Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vettig verkstad i Lund?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Vettig verkstad i Lund?

    Hejsan,

    I fredags tändes informationen "dags för service". Jag har kollat runt lite i Stockholm där jag bor, men det verkar inte finnas någon tid, alternativt så har jag svårt själv att få dit bilen. På lördag åker jag ner till Lund en vecka och dagtid kommer jag inte ha något problem att lämna ifrån mig bilen, så jag tänkte kolla om någon känner till en vettig verkstad som gör jobbet till ett rimligt pris och stämplar boken.

    Bilen är iofs inte en Saab, utan en Cadillac BLS, men det sitter ju en Saab-motor i den (2.0t biopower), så det ska ju inte vara något konstigt. Det är första servicen som skall göras. Bilen har gått 1050 mil idag och plockades ut i slutet på december 2009, så lite tidigt är det väl med tanke på intervallet 1500 mil/1 år, men det är ju lika bra att få det gjort, för sen åker jag till USA i tre veckor och då lånar syrran bilen. Jag vill ha det gjort innan, helst.

    Det som skall göras enligt serviceplan:
    * Byte av olja
    * Byte av oljefilter
    * Nollställa serviceräknaren
    * Programmering av kundens önskemål

    Jag har inga önskemål om någon omprogrammering, så det blir alltså kvar att byta olja/oljefilter samt nolla serviceräknaren. Det kan ju inte kosta särskilt mycket.

    Någon som har något tips på verkstad som jag kan ringa och kolla med? Helst inom Lund så inte behöver strula till/från en annan stad.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Vettig verkstad i Lund?

    BilPartner Lund? På en så pass ny bil är det väl vettigt att serva på märkesverkstad?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Vettig verkstad i Lund?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    BilPartner Lund? På en så pass ny bil är det väl vettigt att serva på märkesverkstad?
    Jag provade ringa dem precis. 4300 kronor skulle de ha för att byta olja och oljefilter.

    Jag går gärna till en märkesverkstad, men inte en som lever i en drömvärld.

    Finns det fler potentiella ställen jag kan kolla med i närheten? Jag är ju rätt lost i området iom att jag bor i Stockholm.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: Vettig verkstad i Lund?

    SAAB i Hörby har gott rykte och med största säkerhet lägre priser än i Lund.

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Vettig verkstad i Lund?

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    SAAB i Hörby har gott rykte och med största säkerhet lägre priser än i Lund.

    /Alexander
    Tack för tipset. Testade där också, men det fanns ingen ledig tid.

    Jag får jaga vidare.
    Priset Maptun har listat för en motsvarande service är 1355:-.
    Man undrar vad Bilpartner gör för 4300.
    En gissning kan vara:
    30 minuters arbete à 3000 kr/h = 1500 kr
    1 oljefilter plus bricka = 100 kr
    6 liter olja à 450 kr = 2700 kr

  6. #6
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    593

    Re: Vettig verkstad i Lund?

    Endast olje/filterbyte klarar nog vilken verkstad som helst med bravur.
    Testa med någon MECA eller Mekonomenverkstad och se vad de tar

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799

    Re: Vettig verkstad i Lund?

    Hej

    Prova ringa till SAAB i Eslöv. Skillde 2000:- mellan Lund-Eslöv när jag skulle byta Bussingen i växellådan på 9-3an


    MVH Christian A
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Vettig verkstad i Lund?

    Jag gav upp verkstad i Lund. Syrran får lämna in bilen till Mekonomen i Stockholm. De ville ha drygt 1900 kronor för jobbet, 2800 om de skulle byta kupéluftfilter, vilket vissa säger ska göras, andra inte. Det står inget om det i serviceboken. Det kan förvisso ha ändrats, men det verkar konstigt att byta det filtret efter dryga 1000 mil.

    Auktoriserade verkstäder i all ära, men 4300 för att byta olja, så nej tack.

  9. #9

    Re: Vettig verkstad i Lund?

    Serva själv. Spara alla kvitton och notera mätarställningen. Ring och hör ifall ngr mjukvaruuppdateringar gjorts.

    Omprogrammering kan du be om när du har mer tid. Då kan ev S/W uppdatering också göras.

    Skall du behålla bilen längre tid är det definitivt bättre att serva själv. Skall du sälja inom kort (definiera själv) är det professionell service som gäller.

Liknande ämnen

  1. Vettig moppe för pendling?
    Av bart112 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-11-03, 03:10
  2. Vettig verkstad i Göteborgsområdet?
    Av fnordpojk i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-25, 02:41
  3. Vettig färglaser m. fax?
    Av Schäfer i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •