Jag vet att det står att det skall vara 0w-40 olja men Svenska bil i GBG säljer denna olja Castrol SLX Professional Longtec 0W-30 ????????
Jag vet att det står att det skall vara 0w-40 olja men Svenska bil i GBG säljer denna olja Castrol SLX Professional Longtec 0W-30 ????????
De säljer oljan. JA men inte till TTID. Läs vad Boost skrev.Ursprungligen postat av flash-71
Känns som att du har lite svårt att förstå.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Jag har inte svårt att förstå!!!!!!!!Ursprungligen postat av Fral
Varför just bara 0w-40 på denna motor när TID motorn får använda 0w-30 , 0w-40 , 5w-30 , 5w-40 ?
Så det som Boost skrev kan jag oxså läsa i service boken men det förklarar inte varför just TTID bara kan använda ow-40 och inget annat är det så stor skillnad på TID och TTID förutom ett till litet agregat???
Från en annan TTID-oljetråd:
Ursprungligen postat av gazer3312
Jo, det mesta är annorlunda på dth och dtr motorn. I princip bara veven som är samma.Ursprungligen postat av flash-71
Jag inskaffade 4L mobil1 ow-40 olja för säkerhets skull !!!
Castrol oljan får jag sälja av tll samma pris som jag köppte den för.
En fyralitersdunk räcker inte. Kolla i handboken hur mycket olja det ska vara i motorn.
4,3L olja skall det vara och jag hadde en liter hemma!!!!
Hej, har läst alla trådar på detta forumet gällande olja till just TTiD men blir inte klok på det.
Kollade i min servicebok och oljan de har stoppat i äe följande. De fyra första service är gjorda på samma firma som bilen köptes (Verkstad 1444)
0km = 5w30
25403km = 0w40
50085km= 0w40
77035km = 5w30
98553km = 5w30 dexos2
113489km = 5w30 dexos2
Vilket är rätt och vad gäller?
Har ringt till olika saabverkstäder och alla säger olika, endel säger endast 0w40 medans majoriteten säger att 5w30 är godkänd sålänge det är dexos2.
Någon som har ett bra svar?
Det finns bara en (eller möjligen två, ESP) oljor till den bilen
Båda är 0w40 Inget annat skall användas säger dom lärde.
själv tar jag med rätt olja till firman för att gardera mig mot felaktig olja då det verkar råda okunnighet ute.
Typ Dexos 2 är en kanon olja till alla saabar...
men då glömmer man ttid som skall ha.
http://begdelar.anabil.se/mobil-1-life-0w-40-4l/453-0
Skölj ur motorn och i med rätt olja
Mvh Per
SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport
Som ovanstående säger 0/40 w o inget annat i ttid....... Det var 5/30 w i tid...
Okej, hur går jag vidare nu?
Då bilen såldes ny med 5w30?
Hur hade ni gjort?
Det verkar som om alla gör samma sak, första 3000 milen körs den med 40w och därefter 30w. Har tagit upp detta med min verkstad också och då hänvisar man till oljans klassificering..
Skölj ur den och bytta.... Det e dem som servat din bil som inte gjort sin läxa
Sorgligt att dom kan kalla sig för Auktoriserade!
Nötter.
Därför tar jag med mig egen olja då jag inte litar på verkstäderna.
Kanske skall man skriva med röd text över hela motor avtäckningen
vilken olja det skall vara och att man kommer kräva sköljning och hyrbil om dom häller i felaktig.
Men till trådskaparen så skulle jag kräva utökad motorgaranti för oljerelaterade fel
borde vara några specifika typer av fel som kan vara större risk för.
(dålig smörjning av kamaxlar eller nått?)
Och få den sköljd av dom gratis med rätt olja.
Mvh Per
SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport
Det finns ett tiotal oljor som uppfyller kombinationen dexos2 och varmviskocitet 40. Troligtvis ytterligare ett antal som klarar den äldre klassningen GM-LL-B-025 och varmviskocitet 40 där "New Life" oljan är ett alternativ. Att man kräver 40 i varmviskocitet hos TTID hänger sannolikt ihop med ökad belastning i vevlager/ramlager och ventilmekanism som följd av högre cylindertryck.Ursprungligen postat av gucpm
Hade jag haft en TTID så hade jag nog i första hand satsat på Mobil1 ESP 0W-40 då det är en olja utvecklad för låg askhalt (då aska kan ge problem för partikelfilter).
https://oeldepot24.de/motoroel/motoroel ... liter.html
fast "New Life" är lite billigare
https://oeldepot24.de/motoroel/motoroel ... liter.html
Hej.
Har köpt en TTiD ganska nyligen och har googlat en hel del om vilken olja man ska ha i den. Dom flesta verkar eniga om att det är en godkänd 0w-40 olja som skall användas, ändå så har en 5w-40 olja använts på den vid varje service enligt serviceboken. Den har servats på lite olika ställen både på icke aukt. verkstad, samt den sista var gjord på aukt. saabverkstad och även där har 5w-40 använts.
SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004
Helt fel av dem! Dock gick dem väl inte ut med direkt att det skulle vara enbart 0w-40?
det är väl nästan bara Mobil1 New Life 0w-40 som ska vara i dessa motorer?
1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09
Senast services gjordes i november, (innan jag köpte den) och där är det också iskrivet 5w-40 på en Original 3D service. Sjukt kasst att inte ens dom vet vad som är rätt isåfall.
SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004
Det verkar som man får säga till, Ena Saab här i stan har ingen aning om något!
Där får man berätta själv vad man vill ha, hur man vill ha det!
Samt att dem kanske ska läsa mejlen från Saab, när dem ändrar något!
Helt sjukt att stämplarna i boken är värda "en hel del" pengar....när det är i några fall, totalt felservat!
1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09