Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Trasig hastighetsmätare 9000

  1. #21

    Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    Min hastighetsmätare gick sönder för ett tag sedan, och den fungerar när man roterar på givaren. I andra forum har jag läst att det sitter ett nylondrev i växellådan och att det kostar ca 10000SEK att få det lagat.

    Stämmer det att det är så svårt och dyrt? Finns det ingen genväg att ta istället för att ta ur hela lådan och demontera?

    Hur gör andra? 10000 SEK är ju väldigt dyrt?

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    ...
    Saablös dåre

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Gps funkar ju annars, om man inte har kunskapen att demontera en låda eller lust att betala 10k
    just precis om man inte har kunskapen att demontera en låda eller lust att betala 10k
    _Strongman_ har uppenbarligen koll på det här?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    60 2go
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    Att söka på forumet är gratis: http://forum.saabturboclub.com/viewt...12525#p1612525

    Sedan kostar det några kronor att få till den lösningen men några 10´handlar det verkligen inte om, snarare 200 kr om man följer beskrivningen det länkas till i den posten.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Gps funkar ju annars, om man inte har kunskapen att demontera en låda eller lust att betala 10k
    just precis om man inte har kunskapen att demontera en låda eller lust att betala 10k
    _Strongman_ har uppenbarligen koll på det här?
    ...
    Saablös dåre

  7. #27

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    Jag har läst om magnetfixen, och funderar på något åt det hållet.

    Men det är alltså så att alla icke-hemmameckare lägger 10k för att kunna köra vidare? SAAB har inte kommit på något enklare sätt att fixa det, än total växellådsdemontering?

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    Citat Ursprungligen postat av Jante
    SAAB har inte kommit på något enklare sätt att fixa det, än total växellådsdemontering?
    Jo, de senare utvecklade modellerna tar hastighetssignalen från en av ABS-givarna och att tro att Saab nu skulle lägga krut på att ta fram en fix till en minst 12 år gammal bilmodell är nog inte att vänta sig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #29

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    att saab inte bryr sig om 12 år gamla kunder kan vara ett val man gör, men problemet dök knappast upp i år för första gången...

    Det är bara en fråga, hur gör folk i allmänhet?

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    Citat Ursprungligen postat av Jante
    att saab inte bryr sig om 12 år gamla kunder kan vara ett val man gör, men problemet dök knappast upp i år för första gången...
    Förvisso men det kanske bara är någon promille av bilarna som "drabbats"?
    Av de många 9000 som finns och har funnits i min bekantskapskrets har problemet uppstått på en enda -94 och där räckte det att byta drivaxeln som går in i givaren till en kostnad av ca 70 kr.
    Det kan nog inte heller uteslutas att kvaliteten på de reservdelar till drivningen som nu säljs är av bättre kvalitet än de som havererar eller att tex annan växellådsolja påverkar hållbarheten?

    Hur menar du egentligen att man från Saab skall förfara i det här fallet?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #31

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Hur menar du egentligen att man från Saab skall förfara i det här fallet?
    Jag kritiserar inte SAAB, jag bara frågar efter andras erfarenheter, är det 10.000SEK för att få tillbaka hastighetsmätarfunktionen, eller har de (saab) löst det på andra sätt.

    De kunde agera som med sina oil-sludge problem, bygga om konstruktionen så småningom, det finns ju som sagt andra sätt att mäta hastigheten på. Återigen, bara en fråga till andra SAAB användare, vilket svar de fått.

    Även om hastighetsmätaren fungerar när man roterar på givaren, finns det andra möjligheter till felet än att plastdrevet i växellådan havererat? Kan man undersöka plastdrevet på plats, på något sätt?

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    Citat Ursprungligen postat av Jante
    Även om hastighetsmätaren fungerar när man roterar på givaren, finns det andra möjligheter till felet än att plastdrevet i växellådan havererat? Kan man undersöka plastdrevet på plats, på något sätt?
    Som jag redan nämnt: Axeln som går in i givaren går att byta om det är den som är sliten i änden inne i lådan: http://forum.saabturboclub.com/viewt...09234#p1509234
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #33
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Ja, den finns redan refererad till i tråden jag länkade till ovan.
    Om den är "bäst" vet jag inte utan snål som jag är skulle jag först riskera en hundring eller två och testa att byta drevet/axeln som sitter mellan låda och givare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #35

    Re: Trasig hastighetsmätare SAAB 9000-97, finns ingen lösning?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Ja, den finns redan refererad till i tråden jag länkade till ovan.
    Om den är "bäst" vet jag inte utan snål som jag är skulle jag först riskera en hundring eller två och testa att byta drevet/axeln som sitter mellan låda och givare.
    Axeln sitter ju fast i givaren, givaren har ett kugghjul i botten. I mitt fall har den kuggarna kvar. Jag får väl ta en extra titt, men den såg bra ut.

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1

    Re: drevet in i lådan ok...tripp & hast.mätare döda

    Hej

    Är det någon som har bilder /info om sättet osten51 gjorde hastighetsgivaren med magneter?
    Länken fungerar inte
    9000 CDE -96 2.0ltt
    9000 CSE -97 A50 2.3ltt

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Hej !
    Länk i inlägget Länk i inlägget
    Funkar inte, är det nån som vetan kan hitta den beskrivningen.
    Min mätare visar noll. Har inte undersökt närmare än dock.

  18. #38
    Bättre än inget -> Länk

    Och det kanske dår att få kontakt med Mattias via uppgifterna där för att ev. återställa bilderna?

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    OK ! tack, jag la in en ny fråga, kunde inte se att mitt inlägg gått in (klantigt kanske), missade åxå att du hade svarat. /g

  20. #40
    Det finns många trådar om ämnet, här är en som är löst (Och LarsLars är aktiv här på forumet fortfarande och har kanske sina bilder kvar?) -> Länk


Liknande ämnen

  1. Trasig hastighetsmätare 9000
    Av EmilW4 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-08-16, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •