Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Uppdatera stereo OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    7

    Uppdatera stereo OG9-3

    Hej har köpt mig en Saab 9-3 00 och det är min första bil och tänkte bara kolla, är inte så där hejare på bilar och sånt
    så tänkte bara fråga om dessa högtalare passar
    http://www.brl.se/default.aspx?mc=9&c=9&p=6819 eller är dom för dåliga?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    213

    Re: nybörjare bil ljud

    Om du är nybörjare på billjud och bilen är ny för dig kanske du ska vänta lite och se om du inte tycker att det som sitter i nu är tillräckligt bra?

    Har inte BRL länk till nån tillverkare (Pioneer?) där man kan se vad som passar i ens bil?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: nybörjare bil ljud

    Frågar du mig är Saabs AS3 kasst, då jag är en basmänniska.
    Vad är du ute efter? Gott bastryck i ryggen eller kunna spela högt och fint?

    Lite osäker på 9-3, men sitter det högtalare i alla dörrarna?
    Saablös dåre

  4. #4
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: nybörjare bil ljud

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Lite osäker på 9-3, men sitter det högtalare i alla dörrarna?
    Svar nej. Det sitter bara högtalare i framdörrarna på og9-3. Förutsatt att man har AS3 då, för annars finns det inga alls i dörrarna. :P Sitter 6x9or bak.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    7

    Re: nybörjare bil ljud

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Frågar du mig är Saabs AS3 kasst, då jag är en basmänniska.
    Vad är du ute efter? Gott bastryck i ryggen eller kunna spela högt och fint?

    Lite osäker på 9-3, men sitter det högtalare i alla dörrarna?
    ja är väl ute efter både bas och fint ljud :P
    sitter bara fram och dom där bak är i bagaget kan man säga

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    110

    Re: nybörjare bil ljud

    Ja du kan ju börja med det paketet du länkar till och har du lite mer pengar så köper du en baslåda och ett slutsteg. Då får du både bra ljud med bra bas .
    Blir 10ggr bättre än orginal.
    Eller så kör du budget varianten: förstärk/ bygg ny hatthylla och spara org. hyllan så slipper du göra hål i den, och sätt i 6x9:orna i hatthyllan, då får du lite bättre bas jämfört med om dom sitter i org.hålen, kör dom på cd:n eller om du vill ha lite bättre drag, på ett steg.
    9-5 Linear sportcombi -01

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: nybörjare bil ljud

    För 2000kr hade jag letat en begagnad baslåda och slutsteg, detta ger dig en rejäl basknuff jämfört med original.

    Om du är ute efter lite mera rent ljud så satsar du på slutsteg på dina org högtalare fram och sätter dit några schyssta 6*9 bak med slutsteg där bak.
    Går givetvis koppla in ett 4-kanalsteg för alla 4högtalare.
    För 9-3 hade väl bara 4högtalare?
    Jag har ju 9st i min 9-5, en jäkla massa kablar överallt haha.
    Saablös dåre

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203

    Re: nybörjare bil ljud

    9-3 har 6st original platser för högtalare

    Instrumentpanelen, framdörrarna och hatthyllan..


    Om du vill ha ett "fylligare" ljud med lite bas så hade jag nog rekommenderat att börja med en baslåda samt slutsteg för att sedan byta ut högtalarna och sist ta huvudenheten..

    Jag själv använde mig ganska så länge av huvudenheten och de funkade väldigt bra.. Jag bytte först till en eftermarknadsenhet när jag började att tävla lite smått
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  9. #9

    Re: nybörjare bil ljud

    Citat Ursprungligen postat av ShaddeN
    9-3 har 6st original platser för högtalare

    Instrumentpanelen, framdörrarna och hatthyllan..


    Om du vill ha ett "fylligare" ljud med lite bas så hade jag nog rekommenderat att börja med en baslåda samt slutsteg för att sedan byta ut högtalarna och sist ta huvudenheten..

    Jag själv använde mig ganska så länge av huvudenheten och de funkade väldigt bra.. Jag bytte först till en eftermarknadsenhet när jag började att tävla lite smått

    Först å främst ska man ta reda på vad man vill ha för ljud och vad man vill lägga ut för det. Om man ska ha slutsteg så måste man ju också ha kunskapen hur allt ska kopplas osv.

    Först så ska man ha en stereo som är bra.

    Sen brukar man börja att slänga i bra framhögtalare. ett bra kit har mycket bra bas.

    är man inte nöjd med framsystemet och vill ha mer bas så fixar man slutsteg och en baslåda.

    Sätter man sig i en bil som har bra ljud vet man sen vad man eftersträvar.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: nybörjare bil ljud

    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Citat Ursprungligen postat av ShaddeN
    9-3 har 6st original platser för högtalare

    Instrumentpanelen, framdörrarna och hatthyllan..


    Om du vill ha ett "fylligare" ljud med lite bas så hade jag nog rekommenderat att börja med en baslåda samt slutsteg för att sedan byta ut högtalarna och sist ta huvudenheten..

    Jag själv använde mig ganska så länge av huvudenheten och de funkade väldigt bra.. Jag bytte först till en eftermarknadsenhet när jag började att tävla lite smått

    Först å främst ska man ta reda på vad man vill ha för ljud och vad man vill lägga ut för det. Om man ska ha slutsteg så måste man ju också ha kunskapen hur allt ska kopplas osv.

    Först så ska man ha en stereo som är bra.

    Sen brukar man börja att slänga i bra framhögtalare. ett bra kit har mycket bra bas.

    är man inte nöjd med framsystemet och vill ha mer bas så fixar man slutsteg och en baslåda.

    Sätter man sig i en bil som har bra ljud vet man sen vad man eftersträvar.
    Jag vill säga emot dig lite där
    Jag kör först bas och slutsteg eftersom man får mest för pengarna om man är basmänniska som jag. Är man däremot en finlirare så börjar man med framsystemet.

    Jag t ex kör AS2 Stereo, org högtalare runtom fast med slutsteg till 6*9 och sedan 2x12" med bra slutsteg.
    Är väldigt nöjd!
    Saablös dåre

  11. #11

    Re: nybörjare bil ljud

    Ja det kanske är det som lockar först. bas är gott!

    Vad har du för grejer nu då?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: nybörjare bil ljud

    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Ja det kanske är det som lockar först. bas är gott!

    Vad har du för grejer nu då?
    Har inte modellnamnen i huvudet, men det är mina favorit märken, US Blaster
    Återkommer imorgon.
    Saablös dåre

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203

    Re: nybörjare bil ljud

    Jag vill också säga emot dig lite bosabengt..
    För om man ska ha ett framsystem som ger ifrån sig bra "mid"bas så måste du nästan ha ett slutsteg också samt ett framsystem av lite högre klass som klarar ner i dom lite "lägre" frekvenserna och då är du nästan uppe på vad ett billigt baspaket går på.

    Men visst beror de på vad man är ute efter för typ av ljud.
    Jag liksom Strongman vill ju ha lite bastryck..

    Jag började enkelt med 1st 12" bas men har nu bytt ut den mot 2st av ett annat märke som tål lite mer och som kan spela lite högre
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  14. #14

    Re: nybörjare bil ljud

    Har man orginalhögtalare och stoppar in en basalåda så kan det bli så att man mest hör bas å diskant.

    Ett billigt baspaket kanske ligger på 2000 och för det kan du få ett bra KIT.

    Men visst är bas gott.

    Min erfarenhet är att jag först nu när jag uppgraderat framsystem som jag får bra ljud. Innan var det lite sämre framsystem och bas i skuffen, men när jag fixade nytt framsystem blev det mycket bättre bas och mid osv.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    7

    Re: nybörjare bil ljud

    nu har jag hittat högtalare och bas låda som jag vill ha :P men nu kom jag på var kan man hitta en ram till stereon för tänkte byta ut original stereon.

    http://www.ljudstudion.se/kenwoodmutant ... c-368.aspx där har ni högtalarna och stereon, passar detta tros :P

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203

    Re: nybörjare bil ljud

    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Har man orginalhögtalare och stoppar in en basalåda så kan det bli så att man mest hör bas å diskant.

    Ett billigt baspaket kanske ligger på 2000 och för det kan du få ett bra KIT.

    Men visst är bas gott.

    Min erfarenhet är att jag först nu när jag uppgraderat framsystem som jag får bra ljud. Innan var det lite sämre framsystem och bas i skuffen, men när jag fixade nytt framsystem blev det mycket bättre bas och mid osv.
    Jo men visst det är en liten balansgång de hela
    Så det beror ju mycket på vad man lyssnar på och vad man är ute efter
    Men jag personligen hade köpt en baslåda med steg först och sen inte ställt steget så högt för att inte basen ska överrösta övriga högtalare utan att den ska vara mer som ett komplement..


    Citat Ursprungligen postat av diqq
    nu har jag hittat högtalare och bas låda som jag vill ha :P men nu kom jag på var kan man hitta en ram till stereon för tänkte byta ut original stereon.

    http://www.ljudstudion.se/kenwoodmutant ... c-368.aspx där har ni högtalarna och stereon, passar detta tros :P
    Ja jo visst funkar de inget jag hade satsat på men jag har lite andra krav och linjer som jag går efter
    Men som vi diskuterat en del fram o tillbaka här så är det ju helt och hållet vad man är ute efter. För det viktigaste är ju inte att vi tycker din bil låter eller spelar bra utan att du tycker det!

    Sådan ram som du frågar om (antar att det är de lilla facket du menar då) går att köpa på saab. Kostar några kronor men de får de väl vara värt

    Tänk även på att du behöver som adapter-plattor för att högtalarna du ska ha i dörrarna ska gå att montera.
    http://www.ljudstudion.se/saab-900-4...559-c-348.aspx
    Där har du en länk till adaptrarna som jag pratar om
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  17. #17

    Re: nybörjare bil ljud

    Citat Ursprungligen postat av diqq
    nu har jag hittat högtalare och bas låda som jag vill ha :P men nu kom jag på var kan man hitta en ram till stereon för tänkte byta ut original stereon.

    http://www.ljudstudion.se/kenwoodmutant ... c-368.aspx där har ni högtalarna och stereon, passar detta tros :P

    Som sagt ram finns på SAAB. BLir bra med en ram där sen. Roligare och snyggare med en eftermarknadstereo tycker jag.l

    vad är det för bas och steg du ska ha?

    JAg tror nog att det paketet kommer vara bra. Iallafall en stund.
    Stereons nackdel är ju endast en lådnivå och usb på fronten, vilket är kasst. Lätt att ta sönder minnet.

    Sen kan du ju lätt göra egna bafflar istället för att köpa dyra bafflar i sketen plast. Finns ju färdiga i mdf. bra mycket stabilare.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    7

    Re: nybörjare bil ljud

    hittar faktiskt inte nån ram till stereon som passar till Saab 9-3 00 ,eller är det bara jag som är sjukt dålig på att hitta nått:P

  19. #19

    Re: nybörjare bil ljud

    finns väl på blekinge bilradio.
    http://www.blekingebilradio.se/product. ... ory_id=460

    Denna kanske funkar.

    annars är det ju som sagt SAAB som har det.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    7

    Re: nybörjare bil ljud

    tack så mkt

Liknande ämnen

  1. Uppdatera stereo OG9-3
    Av Skripez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-09-07, 12:36
  2. Uppdatera SID i OG9-3
    Av ahlis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 19:35
  3. Uppdatera AS1 i 9-5SC
    Av Tryffeln i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 17:53
  4. Uppdatera EPC ????
    Av flash-71 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-31, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •