dit ett lock i själva tygklädseln.

    Annan lösning är att köra en 8" som är anpassad för open-air, men var väldigt noga med monteringen av basen så att den verkligen sitter fast.

    mvh Fabbe
    Det var nästan rätt... Tänkte skära ut en egen mdf-skiva som jag sen ska försöka sätta dit ordentligt, om jag inte minns fel så ska det finns några fästen redan där plastfacket sitter och täta på som fan och få det så stabilt och tätt som möjligt. (borde juh inte vara allt för omöjligt). I värsta fall bygga en egen låda eller väggar och förstärkning invändigt för att kunna få tillräckligt med volym och för att det ska bli så stabilt som möjligt. Tycker att dom små org lådorna som finns kan inte ge så mycket tycker man. Har dessutom nu övervägt att byta system. hitta ett som nästa lät lite för bra för att vara sann http://www.vimport.se/product.php?cP...products_id=16 .

    Vill endå ha ett litet media center så min dotter kan underhålla sig själv i baksätet. Såg att dom hade Iso-adaptrar till M06:an iaf? Du använde dig av det eller ?

  12. #12

    Re: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    Citat Ursprungligen postat av Shit_asså

    Det var nästan rätt... Tänkte skära ut en egen mdf-skiva som jag sen ska försöka sätta dit ordentligt, om jag inte minns fel så ska det finns några fästen redan där plastfacket sitter och täta på som fan och få det så stabilt och tätt som möjligt. (borde juh inte vara allt för omöjligt). I värsta fall bygga en egen låda eller väggar och förstärkning invändigt för att kunna få tillräckligt med volym och för att det ska bli så stabilt som möjligt. Tycker att dom små org lådorna som finns kan inte ge så mycket tycker man. Har dessutom nu övervägt att byta system. hitta ett som nästa lät lite för bra för att vara sann http://www.vimport.se/product.php?cP...products_id=16 .

    Vill endå ha ett litet media center så min dotter kan underhålla sig själv i baksätet. Såg att dom hade Iso-adaptrar till M06:an iaf? Du använde dig av det eller ?
    Näe jag körde inte iso-adaptern jag snodde bara ström från org kablaget, sen drog jag nya högtalarkablar till baksystemet från HU. Framsystemet + baslåda drivs av 3-kanalsteg i reservhjulsbaljan.. där även en 12" DLS RW12 sitter.

    HU´n du länkade till funkar säkert, problemet när man handlar utomlands är att man kan glömma allt vad garanti/support betyder.

    Men varje kliv man tar ifrån orginal-saker låter det bara bättre och bättre
    så jag kan verkligen rekomendera att byta ut allt

    mvh Fabbe

  13. #13

    Re: Saab 9-5 sc M06 Stereo och ljud

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av Shit_asså

    Det var nästan rätt... Tänkte skära ut en egen mdf-skiva som jag sen ska försöka sätta dit ordentligt, om jag inte minns fel så ska det finns några fästen redan där plastfacket sitter och täta på som fan och få det så stabilt och tätt som möjligt. (borde juh inte vara allt för omöjligt). I värsta fall bygga en egen låda eller väggar och förstärkning invändigt för att kunna få tillräckligt med volym och för att det ska bli så stabilt som möjligt. Tycker att dom små org lådorna som finns kan inte ge så mycket tycker man. Har dessutom nu övervägt att byta system. hitta ett som nästa lät lite för bra för att vara sann http://www.vimport.se/product.php?cP...products_id=16 .

    Vill endå ha ett litet media center så min dotter kan underhålla sig själv i baksätet. Såg att dom hade Iso-adaptrar till M06:an iaf? Du använde dig av det eller ?
    Näe jag körde inte iso-adaptern jag snodde bara ström från org kablaget, sen drog jag nya högtalarkablar till baksystemet från HU. Framsystemet + baslåda drivs av 3-kanalsteg i reservhjulsbaljan.. där även en 12" DLS RW12 sitter.

    HU´n du länkade till funkar säkert, problemet när man handlar utomlands är att man kan glömma allt vad garanti/support betyder.

    Men varje kliv man tar ifrån orginal-saker låter det bara bättre och bättre
    så jag kan verkligen rekomendera att byta ut allt

    mvh Fabbe
    Tackar Fabbe. Förmodligen så byts allt ut. Kanske inte samtidigt men för eller senare så ska det bli kanonljud. Jag är dock nyfiken på hur ett AS3 system låter med tanke på skiten jag har nu låter crap och största har inte sååå mycket häftigare saker i sin men endå säger alla att det är sjukt bra ljud i AS3 :S

Liknande ämnen

  1. Ljud/Stereo OG 9-3
    Av BAAS 3-9 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-16, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •