Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: har jag laddat sönder T-Gul?

  1. #1
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478

    har jag laddat sönder T-Gul?

    så här är det. ja har lekt lite me bilen o säkert laddat för mycke. har toppat 1.7 bar på vissa växlar. klart d drar men ja tycker inte att den går så där jättemycke bättre, bara mer drag i mellanregistret. ja har apc-dioden inkopplad o den har knappt lyst nångång. men iaf nu så har den börjat ryka vitt. ja då ere säkert vatten som kommer ut nånstans. men var? för d ryker bara när:

    man står på tomgång
    motorn ska vara varm
    o d händer typ varannan gång. ibland inget, ibland så att man inte ser bilen bakom.

    ere spricka i toppen då eller eftersom att laddet övervinner trycket i kylstemet så att d inte kan läcka ut? men å andra sidan så rycker den ju inte när man kör normalt o ändå har en undertryck i insuget. bara på tomgång, typ frikopplar o rullar då kan han börja ryka...

    eller ere nåt me turbon, d e en trimm 60 vattenkyld. fast d borde inte vara det för att när ja öppna S2-wasten som sitter på grenröret så rycker d därifrån också. då borde vattnet komma från motorn...

    kan tillägga att innan den börja ryka så sprack en kylarslang. den som sitter efter termostaten. va väl ett par dagar innan så där...det bästa vore ju om d bara va packningen så slipper man köpa en massa nya saker...

    så säg nu va som e fel så att ja kan börja riva o laga!!
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    prova och lyft på mössan och ser hur de ser ut kanse e såa tt han jik varm när slangen dog ? kan va pakningen emd .. men tycker de låter konstigt .. menar de fisn u de som laddar över 2 bar med orgenal packning .. men jo lyft på mössan så får vi se ska bli spännande

    såg att du va med i bilsport på et hörn grattis hjoppas vi ses i sommar
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 366
    Gör ett CO test på kylvätskan och ett kompprov på alla cylindrarna.
    Skulle nog tippa på toppackningen.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478
    gascan

    vad ska ja se om ja lyfter ventilkåpan? "mössan"? eller menar du toppen?
    ja tycker också att d e skumt fel, absolut! toppen eju vrålportad så hoppas verkligen inte att den e paj... slangen sprack efter att motorn varit avstängd ett par minuter!! jo ja fick komma me där i bilsport va kul synd att dom inte ville göra en närbild på ic:n. har ju gjort en likadan till polarn vi kunde ha fått ett "gruppsaab-kort" men icke... varu du som hade en vit 9000 sist?

    fredrik.j

    kompprov skulle ja kunna göra. men den går hur fint som helst på tomgång o minst likabra vid gaspådrag. går på alla fyra när ja gör kallstart osv...
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246
    Citat Ursprungligen postat av grewen
    gascan

    ... slangen sprack efter att motorn varit avstängd ett par minuter!!
    Kolla ventilen i locket till expansionsventilen!

    Samma sak hände mig en gång - började spruta vatten en stund efter jag stannat. Ventilen i locket var igensatt och toppackningen kass.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. laddar bara 0,5 har laddat 1,0
    Av dajjan84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 12:59
  2. laddar ojämt vid körning har laddat ca 1bar alltid men nu.
    Av alexhj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 20:04
  3. Går ej att starta efter att batteriet laddat ur (9-3ss) LÖST
    Av xp2002 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •