Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Galet rusande motor vid start, 9-5 2,3t Eco -00a BSR-chippad

  1. #1

    Galet rusande motor vid start, 9-5 2,3t Eco -00a BSR-chippad

    Tjena,

    Just nu sitter jag och väntar på att SAAB-verkstaden i Falun ska hjälpa mig att fixa min bil, men jag blir galen av ovissheten och tänkte om någon här vet vad som är fel på bilen.
    Jag hade först kört över 40 mil utan att bilen visat några konstigheter. Sen fick den stå i tre dagar över Peace & Love-festivalen (i galen hetta) och skulle därefter köras. Jag körde 2½ km utan problem och stannar bilen för att gå på kiosken. När jag väl kommer ut så tjurar bilen vid första starttillfället. Andra försöket så rusar motorn helt galet! Den startar på max och bara tokvrålar!? Så jag stänger av den och känner om gaspedalen är nedtryckt men så är inte fallet. Så jag provar igen några gånger och alltid samma resultat. Jag får tips att dra polerna av batteriet och gör så. Väntar drygt 10 minuter och kopplar på dem igen. Nu vill bilen knappt starta. Den misständer, går igång och dör direkt. Jag väntar några minuter utan att göra något och provar att starta den..och nu rusar den fullkomligt galet igen.
    Jag har aldrig varit med om att motorn har rusat tidigare, den ger inga felindikationer och checkingen är ok. Just nu sitter jag hos en polare i Borlänge med en flyttpackad bil (på genomresa i och med flytten från Östersund till Stockholm) på en verkstad i Falun och jag är bara så jävla leds att jag saknar ord.
    Vet någon vad det är för fel så jag vet hur jävla lång tid det här tar och vad det kan komma att kosta mig? Verkstaden säger inte ett pip om vad det kan vara förrän de rullat in och tittat på den..

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Galet rusande motor vid start, 9-5 2,3t Eco -00a BSR-chippad

    Citat Ursprungligen postat av flyglarm
    Tjena,

    Just nu sitter jag och väntar på att SAAB-verkstaden i Falun ska hjälpa mig att fixa min bil, men jag blir galen av ovissheten och tänkte om någon här vet vad som är fel på bilen.
    Jag hade först kört över 40 mil utan att bilen visat några konstigheter. Sen fick den stå i tre dagar över Peace & Love-festivalen (i galen hetta) och skulle därefter köras. Jag körde 2½ km utan problem och stannar bilen för att gå på kiosken. När jag väl kommer ut så tjurar bilen vid första starttillfället. Andra försöket så rusar motorn helt galet! Den startar på max och bara tokvrålar!? Så jag stänger av den och känner om gaspedalen är nedtryckt men så är inte fallet. Så jag provar igen några gånger och alltid samma resultat. Jag får tips att dra polerna av batteriet och gör så. Väntar drygt 10 minuter och kopplar på dem igen. Nu vill bilen knappt starta. Den misständer, går igång och dör direkt. Jag väntar några minuter utan att göra något och provar att starta den..och nu rusar den fullkomligt galet igen.
    Jag har aldrig varit med om att motorn har rusat tidigare, den ger inga felindikationer och checkingen är ok. Just nu sitter jag hos en polare i Borlänge med en flyttpackad bil (på genomresa i och med flytten från Östersund till Stockholm) på en verkstad i Falun och jag är bara så jävla leds att jag saknar ord.
    Vet någon vad det är för fel så jag vet hur jävla lång tid det här tar och vad det kan komma att kosta mig? Verkstaden säger inte ett pip om vad det kan vara förrän de rullat in och tittat på den..
    Rent sponant så låter det som att spjällhuset har ballat ur, ingen motorlampa som lyser?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Galet rusande motor vid start, 9-5 2,3t Eco -00a BSR-chippad

    Även om det verkar långsökt med tanke på felbeskrivningen så kolla om spjällhuset inte gått i "Limp Home" nu:

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...02111#p1702111
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4

    Re: Galet rusande motor vid start, 9-5 2,3t Eco -00a BSR-chippad

    Hej igen,

    Ja så fick jag då svar från verkstaden. Det visade sig att en vacuumslang spruckit och tog in tjuvluft vilket fick allt att spåra ur. Eftersom jag kan så lite om bilar så frågade jag om det var ett vanligt fel, men snubben där hade aldrig hört talas om det här felet förut.
    1385 kr gick det på i alla fall så det var inte så blodigt med tanke på att det sällan kostar under 1000 kr ens att bara rulla in skiten på verkstad..

Liknande ämnen

  1. Motor går ojämnt vid start.
    Av axeljohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 17:23
  2. Rusande motor....
    Av Holmner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 18:04
  3. Saab 9-3 Aero -01 chippad eller inte chippad?
    Av arayan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:20
  4. Tickande motor 9-3 LTT -99 (steg 1 Chippad)
    Av Tippler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 15:15
  5. Ljud vid start av motor
    Av jontebus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •