Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65

    Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Hejsan,

    Jag har en Saab 9-3 2.0t 154hk -00. Jag beställde en NordicUhr Steg1 chippad styrbox från Bildelsbasen. Jag kollade så att allt stämde överrens mellan bilarna och har kollat runt på olika forum så att det verkligen skulle fungera. Antagligen har jag förstått det som att det skulle göra det. Samma motor, årsmodell, miljöklass etc. Till min förvåning möttes jag av olika nummer på boxarna. Det fungerade men får upp felkod P0141 som syftar på lambdan, om jag inte har helt fel för mig? Bilen gick att starta utan problem, den gick fint och så men får upp den jevla felkoden. Provade nollställa boxen i programmet för att se om det var en lagrad felkod sen tidigare men felkoden dök upp igen.

    Min Orginalbox är: AFM5 5F01
    Beställd styrbox: AFM5 5G01

    Så vad bör jag göra eller vad kan jag göra för att det ska fungera felfritt? Om det inte går att göra något åt så är det fritt fram om någon vill ha den. Lite tråkigt, det är ju ändå en del pengar i sjön

    Saabexperter, please help me

    EDIT: Ska tilläggas att systemet blev felfritt när jag bytte tillbaka till original.
    En fråga till också, kan det vara så att den chippade styrboxen är beroende av magnetventilen så att det är därför. Får inte hem slangar förrän imorgon och har därför inte provat.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Så där spontant så kan jag tänka mig att du inte har 2st lambdasonder och att i den nya boxen är den andra aktiverad. Den lär då avaktiveras i programmet i den nya boxen. Annars så kommer ECU:n att klaga på att den andra lambdasonden som egentligen inte finns, ej fungerar.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Så där spontant så kan jag tänka mig att du inte har 2st lambdasonder och att i den nya boxen är den andra aktiverad. Den lär då avaktiveras i programmet i den nya boxen. Annars så kommer ECU:n att klaga på att den andra lambdasonden som egentligen inte finns, ej fungerar.
    T5 har väl i regel bara en sond?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Så där spontant så kan jag tänka mig att du inte har 2st lambdasonder och att i den nya boxen är den andra aktiverad. Den lär då avaktiveras i programmet i den nya boxen. Annars så kommer ECU:n att klaga på att den andra lambdasonden som egentligen inte finns, ej fungerar.
    T5 har väl i regel bara en sond?
    Det låter ju rätt troligt att det skulle kunna vara så men jag har ingen aning om det sitter 1 eller 2. Det är miljöklass 1, B204E. Hjälper den informationen?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Så där spontant så kan jag tänka mig att du inte har 2st lambdasonder och att i den nya boxen är den andra aktiverad. Den lär då avaktiveras i programmet i den nya boxen. Annars så kommer ECU:n att klaga på att den andra lambdasonden som egentligen inte finns, ej fungerar.
    T5 har väl i regel bara en sond?
    Det har du rätt i, läste nog lite för fort. Lite dumt att 154 hk hade T5 medans 150 hk hade T7, men tja. Sen var det väl iofs 9-5:orna som började med dubbla sonder för den delen oxå? Så det var fel från min sida igen då Men den där felkoden pekar på just på den andra lambdasonden, som inte finns hur som helst. Kan ju hända ändå att det är knas i programmet.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Så där spontant så kan jag tänka mig att du inte har 2st lambdasonder och att i den nya boxen är den andra aktiverad. Den lär då avaktiveras i programmet i den nya boxen. Annars så kommer ECU:n att klaga på att den andra lambdasonden som egentligen inte finns, ej fungerar.
    Jag tankade T5Suite och kollade om där fanns någon nyttig information. Tydligen ska man genom programmet kunna stänga av ("disable") den andra lambdasensorn om bilen bara är utrustad med en. Kan vara värt att prova, bara kontakten sker genom OBDII

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Citat Ursprungligen postat av grobs
    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Så där spontant så kan jag tänka mig att du inte har 2st lambdasonder och att i den nya boxen är den andra aktiverad. Den lär då avaktiveras i programmet i den nya boxen. Annars så kommer ECU:n att klaga på att den andra lambdasonden som egentligen inte finns, ej fungerar.
    Jag tankade T5Suite och kollade om där fanns någon nyttig information. Tydligen ska man genom programmet kunna stänga av ("disable") den andra lambdasensorn om bilen bara är utrustad med en. Kan vara värt att prova, bara kontakten sker genom OBDII
    Hej igen.

    Det går inte via OBDII tyvärr. Du lär ha ett Lawicel CAN-USB interface alternativt löda ihop ett BDM interface och löda lite i boxen. ALternativ tre är att be någon hjälpa dig kika i programmet.

    Edit: Det var den där funktionen jag tänkte på iaf, att disabla den andra lambdan.

    mvh

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Citat Ursprungligen postat av grobs

    Jag tankade T5Suite och kollade om där fanns någon nyttig information. Tydligen ska man genom programmet kunna stänga av ("disable") den andra lambdasensorn om bilen bara är utrustad med en. Kan vara värt att prova, bara kontakten sker genom OBDII
    Hej igen.

    Det går inte via OBDII tyvärr. Du lär ha ett Lawicel CAN-USB interface alternativt löda ihop ett BDM interface och löda lite i boxen. ALternativ tre är att be någon hjälpa dig kika i programmet.

    Edit: Det var den där funktionen jag tänkte på iaf, att disabla den andra lambdan.

    mvh
    Okej, det är synd man inte har såna saker hemma. Jag tror att jag ger upp projektet och chippar min originalbox istället, säljer den nya alternativt ber om nåd att få skicka tillbaka den så jag slipper såna här problem.

    Tack för hjälpen! Saabturboclub lär bli en nyttig källa för min del.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Istället för att sälja och chansa att få en likadan så har du ju nu två boxar.

    En orginal och en som du kan pilla på med, så ta boxen du köpte och skicka den på uppgradering, det skulle jag ha gjort och så kommer nog jag att göra också med min trimbox( har orginalboxen kvar också)
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Istället för att sälja och chansa att få en likadan så har du ju nu två boxar.

    En orginal och en som du kan pilla på med, så ta boxen du köpte och skicka den på uppgradering, det skulle jag ha gjort och så kommer nog jag att göra också med min trimbox( har orginalboxen kvar också)
    Helt klart skicka den andra boxen och behålla din originalbox. Rätt som det är så händer det nåt och då kan det vara bra att ha en i reserv. Dessutom så kan du ju köra med bilen under tiden du får din andra box programmerad

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    og9-3 154hk 99-00 har ett annat EVAP-system än og9-3 185hk och 200hk. Det har att göra med miljöklassningen. Boxen du fått tag på är antingen ett trim till B204L eller B204R. Därför funkar det inte.

    Lösningen är att ta ett 154hk-program som bas och modifiera utefter det, men detta har ju redan firmorna gjort...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Det går att köra med ett B204L eller B204R program i en og9-3 154hk om man i programmet aktiverar den bakre lambdasonden...den kommer då inte att uppfylla miljöklass 1 men det gör den inte heller om man trimmar med original programmet som grund.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Charlie
    Det går att köra med ett B204L eller B204R program i en og9-3 154hk om man i programmet aktiverar den bakre lambdasonden...den kommer då inte att uppfylla miljöklass 1 men det gör den inte heller om man trimmar med original programmet som grund.
    Detta låter ju inte helt optimalt iom att det sitter större turbo i B204L/R ? Den där stackars lättryckaren lär få svettas en del..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Det sitter Garrett T25 i alla modellerna av B204 motorerna om inte någon har eftermonterat någon annan... Så turbon är det nog inget problem med...
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Det sitter Garrett T25 i alla modellerna av B204 motorerna om inte någon har eftermonterat någon annan... Så turbon är det nog inget problem med...
    Är väl B205 som har GT17??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    og9-3 154hk 99-00 har ett annat EVAP-system än og9-3 185hk och 200hk. Det har att göra med miljöklassningen. Boxen du fått tag på är antingen ett trim till B204L eller B204R. Därför funkar det inte.

    Lösningen är att ta ett 154hk-program som bas och modifiera utefter det, men detta har ju redan firmorna gjort...

    Mvh
    Vad härligt att det blev lite mer. Det är exakt samma specifikationer mellan bilarna. B204e motorn. Problemet är ju att jag får check engine fel pga lambda2. Som vi kom fram till tidigare, så är det bara att avaktivera lambda2 så ska det funka felfritt. Jag var uppe på Saab och frågade om dem kunde fixa det men dem sa till mig att det måste vara samma box, det kan väl inte stämma eller? Men dem ska vara dumma i huvet på den verkstan har jag hört. Ska höra med en annan idag. Kanske till och med kan dra till bsr så att dem bara avaktiverar den. För spelar det egentligen någon roll om det skiljer mellan f och g på boxnumret om den nu är steg1 trimmad? Som jag läste så lägger dem in en grund och arbetar efter den. Så om det är samma specs i öveigt på bilen borde det väl passa på alla andra med dem specen. Jag är nästan helt off på detta, första gången jag äger Saab och turbo bsr ligger närmast, bara dem inte blir arga när jag kommer med nordic-trim:O

    Man kanse ska göra ett inköp på den där kabeln som nämndes tidigare och fixa det själv

    Tack snälla för att ni hjälper mig. Ursäkta om det blir stavfel och rörigt. Sitter på telefonen och ser knappt halvar texten pga webbläsarfel.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Jag kör med ett program i min og9-3 154hk som i grunden är ett B204R program och jag har med T5Suite och CANUSB interfacet aktiverat den bakre sonden. Jag har kört ett par tusen mil med det programmet utan några felkoder.

    Om du skriver var du bor någonstans kan säkert någon i närheten som håller på med T5Suite hjälpa dej.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Charlie
    Jag kör med ett program i min og9-3 154hk som i grunden är ett B204R program och jag har med T5Suite och CANUSB interfacet aktiverat den bakre sonden. Jag har kört ett par tusen mil med det programmet utan några felkoder.

    Om du skriver var du bor någonstans kan säkert någon i närheten som håller på med T5Suite hjälpa dej.
    Det låter bra. Jag bor i mellanskåne, någon som känner sig manad? Betalar ju givetvis en liten summa för det.

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    B204E fanns i 2 version: Miljöklass 1 och 2, skillnaden var 2 lambda och annat EVAP på miljöklass 1.
    Alla B204 med turbo har samma turbo, T25 fast B204R har starkare WG-klocka.
    Finns mycket matnyttigt i min lilla FAQ om og9-3

    Jag har utrustning för att aktivera lambda 2 om du vill, finns i västra blekinge under helgen.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Re: Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141

    Och jag finns i Kristianstad i helgen

    //Jens
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

Liknande ämnen

  1. Motorlampa --> felkod för styrbox 9-3 v6 med Hirschtrim???
    Av Haldrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 15:27
  2. bytt till 3bar mapsensorer. får felkod 2
    Av koopfan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 23:27
  3. 9-5 -01, bytt motor till 2.3t -98, även byta styrbox?
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 22:37
  4. Bytt styrbox och fått 9 blinkningar
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •