Har fått ett litet problem med morsans bil. Kylfläkten går inte igång, vilket ikväll resulterade i att motorn kokade ganska rejält ikväll när vi körde på en skogsväg.Det var varmt ute oxå, så det blev inte mycket till kylning. Vi löste det tillfälligt (när motorn svalnat lite) genom att direktkoppla fläkten till batteriet så den gick hela tiden istället. Samtidigt så har den lilla "SID"en under hastighetsmätaren lagt av, vilket oxå har lett till att varken temp- eller bränslemätaren funkar.
Min fundering är nu, kan kylfläkten ha nånting me detta att göra? Får den signal via tempmätaren eller hur funkar det? För jag kan inte se att det sitter nån termokontakt i kylaren som på de äldre. Har kikat i EPC men jag blir inte klok på hur den är kopplad.
Sen en sak till. Kan temp o bränslemätaren ha nåt samband med "SID"en? För om man bankar riktigt hårt på instrumentbrädan några ggr så kan allting börja funka igen...ett litet tag sen slocknar det igen. Förmodligen e de glappkontakt nånstans på baksidan av instrumenten. Men..där sitter kretskort o grejer va?
E detta nåt känt fel som kan uppstå? Tilläggas ska oxå att själva färddatorn (musbion) funkar precis som den ska.
Många frågor på samma gång, men jag hoppas ni förstår mitt problem o va ja menarHoppas på svar ganska omgående, för jag behöver fixa detta så fort som möjligt. Lurigt att köra utan vare sig fungerande tempmätare, bränslemätare eller kylfläkt.