Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: saab 93 2,0t 00a går väldigt ojämnt.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Skara
    Inlägg
    3

    saab 93 2,0t 00a går väldigt ojämnt.

    tja
    har en saab 93 2,0t 00a som går väldigt ojämnt och dåligt.
    problemet uppstod vid en acceleration från 0km/h, vid ca 4000-5000 rpm. hade ca 80-90 km/h. ett pysande ljud från motorn hörs en kort kort stund och Check engine lampan blinkar några gånger innan den slocknar. bilen börjar då gå ojämnt och när ja släppte gasen hackar den till då och då. när ja sedan gasar lite går den bra igen. kör någon kilometer till innan jag stannar, när jag står still är varvtalet väldigt ojämnt o går från ca 500-3000 rpm, tillslut dör bilen. samma sak uppstår när jag startar bilen igen, motorn rusar lite för att sedan ligga och pendla mellan 500-3000 rpm.

    är inte jätte bra på bilar och definitivt inte motorer, men har läst om andra som har liknande problem, där har dock aldrig det "pysande" ljudet från motorn nämnts, men att varvtalet pendlar mellan 500-3000. man har nämnt lmm och tändstift. kan det vara detta som är fel på min bil också, har aldrig upplevt detta på bilen innan och då har jag haft bilen länge.

    tack på förhand.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: saab 93 2,0t 00a går väldigt ojämnt.

    Välkommen hit!

    Pysande ljud som uppstod under acceleration låter för mig som ett luftläckage någonstans, dvs förhoppningsvis billigt att åtgärda.
    Lyft på huven och leta läckande eller avhoppade slangar.

    Hemort i profilen ökar chansen att någon erfaren forumdeltagare i din närhet erbjuder sin hjälp.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    110

    Re: saab 93 2,0t 00a går väldigt ojämnt.

    På min förra ng900 -95 hade jag ett liknande problem, då fick jag tips om att tändmodulen kunde vara orsaken så jag åkte till skroten och köpte en och bytte den, den gick som en klocka efter det.
    9-5 Linear sportcombi -01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Skara
    Inlägg
    3

    Re: saab 93 2,0t 00a går väldigt ojämnt.

    det var en slang som hade hoppat, så den sög tjuvluft. satte tillbaka den igen sen gick den som en klocka åter igen.

    tack för att ni tog er tid att svara

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 går ojämnt vid start!
    Av kanshira i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:12
  2. Saab og93 går ojämnt när man gasar
    Av roktex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 00:23
  3. Saab 9-5 ojämnt ladd!
    Av MickeSk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 23:58
  4. går på tre cyl och väldigt ojämnt vid uppstart. hjälp
    Av Alt_f4 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •