Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Nokian Hakkapeliitta 4 - tappar dubbarna

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100

    Nokian Hakkapeliitta 4 - tappar dubbarna

    Hej

    Om det inte är allmän kunskap ännu, så kan jag nämna, att jag köpte Hakkapeliitta 4 förra året. Jag körde väl 300 mil kanske. För två veckor sedan så kollade jag däcken och det visade sig att många av dubben släppt, 38 och 17 i bak samt 14 och 0 i fram.

    Jag ringde till Bildemo (bildemo.com) i uppsala som sålt mig däcken och de sade att det var bara att komma ner så skulle de fixa det. Jag visste inte vad "fixa" innebar men åkte dit. Meken talade om att Nokian haft stora problem med vissa produktionsserier av Hakka 4. Så Bildemo bytte tre av däcken och jag fick nya. Det är service det!

    Detta kanske kan vara bra att veta. Jag tror inte Nokian själva går ut med att de tillverkat dåliga däck. Men om man tappat dubb och stöter på säljaren så kanske det löser sig ...
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Har haft precis samma problem själv har fått alla fyra utbytt. Ett av däcken hade jag bara tappat en dubb men fick nytt i allafall. Men vad jag tycker är så jä..a drygt är att man skall köra in däcken i max 70km/h i 50 mil, det blir 150 mil i 70 hur kul är det.
    Vad tycker du om däcken i övrigt?
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100

    Däcken i övrigt

    Jag tycker de är skitbra. Jag har åkt mycket till Norrland och verkligen provat dem på riktiga Colin McRae-vägar. Möjligen blev jag pålurad lite väl breda däck, men jag kan inte säga annat än jag jag är nöjd.
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230

    Re: Nokian Hakkapeliitta 4 - tappar dubbarna

    Citat Ursprungligen postat av EmTee
    Om det inte är allmän kunskap ännu, så kan jag nämna, att jag köpte Hakkapeliitta 4 förra året. Jag körde väl 300 mil kanske. För två veckor sedan så kollade jag däcken och det visade sig att många av dubben släppt, 38 och 17 i bak samt 14 och 0 i fram.

    Jag ringde till Bildemo (bildemo.com) i uppsala som sålt mig däcken och de sade att det var bara att komma ner så skulle de fixa det. Jag visste inte vad "fixa" innebar men åkte dit. Meken talade om att Nokian haft stora problem med vissa produktionsserier av Hakka 4. Så Bildemo bytte tre av däcken och jag fick nya. Det är service det!

    Detta kanske kan vara bra att veta. Jag tror inte Nokian själva går ut med att de tillverkat dåliga däck. Men om man tappat dubb och stöter på säljaren så kanske det löser sig ...
    Låter ju bra. Mina som hann gå 1000 mil i vintras har också tappat typ alla dubb. Min däckgubbe undrade exakt hur hårt jag hade kört med min trötta diesel...

    Då ska jag se om jag inte kan få dem utbytta också!
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100

    Påpeka ...

    Påpeka att Nokian haft stora problem. Ring bildemo i Uppsala http://www.bildemo.com om du vill ha förhandlingsargument.
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Var ute & räknade tappad dubb i mina Hakka 4:or.
    Köpte dessa i december 2003 & har kanske kört 800 mil på dom.
    Det saknades 13, 5, 3 & 0 dubb i resp däck.
    Tar kontakt med däckfirman i morgon & återkommer med rapport.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Då är det säkert så som min "gummigubbe" säger:
    Hakka Nordfrost 3 å 4 är bara skit! Jag säljer bara Nordfrost 2.

    Lyssnade inte på honom utan bestämde mig för dubbfria Hakka Q och är supernöjd.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100

    Jag tror att din gummigubbe

    Jag tror att din gummigubbe har ätit för mycket flugsvamp. Nordfrostdäcken görs av Gislaved. Hakkepeliitta är Nokian. Det finns inga Nokian Hakkapeliitta 3. Men däremot Gislaved Nordfrost 3.

    Så du gjorde nog alldeles rätt som inte lyssnade på honom ...
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Delrapport från mina däckproblem:
    Ringde återförsäljaren på förmiddagen & beskrev mina problem. Den förste jag talade med sade sig inte alls känna till problemet med tappade dubbar. När jag stod på mig fick jag tala med en annan farbror. Som de flesta på gummiverkstäderna gick han ju på högvarv i dessa tider men sade sig känna till problemet & letade fram ett telefonnummer till Nokian Tyres som han bad mig ringa. Han blev dock tveksam när jag noterade telefonnummret & sa " fast kanske det här är numret till en annan kund med samma problem."
    Visst var det så, jag talade då med en kille som hade upplevt samma sak som mig men han hade blivit av med 20-talet dubb/däck.
    Han talade också om att det inte var så att dubben lossnade utan att själva plattan satt kvar & att dubben helt enkelt gått av. Detta såg jag inte igår kväll men det var ju rätt mörkt i garaget.

    Jag ringde då Nokian men han som de hänvisade till var på lunch.
    Fick nyss tag på honom & han bekräftade detta med att dubben går av & att detta berodde på en felaktig leverans från en av de två underleverantörer av dubb de anlitat.
    Som väntat hänvisade han mig tillbaka till däckfirman jag handlat av så jag får ta kontakt med dem i morgon, tror de jobbar lördagar också just nu.
    Enligt Nokian skulle det kunna komma i fråga att de skulle ersätta mig med helt nya däck beroende på hur slitna däcken är.
    Återkommer med besked så snart jag vet mer.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100

    Tummar och tår

    Jag håller alla mina tummar och tår! Det vore ju fint om ens egen sorg och bedrövelse som vändes i triumf kunde göra likaledes för andra Hakka-ägare.
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 125
    Jag åke på 16" Ha4 förra vintern och dom funkade skitbra, däremot hade farsan problem med dubbsläpp på sina 15"are.
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  12. #12
    Konstigt, det är kanske som sagt vissa partier som det har blivit fel på då. Jag har en kompis som har däckfirma och han sade att Hakka 4 var det absolut bästa dubbdäcket som gick att köpa. Han sade dock att allt hängde på hur man körde in däcket. Körde man lugnt de första 200 milen skulle det nästan vara omöjligt att tappa dubben som "brändes in". Körde man inte speciellt lugnt, tappade man med garanti många dubb, menade han. Jag köpte 4 st. 225/45/17 förra vintern och körde mycket lugnt första 200 milen och har tappat 0,0,0 och 0 trots tuffare körning därefter...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230

    Re: Nokian Hakkapeliitta 4 - tappar dubbarna

    Citat Ursprungligen postat av anteTT
    Citat Ursprungligen postat av EmTee
    Om det inte är allmän kunskap ännu, så kan jag nämna, att jag köpte Hakkapeliitta 4 förra året. Jag körde väl 300 mil kanske. För två veckor sedan så kollade jag däcken och det visade sig att många av dubben släppt, 38 och 17 i bak samt 14 och 0 i fram.

    Jag ringde till Bildemo (bildemo.com) i uppsala som sålt mig däcken och de sade att det var bara att komma ner så skulle de fixa det. Jag visste inte vad "fixa" innebar men åkte dit. Meken talade om att Nokian haft stora problem med vissa produktionsserier av Hakka 4. Så Bildemo bytte tre av däcken och jag fick nya. Det är service det!

    Detta kanske kan vara bra att veta. Jag tror inte Nokian själva går ut med att de tillverkat dåliga däck. Men om man tappat dubb och stöter på säljaren så kanske det löser sig ...
    Låter ju bra. Mina som hann gå 1000 mil i vintras har också tappat typ alla dubb. Min däckgubbe undrade exakt hur hårt jag hade kört med min trötta diesel...

    Då ska jag se om jag inte kan få dem utbytta också!
    Rajt! Däckfolket hade på eget initiativ redan fixat detta med Nokian! Fyra nya däck. Det är det jag kallar service! Karby Däck i Täby, way to go!
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Här kommer förhoppningsvis en slutrapport om mina problem med Hakka 4:
    Det har dragit ut på tiden kanske främst på grund av att jag inte haft möjlighet att ligga på hela tiden men nu är det löst; i eftermiddags hämtade jag ut 4 st nya Hakka 4 helt gratis.

    En del av förklaringen att det inte var helt smidigt att få saken reglerad berodde troligen på att däckfirman där jag handlat däcken inte köpt dessa direkt från Nokiantyres utan, vilket tydligen är rätt vanligt i branschen, handlat via någon annan handlare/grosssist.
    Detta medförde att jag fick försöka tussa ihop Nokiantyres med däckfirman. När väl detta lyckades idag löste sig det hela snabbt.

    Jag vill nämna att både däckfirman & Nokiantyres varit både korrekta & förstående. Problemet var att däckfirman enligt uppgift tidigare haft problem vid reklamationer av däck av annat fabrikat där man inte fick ersättning av den tillverkaren (Numera flyttat till Portugal eller hur det nu var ) & därför ville ha klartecken från Nokian innan de var beredda på att ersätta mig.

    Ett stort tack till både Birsta Bilgummi i Sundsvall & till Robert på Nokiantyres. När de väl insåg min situation gjorde de båda sitt bästa för att jag skulle bli nöjd. Detta gör ju att jag känner att jag även i fortsättningen kan köpa både Nokian däck samt att jag kan fortsätta handla av Birsta Bilgummi.

    need4speed>> Problemet jag med flera haft har inte med brist på inkörning att göra då inte hela dubben lossnar ur däcken utan att dubbarna helt enkelt går av & foten sitter kvar i däcket.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100

    Man går gratulera

    Man får gratulera!

    Går precis i våta dagdrömmar om Hakka 4, men fan vet om man har råd just nu.
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Man går gratulera

    Citat Ursprungligen postat av EmTee
    Man går gratulera!

    Går precis i våta dagdrömmar om Hakka 4, men fan vet om man har råd just nu.
    Det här blir nästan som på Oscarsgalan: "Jag vill även tacka EmTee som tipsade mig om att detta var ett allmänt problem med tappade dubbar";
    Tack EmTee!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100

    hehe

    Nåja, det ska väl inte behövas kanske. Det var länge sedan jag gjorde en god gärning ....
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    377

    Re: Nokian Hakkapeliitta 4 - tappar dubbarna

    hur är dessa däck idag? tappar dom fortfarande dubbarna? iofs kanske dom inte tillverkas längre men låt oss säga tappar även dom sista "årsmodellerna" av hakka 4 dubbarna eller var det bara någon sjukdom dom hade som nokian rättade till sen?
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    100

    Re: Nokian Hakkapeliitta 4 - tappar dubbarna

    Det var enligt uppgift vissa serier bara. Jag har Hakka 4 i fram och Hakka 5 i bak. Har inte haft några problem sedan jag fick de felaktiga utbytta.
    Saab 9-3 Aero - Silverkulan - grå om natten; skimrande på dagen.

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618

    Re: Nokian Hakkapeliitta 4 - tappar dubbarna

    Är inne på andra uppsättningen Nokian Hakka 4 på min 9000 och de har inte tappat en enda dubb, de går andra vintern nu. Mina Hakka 5:or som jag har på min 9-5:a har inte heller tappat en enda dubb. Är väldigt nöjd på alla sätt med både Hakka 4 och 5. Tjejen har nya Nordman+ på sin bil, och det är också ett väldigt trevligt däck. Låter lite på torr asfalt men inget man lider av.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Hakkapeliitta 5 som nya
    Av gosarn i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-30, 19:38
  2. Hur långt ska dubbarna sticka ut?
    Av NiclasNohren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-09, 22:34
  3. Nokian WR G2
    Av monty i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 12:32
  4. Hakkapeliitta eller Nordfrost?
    Av monty i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •