Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köpa 9-5 aero -00 som drar olja?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Köpa 9-5 aero -00 som drar olja?

    Min sambo ska köpa en ny bil och vi har kikat lite på blocket och hittat den här:
    http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_5_ ... m?ca=8&w=3

    Säljaren har haft den inne på verkstad och dom säger att turbon inte är dålig men att motorn är "sliten". Vad menas med att motorn är sliten?
    Vågar man köpa den och hoppas på att wd-40 metoden löser problemet?
    Kan det hjälpas med en ny vevhusventilation?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa 9-5 aero -00 som drar olja?

    Om du inte är duktig på att skruva motor så hade jag inte ens övervägt den bilen.
    Att det bara skulle hjälpa med ny VV och lite WD40 tivlar jag på..

    Sliten skulle jag gissa är ett uttryck för utsleten kamkedja och dåliga kolvringar.

    Sen tycker ju iaf jag att priset är högt med tanke på problemen,ska man köpa sig ett renoveringsobjekt så är det ju faktiskt bra om det efter renovering visade sig att man hade sparat någon krona mot att köpa sig en bil utan problem.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Köpa 9-5 aero -00 som drar olja?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Om du inte är duktig på att skruva motor så hade jag inte ens övervägt den bilen.
    Att det bara skulle hjälpa med ny VV och lite WD40 tivlar jag på..

    Sliten skulle jag gissa är ett uttryck för utsleten kamkedja och dåliga kolvringar.

    Sen tycker ju iaf jag att priset är högt med tanke på problemen,ska man köpa sig ett renoveringsobjekt så är det ju faktiskt bra om det efter renovering visade sig att man hade sparat någon krona mot att köpa sig en bil utan problem.
    Kamkedjan är bytt som det står i annonsen, kvitto fanns på det.

    Dåliga kolvringar, menar dom då inte att dom koksat fast eller vad menas med dåliga kolvringar?
    Om dom sitter fast så verkar ju wd-40 metoden hjälpa mot det för dom som provat.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa 9-5 aero -00 som drar olja?

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Om du inte är duktig på att skruva motor så hade jag inte ens övervägt den bilen.
    Att det bara skulle hjälpa med ny VV och lite WD40 tivlar jag på..

    Sliten skulle jag gissa är ett uttryck för utsleten kamkedja och dåliga kolvringar.

    Sen tycker ju iaf jag att priset är högt med tanke på problemen,ska man köpa sig ett renoveringsobjekt så är det ju faktiskt bra om det efter renovering visade sig att man hade sparat någon krona mot att köpa sig en bil utan problem.
    Kamkedjan är bytt som det står i annonsen, kvitto fanns på det.

    Dåliga kolvringar, menar dom då inte att dom koksat fast eller vad menas med dåliga kolvringar?
    Om dom sitter fast så verkar ju wd-40 metoden hjälpa mot det för dom som provat.

    Bara för kedjan är "bytt" så behöver det ju inte betyda att man renoverat hela drivningen.

    Mitt råd är iaf skit i den bilen om du nu inte är duktig på att skruva själv eller gillar att göra dig av med pengar.

    Kan lova dig att de inte sålt bilen med detta problem om lite WD40 löst det hela.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: Köpa 9-5 aero -00 som drar olja?

    Min bil drar också olja... Är det ett renoveringsobjekt menar du?

    Jag kan hålla med om att den är lite dyr, ca 30k skulle jag nog ge för den bilen. Tänk hur många 9-5or som "drar olja" det finns, hur många säljare skriver ut detta i annonsen? Begagnade bilköp är ett lotteri, iaf när bilarna börjar bli 10år+

    Men jag skulle nog avråda om du inte har någon ork/kunskap att skruva lite på bilen!
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  6. #6

    Re: Köpa 9-5 aero -00 som drar olja?

    Med tanke på att det kostar rätt mycket att renovera motorn om man inte mekar själv, så: Avrådes. Säg att du får betala 20000 för en renovering lite vid sidan av, så har du gett 55000 för bilen, det ska du få en fin bil för som inte har några sådana bekymmer. Då har man ju inte sparat vare sig tid eller pengar på att köpa objektet (som tror det var Pumba nämnde)

    Sedan finns det ju inget som garanterar att en för tillfället problemfri bil som man gett 50000 för inte får problem rätt snart, så i det perspektivet kan det ju vara gött att köpa en billigare bil och renovera, så vet man åtminstone att "allt" är sjysst.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa 9-5 aero -00 som drar olja?

    Citat Ursprungligen postat av ekon
    Min bil drar också olja... Är det ett renoveringsobjekt menar du?

    Jag kan hålla med om att den är lite dyr, ca 30k skulle jag nog ge för den bilen. Tänk hur många 9-5or som "drar olja" det finns, hur många säljare skriver ut detta i annonsen? Begagnade bilköp är ett lotteri, iaf när bilarna börjar bli 10år+

    Men jag skulle nog avråda om du inte har någon ork/kunskap att skruva lite på bilen!
    Jag har svårt att tänka mig att man skulle sätta ut bilen till ett lågt pris och hänvisa till ett i din värld "litet" problem om det nu bara att den drog lite olja.

    Köpa en bil som man VET är fel på när du för struntsummor mer kan få en där man VET att motorn är renoverad.

    Poängen med att köpa ett renoveringsobjekt är ju att objekt+rep blir billigare än att köpa en hel bil, det lär det ju knappast bli i detta fallet, vad är då poöngen med att köpa den?

    Och i min värld så är ju en motor som drar olja en tickande bomb...

    Skulle du själv köpa en bil där du visste att motorn var dålig?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    428

    Re: Köpa 9-5 aero -00 som drar olja?

    Angående WD40 metoden så fungerade det inte alls för mig, inte för att min bil drar några enorma mängder olja men den drar lika mycket efter som den gjorde innan WD40.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2,0T Aero -01
    Av Mållee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-06, 02:59
  2. Min 9-5 aero -00 drar olja
    Av Degnell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 23:08
  3. 9-5 Aero -00 drar olja
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 06:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •