Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Restips Norrköping - Trondheim ?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Unhappy Restips Norrköping - Trondheim ?

    Vi planerar att hälsa på vänner i Trondheim nu i slutet av juli, vi har för avsikt att ta bilen och så långt är ju allt väl.

    Nageln i ögat är en 9 månaders tjej som tycker det är lagom spännande att sitta fastspänd så länge, när det är dags för en lur så funkar det bra, men efter det så är det max 30-45 min på gott humör. Detta gör att 4 timmars pass brukar vara max, sen får man försöka göra nåt annat ett tag och sen kanske det kan gå igen...

    Vi har insett att det är ett måste att göra resan till en del av målet om vi ska kunna åka om det ska bli kul. Jag har tittat på div sidor med vägbeskrivning, snabbaste vägen, och blir ju när man tittar på kartan minst sagt fundersam... verkar ju knappt finnas orter när man kommer in på norska sidan (eniro.se nork-trondheim) Så min fundering är om det är någon som har tips om en eller förmodligen två orter på vägen där det kan lämpa sig att stanna för natten. Där det finns vettiga hotell osv.

    Har även hört att maxhastighet är 80km/h i Norge, stämmer verkligen det?? då kan man ju för f*n inte använda 6e växeln i bilen knappt... Norska fortkörningsböter är ju dessutom inte att leka med.

    Tips nån? Diesel btw, kostar det mkt mer än i Sverige?
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Restips Norrköping - Trondheim ?

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Vi planerar att hälsa på vänner i Trondheim nu i slutet av juli, vi har för avsikt att ta bilen och så långt är ju allt väl.

    Nageln i ögat är en 9 månaders tjej som tycker det är lagom spännande att sitta fastspänd så länge, när det är dags för en lur så funkar det bra, men efter det så är det max 30-45 min på gott humör. Detta gör att 4 timmars pass brukar vara max, sen får man försöka göra nåt annat ett tag och sen kanske det kan gå igen...

    Vi har insett att det är ett måste att göra resan till en del av målet om vi ska kunna åka om det ska bli kul. Jag har tittat på div sidor med vägbeskrivning, snabbaste vägen, och blir ju när man tittar på kartan minst sagt fundersam... verkar ju knappt finnas orter när man kommer in på norska sidan (eniro.se nork-trondheim) Så min fundering är om det är någon som har tips om en eller förmodligen två orter på vägen där det kan lämpa sig att stanna för natten. Där det finns vettiga hotell osv.

    Har även hört att maxhastighet är 80km/h i Norge, stämmer verkligen det?? då kan man ju för f*n inte använda 6e växeln i bilen knappt... Norska fortkörningsböter är ju dessutom inte att leka med.

    Tips nån? Diesel btw, kostar det mkt mer än i Sverige?
    Måste du köra mer än nödvändigt på norska sidan då? Åre-Storlien och så in i Norge mot Trondheim så kan du ju välja etappstopp på den svenska sidan.

    Edit: Det kanske var onödigt lång norrut men det går väl att köra in i Norge väster om Funäsdalen mot Röros och sedan vidare mot Trondheim?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: Restips Norrköping - Trondheim ?

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Jag har tittat på div sidor med vägbeskrivning, snabbaste vägen, och blir ju när man tittar på kartan minst sagt fundersam... verkar ju knappt finnas orter när man kommer in på norska sidan (eniro.se nork-trondheim)
    Använd Google Maps! Det funkar över landsgränser och man kan enkelt dra i den markerade färdvägen med muspekaren. eniro känns väldigt omodernt när man provat Google Maps.

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Har även hört att maxhastighet är 80km/h i Norge, stämmer verkligen det?? då kan man ju för f*n inte använda 6e växeln i bilen knappt... Norska fortkörningsböter är ju dessutom inte att leka med.
    100 är max men du får leta för att hitta de vägarna. Jag tycker att hastighetsgränserna är rätt rimliga, vägarna är ofta krokiga och smala och det finns mycket annat än vägen att titta på. Ibland kan man hamna bakom nån segis och norrmännen verkar inte vara så pigga på att köra om. Det finns en hel del fartkameror så farthållaren är en bra vän.

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Diesel btw, kostar det mkt mer än i Sverige?
    Du kan tanka oskattad blåfärgad diesel på norska mackar. Pumpen brukar stå lite för sig själv. Har för mig att den var ca fyra kronor billigare per liter (förra året) men böterna är ca 20 000 NOK så på din korta tur är det väl tveksamt om det är värt att chansa. Vanlig diesel var lite dyrare än i Sverige. Det finns även en del avgiftsbelagda sträckor. Att betala för att åka färja över en fin fjord är väl ok men att betala för en överfull motorvägssnutt runt Oslo är inte kul.

Liknande ämnen

  1. Vill ha restips USA´s östkust?
    Av -Konrad- i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 18:37
  2. E6 norr om trondheim
    Av torake i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 21:27
  3. Restips inför resa norra tyskland
    Av Qvintus i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 19:01
  4. Restips?
    Av Lisa87 i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 11:40
  5. Banträff STCN 7/8 vid Trondheim
    Av Rune i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-04, 01:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •