Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Montera stol med minne i NG9-3 -06

  1. #1

    Montera stol med minne i NG9-3 -06

    Hej på er SAAB kunniga..
    Hade tänkt att uppdatera inredningen i min 2006, 9-3, 1.9TID, Linear.
    Min Bil är inte med pilotpaket, dvs förarstol utan minne, och andra stolen manuell.
    Behövs det att dra mycket extra el, för att få till det? Jag utgår ifrån att minnesfunktionen måste driftsättas med Tech2?

    Tacksam för svar..

  2. #2

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Ingen som har testat detta?

    Ser ut som att båda stolar matas genom stift 37, i den 40-poliga kontakten under stolen.
    Det som skiljer är att minnes stolen får inn I-bus på plint 23, på vanliga stolen är det ett relä i bakre elboxen som sköter Av/på via I-buss.

    Styrboxen för minnesstolen ser ut att finnas inbyggd i stolen och bör således ingå i höpet.

    Kan det vara så simpelt som att, om det finns en kabel på plint 23, i kontaltdon H40-1 kommer det att fungera? om det driftsättas med Tech2?

    Minnes funktionen i speglarna kommer jag dock inte åt, det lär kräva att dessa bytta också.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Din gissning stämmer ganska fint.
    Du behöver dra I-buss till förarstolen samt flytta matningen till förarstolen bak i elcentralen, sen får du dra en ny matning till passagerarstolen. (från det stift där förarstolens matning tidigare var stiftad)
    Jord är redan draget till passagerarstolen.

    I-buss hittar du enklast där kabelstammen till vänster bakdörr löper upp längs B-stolpen.

    Lycka till!
    Man lär så länge man lever.

  4. #4

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Tacker för svaret Hedis.

    Kan jag tillfälligt köra utan minnesspeglerna? Jag har inte lyckats hitta några till rätt pris än.

  5. #5

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Du behöver inte Tech2 alls. Med minnesspeglarna förstår jag inte vad du menar.

  6. #6

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    som jag har uppfattat det finns "lägesgivare" i speglarna om du har stolar med minne.
    Så att datorn kan justera förarstol samt sidospeglar, till de 3 olika minnesinställningar.
    På min linear skulle dessa givare inte finnas på plats, och därmed kan deras läge inte sparas.
    Kanske det inte alls är så? I så fall är jag ganska lycklig

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Även jag skall göra detta. Jättebra information.

    Det är säkert riktigt ang. speglarna. Det behövs nog nya speglar med lägesgivare på samma sätt som i sätena. För min del så skiter jag i speglarna. Iallafall just nu.

    Jag har fått tag i elstolar med minne. Nu skall omkoppling påbörjas.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Funderar på att göra detta. Hur gick det?

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Jag har fortfarande den nya inredningen stående i garaget. Har inte haft någon tid att fixa med något sånt. Motor, bromsar mm har haft prioritet. Men å andra sidan så tar inredningen en massa plats så nu måste jag snart ta tag i det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Haha Missade att det va samma person som hade skrivit i båda. :P med en iphone ser man inte allt...
    Ja man hinner inte allt. Men är det bara att byta rakt av? Om man inte är så noga med backspeglarna!?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Storfors
    Inlägg
    12

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Vet inte om det är skillnad på -08:orna men när jag böt på min så drog jag ny plus till passagerarstolen och kopplade bara in l-bussen till förarstolen. Jobbet tog 20 minuter att utföra ungefär.

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Varför ska matningen till FS flyttas när man lägger till minnesfunktion? Måste den ha annan matning i det fallet?

    Finns stiften/hylsorna till kontaktdonen att köpa löst eller hur gör man det?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Hur blev det med stolsvärmen fram för TS?

    Är klädpåsarna på framstolarna enkla att ta av, hur gör man?

  14. #14
    Grundladd vip-rs avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    207
    Medlem#
    8542

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Citat Ursprungligen postat av Screwball
    Vet inte om det är skillnad på -08:orna men när jag böt på min så drog jag ny plus till passagerarstolen och kopplade bara in l-bussen till förarstolen. Jobbet tog 20 minuter att utföra ungefär.
    Var tog du strömmen ifrån,hur grov kabel använde du?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Lyfter tråden lite. Har eventuellt fått tag på en skinninredning med minne. Har en vanlig halvskinn idag med enbart elmanövrerad förarstol.

    Vad krävs för kabel? Blev det någon klarhet i varför man skulle skifta kablar i centralen? Behöver backspeglarna bytas eller ej för att få minnesfunktion till dessa?

    Egentligen är det inte minnet som är intressant, utan skinnklädseln.. Men dessa inredningar finns ju sällan utan minne...

    Inredningen är från en 2008, samma årsmodell som min bil..
    9-5 Aero SC 2004

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Att stifta om i centralen gissar jag är för att stolarna behöver olika sorts ström. En minnesstol kan behöva konstantström till minnet, medan en stol utan minne kanske drar ur batteriet om man hänger den på en konstantströmsmatning. Det är bara gissningar efter att ha lästa andra trådar om stolsmatning...

    Backspeglarna tror jag definitivt att du behöver uppgradera om du vill ha minnesfuntion i dom. Däremot verkar det som att går att köra med minnesfunktion i stolarna utan att ha det i backspeglarna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157

    Sv: Montera stol med minne i 9-3SC

    Okej. Tack.

    Någon verkar ju också haft problem med lägesgivare för airbag. Är detta något som skiljer mellan årsmodeller eller mellan elstol resp inte elstol?
    9-5 Aero SC 2004

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Jag har också läst om det, men har inga mer svar.

    Det med matningen till stolarna kan ha ytterligare en orsak. Stolarna ska ju bara gå att manövrera i vissa situaioner, och det enklaste sättat att lösa detta är att bryta matningen till stolen. Speciellt på stolar utan minne där man inte har en bussanslutning, då det är mer eller mindre det enda sättet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    10

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Jag har en Linear 2006 med el-stol utan minne på förarsidan.
    Jag köpte en inredning från en Aero, samma årsmodell med minne på förarsidan.
    När jag monterat in den nya inredningen så lyste Airbaglampan och det beror på lägesgivaren i förarstolen enl felkod.
    Jag satte tillbaka originalstolarna och bytte lägesgivaren till en ny (om den blivit skadad) och bytte klädselpåsarna på originalstolarna.
    Airbaglampan lyser och går ej att släcka med Tech2 trotts ny lägesgivare....
    Någon som varit ute för problem med lägesgivaren...???...
    Funderar på om jag måste byta styrboxen till Airbag..???..

    /Niklas

  20. #20
    Grundladd vip-rs avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    207
    Medlem#
    8542

    Re: Montera stol med minne i 9-3SC

    Satte i en 2010 års skinninredning i min 2008 men jag hade redan pilotpaketet så behövde inte dra någon ström,men jag fick inga felkoder på airbagen.
    Men där ligger ström på bägge stolarna hela tiden,så det drar inte ut batteriet.
    Men det borde ju gå och tjuva ström ifrån förarstolen till passageraren,kan ju inte överbelasta säkringarna om man inte ändrar bägge stolarna samtidigt,men då får man skita i minnet.
    Måste ju finnas en del i detta landet som gjort denna operation men dom finns kanske inte här

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Nummer på säkring till el-stol utan minne NG9-3
    Av Kalle-79 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-02, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •