Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kylfläkt och instrumentfel, 9000 -98

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Kylfläkt och instrumentfel, 9000 -98

    Har fått ett litet problem med morsans bil. Kylfläkten går inte igång, vilket ikväll resulterade i att motorn kokade ganska rejält ikväll när vi körde på en skogsväg. Det var varmt ute oxå, så det blev inte mycket till kylning. Vi löste det tillfälligt (när motorn svalnat lite) genom att direktkoppla fläkten till batteriet så den gick hela tiden istället. Samtidigt så har den lilla "SID"en under hastighetsmätaren lagt av, vilket oxå har lett till att varken temp- eller bränslemätaren funkar.
    Min fundering är nu, kan kylfläkten ha nånting me detta att göra? Får den signal via tempmätaren eller hur funkar det? För jag kan inte se att det sitter nån termokontakt i kylaren som på de äldre. Har kikat i EPC men jag blir inte klok på hur den är kopplad.

    Sen en sak till. Kan temp o bränslemätaren ha nåt samband med "SID"en? För om man bankar riktigt hårt på instrumentbrädan några ggr så kan allting börja funka igen...ett litet tag sen slocknar det igen. Förmodligen e de glappkontakt nånstans på baksidan av instrumenten. Men..där sitter kretskort o grejer va?
    E detta nåt känt fel som kan uppstå? Tilläggas ska oxå att själva färddatorn (musbion) funkar precis som den ska.

    Många frågor på samma gång, men jag hoppas ni förstår mitt problem o va ja menar Hoppas på svar ganska omgående, för jag behöver fixa detta så fort som möjligt. Lurigt att köra utan vare sig fungerande tempmätare, bränslemätare eller kylfläkt.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Kylfläkt och instrumentfel, 9000 -98

    Citat Ursprungligen postat av rallyjohan
    Min fundering är nu, kan kylfläkten ha nånting me detta att göra? Får den signal via tempmätaren eller hur funkar det? För jag kan inte se att det sitter nån termokontakt i kylaren som på de äldre.
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...49480#p1749480
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Re: Kylfläkt och instrumentfel, 9000 -98

    Tack för det! Nu vet jag hur det hänger ihop.
    Jag har tagit loss hela instrumentet nu, det ligger i sätet bredvid. Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga sen! Pictogramet och mätarna funkar ibland o ibland inte, så nånstans måste det ju vara glapp. Ska jag testa att byta ut EDUn mot en annan? Eller kan det bli glapp i lödningar osv?
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Re: Kylfläkt och instrumentfel, 9000 -98

    Finns de nån vänlig själ som kan tänka sig komma med tips och funderingar? Bilen strular fortfarande.
    Ni får ursäkta, men jag har flera ggr råkat ut för att hjälpsamheten inte alltid är så stor på detta forumet. Iaf inte de ggr jag har råkat ut för problem.
    Nåväl!

    Jag har bytt hela instrumentet (kommer från en 97a som rullat ca 27k mil), bara skiftade över hastighetsmätaren och EDUn (med pictogram), men det är något annat som e tokigt. Problemen kvarstår. Rätt va de e när man kör så kan både pictogramet, temp o bränslemätare slockna fullständigt för att sen vakna till liv igen. Detta sker OREGELBUNDET, tiden då det är nersläckt osv kan variera väldigt. Och en sak till...när det funkar mellan ggr så sätter den automatiskt (tydligen) en snittförbrukning på 0,81 l/mil.
    Kylfläkten funkar dock som den ska nu, bilen har inte kokat nån mer gång iaf.

    Någon som har nån fundering? Jag vet inte hur jag ska gå till väga längre, tom på idéer.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Kylfläkt och instrumentfel, 9000 -98

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Re: Kylfläkt och instrumentfel, 9000 -98

    Nej, det har jag inte testat. Men när allt väl funkar så står temp-mätaren normalt, det har den alltid gjort. Den flaxar inte upp o ner hela tiden utan står stadigt.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Kylfläkt och instrumentfel, 9000 -98

    Hej.

    Har samma fel på min 9k -97 Cse att Edu'n och temp samt tankmätare slocknar vilket medför att ac'n lägger av.

    Några bonk så funkar det igen.
    Händer kanske 1 - 3 ggr i månaden så jag överlever, men skulle ju såklart vara intressant att veta hur man åtgärdar detta.

    // D

  8. #8

    Re: Kylfläkt och instrumentfel, 9000 -98

    Hej!

    Har ni haft problem med att bilen inte alltid startar trots att det är avlarmat och startmotorn drar runt?

    Jag hade sådana startproblem, samt några enstaka gånger ovan nämnda problem med att vissa instrument dog. Instrumenten började dock alltid fungera igen efter ett par sekunder.

    Problemen har inte återkommit efter att jag bytte kontakten till tändningslåset, vilken orsakade startproblemen. Jag kan inte svära på att problemen är relaterade, men har ni startproblem ibland så kan det vara idé att byta kontakten till tändningslåset.

    MVH
    Anders Olsson
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  9. #9
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226

    Re: Kylfläkt och instrumentfel, 9000 -98

    Nån som har kommit på vad som är felet med att edu + temp + tank dör ? (och fungerar igen.)

    Har samma problem på min 9000 CDE -95 och tar gjärna emot ett tips innan jag tar ner instrumentbrädan.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  10. #10
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226

    Re: Kylfläkt och instrumentfel, 9000 -98

    För den som vill ha ett svar på frågan hur man åtgärdar en död EDU+ tank o tempmätare så plockade jag ner instrumentbrädan och gjorde en http://kjelectronic.com/saabtemp.html på instrumentet med temp o tank eftersom det tydligen inte hjälpte att byta EDU enligt rallyjohan.

    Min bil visade tydliga tecken på glapp så jag rengjorde alla kontakter och skruvade åt muttrarna på instrumentet.

    Efter montering funkade alla igen - återstår att se hur länge.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Liknande ämnen

  1. 93sc aero -06 instrumentfel
    Av Slippan i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 15:51
  2. kylfläkt 9000 cs
    Av wankel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 09:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •