Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 9-3 1.8T -04. Vad för fel på AC?

  1. #1

    Saab 9-3 1.8T -04. Vad för fel på AC?

    Hej alla Saab-ägare!

    Hade tänkt att byta till mig en Saab 9-3 1.8T -04 om ca en vecka. Den har gått ca 17 000 mil.
    Allt funkade perfekt på den, förutom AC:n.

    Han som äger bilen nu sa att den inte kyler och att en påfyllning av gasen skulle ordna problemet.
    Undrar då om gasen verkligen tagit slut efter bara 6 år?
    Eller har det blivit en läcka redan?
    Tycker det låter lite knepigt för en så pass "ny" bil.

    Är första Saaben jag kommer att äga, så är lite grön på det området.
    Mest jag ändå skapade en tråd nu, så tänkte jag också fråga vad man ska kolla extra på, på dessa modeller när man ska köpa/byta till sig dom?

    Mvh Christian

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    493

    Re: Vad för fel på AC?

    Läcker den så är det ju något fel. Symptomen kanske försvinner om du fyller på, men du har inte fixat felet.
    Utan Saab

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Vad för fel på AC?

    En -04:a som läckt ut så mycket köldmedium att AC:n slutat att fungera är nog väl tidigt.

    Annars läcker alla AC-system mer eller mindre hela tiden. Systemen består av så många skarvar, slangar osv som inte går artt få absolut täta. Att få fylla på systemen efter säg 10 år behöver inte alls innebära att det är något fel.
    I min og9-3 -00 fyllde jag på ca 300 gram R134a (ungefär lika mycket som i en halvstor sprayflaska) förra sommaren och det betraktar jag som helt normalt. Då fanns fortfarande så mycket R134a kvar att systemet fortfarande kylde bra.

    Sedan är det förstås så att sanolikheten för att det skall uppstå ett "riktigt" fel på AC-systemet ökar ju längre tiden går.

    Per L

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 859

    Re: Vad för fel på AC?

    Är det lätt och billigt att fixa felet gör naturligtvis säljaren detta innan bilen ens annonseras ut. Är det svårt och dyrt prutar köparen minst motsvarande belopp.

    Är det inte relativt vanligt med trasiga kondensorer hos NG9-3? Dvs halvdyrt att åtgärda och definitivt inte bara att "fylla på".

    Ett av de mest vanliga flosklerna som förekommer i bilannonser är nog "AC fungerar men behöver bara fyllas ."
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    983

    Re: Vad för fel på AC?

    Kom tänka på en sak!

    Ägaren säger att en påfyllning löser problemet...

    Har han ställt den diagnosen själv eller har bilen varit in på felsökning? Idag erbjuder en del företagare inför sommaren en kostnadsfri felsökning av din AC.

    Det skulle ju om inte annat kunna vara en Temp-givare för kupéluften som är defekt! ACC:n litar ju på värdet den signalerar om!

    Jag har 2 kompisar som fått fylla sina system förra året på deras 9-3:or (2000års) på båda! Ena med 10k på mätaren och den andra på 22k på mätaren!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6

    Re: Saab 9-3 1.8T -04. Vad för fel på AC?

    Tack för svaren

    Får se om jag byter till mig den eller inte.
    Är lite osäker när AC:n inte funkar. Kan ju som sagt bli dyrt som en del skriver.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •