Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: behöver hjälp me turboval

  1. #1
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    behöver hjälp me turboval

    har kört en längre tid me trimm 60. den har funkat bra men efter att ja monterat 2.1 insug + 2.3 topp så har avgastrycket blivit ca 2 bar o d har inte gått att varva ur motorn. (om man vill ladda mer än 1.0 bar)

    har monterat ett x-rör 4-2-1 me separat S2-waste plus t04e turbo. då blev d alldeles för stort o d blev inte mer ladd än ca 0.6 (waste pluggad)dock mycket varvvillig.

    så montera x-röret o gjorde en adapter till trimm 60 men hjälper inte. går inte att varva ur iaf. (om man vill ladda mer än 1.0 bar)

    så frågan är vilken turbo ska ja ha?? blir inte klok på d här...

    kan tillägga att motorn i övrigt har öppet filter, STOR ic, röda spridare (vill uppgradera till gröna), orig t16-kammar (vill uppgradera), något lägre komp, 3" avgas hela vägen utan kat... vill ladda ca 1.5 bar när allt funkar.

    MVH
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Mitsu 19t #7 ?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Har du ett T04E i gott skick?

    Om du har det så leta reda på ett trångare avgashus, tyvärr är jag inte hemma på vilket utbud det finns till T04E men många olika att välja mellan finns det garanterat. Vad har du för A/R-förhållande på avgashuset nu? (kolla efter siffror på avgashuset).
    "Utan tvivel är man inte klok"

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    holler emd åvanstående

    http://www.maptun.com/ har roliga kammar som ajg vill ah i min i
    fik ett tips av enn anna som rekomenderad vad ahn nu hette på tele 0511-370233 som slipade om och slipade nya kammar till saab för 500 spän

    mm
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    En liten fråga...


    Är det mappat efter att du bytt till den nya toppen...?

    Eller har du bara satt på den och tutat och kört??


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226
    Behöver han "mappa" om han har org. tändning och soppa system kvar??

    Om svaret är ja, så utveckla gärna vad som skall mappas..

    MVH O-snabb
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 742
    Medlem#
    10798
    Om man inte får mer än 0,6 bars laddtryck med en T04E så undrar jag hur det står till på bränslesidan? Såvida man inte har monterat ett aggregat med ett enormt turbinhus så borde inte laddtrycket stabilisera sig på en bensinmotor då det väl börjat ladda, inte vid så här låga laddtryck iaf.

    Bensinmotorer justerar ju bränslemängden i förhållande till luftmängden, och är turbon rätt avvägd så kommer energimängden tillgänglig för turbon att öka i samma takt som flödet från kompressorn gör det. Har man dessutom rimliga verkningsgrader på aggregatet så ska inte dem begränsa laddtrycket förrän bra mycket senare, ofta är det något annat som ger upp innan turbon.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    438
    Hmm..det där står inte rätt till.... om du pluggade wg:n så borde du få laddtryck så det räcker även om turbon skulle va stor. Hur har du det med wgn då? Har för mig att du ska ha mottryck på dessa eller? se till o ha det annars lär det funka mindre bra. taskig fjäder annars?...
    Hmm...

  9. #9
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478
    ojoj mycke att svara på, kul!!

    ronnyo
    hur stort litet är ett sånt agg om man jfr me t04e?

    ken-1
    t04e är i mycket fint skick. ja vet inte alls va d där A/R betyder men på avgaset står det A/R 32 o på komp står det A/R 60. är det bra eller dåligt?

    gascan o tony
    den e inte ommappad mer än att ja lajjat lite me tändkurvan (vridit förderlarn o flyttat stoppet) men ingen större förändring. men d borde ju inte spela nån roll så länge den går bra o inte spikar, (apc).

    saabjocke
    ja trixa me där o d sluta me att ja satte en plåt för utblåset för att vara helt säker på att alla avgaser gick genom turbon.

    med trimm 60


    med t04e


    MVH
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Mappa och mappa....

    Ja, givetvis så är det ju svårt att "mappa" ett gammalt LH eller Kjet....

    Men vad jag menade var att det måste justeras i bränsle och tändning för att funka som det är tänkt.

    Spontant så tycker jag ditt avgashus verkar lite litet, men jag är inte så vass på det där med AR-förhållande och gamla Garrett...

    När man fixar bättre flöde genom motorn, med bätre topp och insug t ex, samt grenrör m.m. så bör/ska/måste man justera en massa saker just för att en hel massa förhållanden då blivit annorlunda än tidigare, och därför kan de inställningar som var "perekta" tidigare bli mindre bra eller rena skiten när man bytt lite grejor. Hur mycket det ändrar sig beror på vad man bytt och hur pass det aktuella styrsystemet kan hantera och eventuellt anpassa sig för.

    Om man t ex. byter grenrör till ett som flödar klart bättre så är det vanligt att man måste feta på med mer bränsle, därför att man med det nya grenröret får en bättre tömning av cylindrarna vilket gör det möjligt att få in mer frisk luft från insugssidan, och till det behövs mer bränsle för att det ska bli rätt blandningsförhållande.

    Mer bränsleluftsblandning tar längre tid att antända/förbränna, så då bör/måste man gå på med lite mer tändning för att inte det ska bli för sen tändning med de gamla inställningarna. Sen tändning ger klart varmare avgaser, som i sin tur lätt kan få avgasttrycket att stiga....

    OBS, spikningar skall givetvis inte få uppstå vid dessa justeringar.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    de låter vetigt har presis fåt veta att några renult trykare ska passa i saab toppen men ite lyckats klutra ut vilka .. solida trykare e u som du aknse vet de vi e ute efter ,... ajg ska forska mer i de där
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226
    Bra förklarat Tony!! Precis vad jag ville veta med min fråga.
    Problemet har kan alltså vara att bilen får för lite soppa i förhållande till flödet ut? Den får tillräckligt för att inte spika men för lite för att sätta fart på turbon?
    Har jag fattat rätt då?

    MVH O
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  13. #13
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478
    ja har ringt o kollat me GIK. där sa peter att turbon suttit på en scania me 9liters dieselmotor. ja vet inte om d e mycke eller lite i förhållande till vad man brukar uppgradera med?

    men avgashuset är gigantiskt om man jfr me trimm 60. o soppan ändrade ja ingenting varken när ja bytte till topp+insug o inte heller efteråt när ja monta större grenrör+turbo. just grenrör o turbo bytte ja bara för att ja hade drygt 2 bar i avgastryck.

    ja skulle fixat mer soppa då o tidigareställt tändningen? men tycker ändå inte att d borde gå "justera" fram ett laddtryck som i normala fall borde skena från att bara ladda grundladd o ha wasten pluggad! eller ere så?

    är den inte för stor helt enkelt?

    MVH!
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858
    Citat Ursprungligen postat av grewen
    ja har ringt o kollat me GIK. där sa peter att turbon suttit på en scania me 9liters dieselmotor. ja vet inte om d e mycke eller lite i förhållande till vad man brukar uppgradera med?

    är den inte för stor helt enkelt?

    MVH!
    Du har svaret själv.

    en 9 liters motor har nog större luft behov än du någonsin behöver till din lilla 2.0

    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678
    Det är ju bara att räkna.... den motorn flödar ju 4,5ggr mer luft vid samma varvtal... vilket innebär att du måste varva 9000 för att samma luftmängd ska pressas genom turbinen som den gör vid 2000 på orignal motorn.. eller tänker jag fel?
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 742
    Medlem#
    10798
    T04E ska gå att använda på en tvåliters-motor utan större problem. Utan någon direkt sugmotortrimning så kanske inte turbon vaknar till förrän vid 4000 rpm eller så men ladda ska den göra. Dessa aggregat brukar trivas vid kring 2 bars laddtryck och den är sannolikt god för 500 hk iaf (möjligtvis mer).

    Egentligen är är det huvudsakligen turbinens storlek som avgör dess egenskaper, A/R kan sägas påverka vad man kan uppnå med en viss turbin; mindre A/R och turbon kommer tidigare men den uppnår också en hög flödeshastighet och därmed ger upphov till ett högt tryckfall vid höga avgasflöden.

    Några .32 i A/R lär du inte ha på turbinhuset, 1.32 möjligtvis. Har du 1.32 så är det inget litet hus du har.
    .60 låter normalt för kompressorhuset med tanke på aggregatets storlek.

    Vet du storleken på kompressor/turbin så skulle detta naturligtvis vara till stor hjälp.

  17. #17
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478
    saabjohan...

    tänkte bara säga d att du har helt rätt. d står A/R 1.32, bara ja som inte fatta det

    kan ja mäta storleken på kompressor/turbin själv? säg hur så mäter ja på en gång. turbon ligger här har slagit i tårna flera gånger på den hehe...

    mvh!
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Ok, har du A/R 1.32 så är det ju ett väldigt stort avgashus, byte till något som 0.84 eller 0.62 (vad det nu finns) borde ju göra underverk för turbotrycket men tyvärr bygga mera mottryck på samma gång.

    T.ex. GIK turbo säljer lösa avgashus och tar ditt i byte, de räknar också ut vilket avgashus som vore lagom åt dig. Men det kan kanske SaabJohan fixa precis lika bra? Är ju inte "rocketscience" för dom som är insatta att ge tips om vad som vore lagom.

    Turbinstorleken mäter du genom att skruva lös avgashuset och kompressorhuset från coren(lagerdelen) och mäta diametern på turbinhjulet med t.ex. ett skjutmått, ta ett mått på hjulet nära ytterkanten av det och ett nära lagerdelen. Dessa mått och A/R förhållandet säger väl i princip allt om vilken turbo du har.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    438
    Hehe ar på 1.32 var ju lite lagom.... tyckte att mitt på 0,99 är stort....ligger man i lä...
    Hmm...

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27
  2. Hjälp med turboval. 19T vs ???
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 22:11
  3. hjälp med turboval+lite mer godis og900
    Av niklasson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:51
  4. Behöver hjälp angående turboval!
    Av _coffe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 17:49
  5. hjälp med turboval?
    Av OneK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •