har kollat upp drevet och det var ok...har satt i ett nytt men inget bättre av det....är det lådan som gett upp eller??
är det ett drev...går det att byta eller är det hela lådan som gäller
saab 9000 cse 1996 2,3 200 HK
har kollat upp drevet och det var ok...har satt i ett nytt men inget bättre av det....är det lådan som gett upp eller??
är det ett drev...går det att byta eller är det hela lådan som gäller
saab 9000 cse 1996 2,3 200 HK
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
Funkar själva givaren då? Har ju förekommit de som rapporterat om kabelbrott till denna.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
menar du kablaget som sitter anlsutet till "drevet" så kan jag säga att det var lite brott i höljet men jag var lite snabb o tejpade ihop det???
hmmm kan man mäta och se???
var så kort kabel och vågade inte gräva fram eller dra i det för att se hela vägen.....
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
fan vad sur jag blir på mig själv nu...ska fan plocka ner grejerna imorgon och ta en ordentlig titt på kablaget....man ska inte ta genvägar .....drygt bara för man är nyopererad i ryggen och inte orkar stå i obekväma ställningar
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
Om hastighetsmätaren är död börjar man först söka felet i följande ordning.
1: Skruva bort givaren till hastighetsmätaren som sitter på växellådan.
2: snurra på ett framhjul samtidigt som du med ett finger känner om drevet roterar där givaren satt. Om det inte gör det har drivhjulet gått sönder inne i växellådan, då måste du demontera hela lådan (10 tim jobb= dyrt). Detta var det som hände i mitt fall, 96:a 200Hk 17000mil.
Givaren kan man kontrollera genom att använda sig av en borrmaskin
där du fäster axeln i givaren i chucken. OBS! Du måste starta motorn,
det räcker inte med enbart med tändningen på slagen. Rör sig mätaren då, är felet i växellådan.
Jag byggde en extern mätare enligt denna utförliga beskrivning.
till en kostnad av ca. 200:-
http://www.bostream.nu/jofawinth/hast.htm
Funkade perfekt, Fick använda 21 magneter för att få rätt hastighet,
skiljer lite på utväxlingen mella olika modeller. Kontrollera instruktionsboken. Bilprovningen har inga invändningar mott denna lösning.
ok tackar.....ska se om nån vänlig själ vill kolla upp det åt mig.....har som sagt var opererat ryggen så det är lite jobbigt just nu
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
Glömde tillägga ett drevet inne i växellådan på senare årsmodeller
är av plast, och att det ej händer något som kan förstöra något inne
i lådan.
okidoki...har lite tur nu...en kille på saab verkstad var snäll nog att ta in bilen nästa vecka för att göra felsökning på den...
skönt att det finns människor som kan och vill ställa upp... han tar in den under sin egen lunch tid och sedan gör han och jag upp....
har en uppsättning fälgar som han var intresserad av...
men tack alla som skrivit på denna tråd
stefan.... återkommer med resultat av det här
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
Annars kan du lyfta på lockat till instrumentbrädan och kika så att kontakten till intsrumentet sitter riktigt på plats, jag har råkat ut för att den kontakten har hoppat av (självklart så kollade jag det sist).
SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5
drevet hade sjungit på sista versen...så det blir till att renovera mera...jaja...tur man älskar sin bil så pass ....
ha en trevlig sommar allihopa
stefan
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
Prova att bygga enl. länken jag uppgav.
Inte svårt alls, fungerar utmärkt.
Jag placerade ut magneterna, tog sen våtrumssilikon
runt omkring istället för teip.
Spara pengarna, byt drevet när det är dags att byta koppling.
Med 20 magneter visar mätaren ca 85Km/h, när hastigheten i verkligheten
är 90Km/h. Tar man 21 magneter borde den visa närmare sanningen,
iom. att den ger en extra puls.
hej...kollade in din länk men grejen är den att jag bytte låda för bara 3 år sen och bytte då även ut kopplingen så det känns som att den är fräsch ett tag till..
stefan
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
Om plasthjulet inne i lådan gått sönder kommer delar från denna att på sikt sätta igen smörjkanalerna med vxl-ras som föjd.
Lådan måste demonteras och öppnas samt rensas från alla plastdelar som nu sitter i alla smörjkanalerna.
Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2
japp håller med "bara" att riva ner o rensa upp åtgår ju inte så himla mycke reservdelar men det är himla tråkigt att rensa ur kanaler och synknav mm. vid montering av det nya plastdrevet sen så ska det värmas i vatten först för det är för "litet"Ursprungligen postat av CosmicBlue
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
Det finns inga smörjkanaler i växellådan som kan täppas igen.
Har talat med två olika verkstäder som är specialiserade på Saab,
och båda påstod att ingenting kunde hända som skulle medföra
att växellådan går sönder. Vid demontering av lådan för att byta drev,
har i de flesta fall drevet pulveriseras totalt.
Helt riktigt brukar båda lägga det nya drevet i kokande vatten för
att förhindra att det spricker vid monteringen.
det var ialla fall pulveriserat till total förintelse...bara att byta..nu är den på vägen igen....tack alla för goda råd o tips...
ha en trevlig sommar
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
det finns visst oljekanaler i både pinjong axeln och ingående axel, har själv rensat ett helt gäng med lådor från detta "bös" som tom kommer ut o lägger sig i bussningarna för dreven o i synknavUrsprungligen postat av osten51
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
Ja han snackade säkert med nån "fulverkstad"Ursprungligen postat av LarsLars
Man kan ju inte gissa/hoppas på att drevet har pulveriserats, en dum chansning tycker jag.
Fast jag är ju liiite partisk som själv "råkade" ut för detta drev-ras i lådan och passade på att byta koppling o slitdelar när de ändå höll på.
O de sa detta ang kanaler på SAAB.
Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.
Du som tror att det inte finns smörjkanaler i vxl-lådan har nog aldrig sett en vxl-låda isärplockad. Du som hade detta problem rensa eller vänta på haveriet.
Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2
Håller med till 100 %Ursprungligen postat av CosmicBlue
Hinner inte med allt.....