Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

  1. #1

    Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Jag behöver hjälp att hitta kontaktadress till garantiansvarig på SAAB i Trollhättan!

    Har en 9-5 combisport 2.0t 2008 2700mil.

    Jag anmälde fel via E-mail en (1) dag innan nybilsgarantin skulle gå ut.
    Svenska bil i Högsbo menade att man måste komma in med bilen för felsökning
    d.v.s. man kan inte endast anmäla ett fel. Konsekvensen av detta resonemang skulle kunna resultera i att man anmäler ett fel 1 vecka innan garantin går ut och när man gör detta så säger verkstaden att vi har ingen tid förrän om 2 veckor - men då har garantitiden gått ut, så det blir ingen reparation på nybilsgarantin. Rent juridiskt kan inte denna policy hålla menar jag. På så sätt skulle man kunna neka ett antal felanmälningar genom rent godtycke.

    Det ännu märkligare är att verkstaden hävdar att även Saabdirekt har meddelat dem att garanti gäller inte om bilen inte har felsökts innan garantin går ut trots att man har bekräftat att min anmälan kom en dag innan sista dagen.

    Så här får det bara inte vara utan jag behöver nu försöka att tränga mig igenom deras "klagomur" och få kontakt med den garantiansvarige i Trollhättan. Problemet är att om man inte har namnet eller direktnummer så kommer man ingen vart i växeln.

    Någon här som vet hur man får direktkontakt?

    Jag vägrar att tro att detta verkligen är Saab´s officiella policy utan här handlar det troligen om samarbete mellan "saabdirect" och den lokala verkstaden.

    Kanske borde jag även berätta vad som troligen är felet. Hör och häpna, man tror att det rör sig om krängningshämmaren eller pendelbenet! Bilen har gått 2700 mil!!! Det betyder att det handlar om ett tillverkningsfel eftersom denna del numer är annorlunda i utförande. Tillverkningsfel skall gå under reklamation
    och detta gäller under 3 år.

    En annan info jag fick var att Saab endast tar kostnader på max 2500kr när det gäller nybilsgaranti vilket ytterligare gör det hela än mer häpnadsveckande.

    Tacksam för alla råd jag kan få.
    Tack!
    Bernt

  2. #2

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Det är påvisande datum som gäller dvs när du anmält skadan/felet inte när verkstaden tar in eller lagar bilen.
    Har anmält fel dagen innan garantin gått ut och bilen blev lagad 2v efter det datumet.

    Bara att stå på dig du har rätten på din sida

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    2

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Hej Bernt,

    Jag jobbar på Saab Customer Experience Management och skulle vilja råda dig att kontakta Saabdirect igen, det är nämligen så att Saab from idag (1/7) kör sin egen kundservice igen istället för att den går via GM som den har gjort under ett antal år. Det innebär att personerna i andra änden förhoppningsvis är mer måna om våra kunder och ser till att hjälpa dom på bästa sätt. Hör av dig till dom via telefon (samma nr som tidigare 020-999900, omkopplat till Sverige sen i morse) eller mail "saabdirect.se@saab.com", så hoppas jag att du får ett bättre mottagande :-)

    Lycka till!

  4. #4
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Citat Ursprungligen postat av Tess
    Hej Bernt,

    Jag jobbar på Saab Customer Experience Management och skulle vilja råda dig att kontakta Saabdirect igen, det är nämligen så att Saab from idag (1/7) kör sin egen kundservice igen istället för att den går via GM som den har gjort under ett antal år. Det innebär att personerna i andra änden förhoppningsvis är mer måna om våra kunder och ser till att hjälpa dom på bästa sätt. Hör av dig till dom via telefon (samma nr som tidigare 020-999900, omkopplat till Sverige sen i morse) eller mail "saabdirect.se@saab.com", så hoppas jag att du får ett bättre mottagande :-)

    Lycka till!
    Hade egentligen inget att tillföra, men ville ändå skriva att det är sånn här kommunikation mellan företag och entusiaster man vill se! Bäst PR ever!

    Hoppas att det löser sig för OP. Håller tummarna!

  5. #5

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Citat Ursprungligen postat av Tess
    Hej Bernt,

    Jag jobbar på Saab Customer Experience Management och skulle vilja råda dig att kontakta Saabdirect igen, det är nämligen så att Saab from idag (1/7) kör sin egen kundservice igen istället för att den går via GM som den har gjort under ett antal år. Det innebär att personerna i andra änden förhoppningsvis är mer måna om våra kunder och ser till att hjälpa dom på bästa sätt. Hör av dig till dom via telefon (samma nr som tidigare 020-999900, omkopplat till Sverige sen i morse) eller mail "saabdirect.se@saab.com", så hoppas jag att du får ett bättre mottagande :-)

    Lycka till!

    Hej Tess och alla ni som har har visat intresse för mitt inlägg!

    Tess, det är med glädje jag läser din information.
    Nu förstår jag bättre bakomliggande orsak till varför man avvisat garantianspråket strax innan kundsupport (SaabDiect) övergår till "the real Saab"


    Att f.d. Saab Direct skulle kunna bryta mot svensk konsumentköplag hade jag svårt att förstå, i all synnerhet vid ett nytt försök till en come back.

    Dock, vill jag påpeka att den person på f.d. Saab Direct som tog detta synnerligen uppseendeväckande beslut, fortfarande arbetar i samma team idag d.v.s. i den "svenska" versionen av SaabDirect! Det återstår att se om denne person fortfarande står för samma "trångsynthet" (ursäkta språket men hela beslutet är ju dömt att misslyckas-instämmer Göteborg Konsument)

    Tack igen, och jag kommer att dela med mig av slutklämmen i detta ärende till alla er som läst och deltagit.
    Vänliga hälsningar
    Bernt

    PS. Jag förstår Tess att någon observant kollega till dig inom Saab organisationen har informerat dig eftersom du blev medlem i detta eminenta
    forum just idag. Lycka till själv! ;o)
    DS

  6. #6

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Saab vill inte reparera under nybilsgarantin.
    Ja, så såg mitt första inlägg ut i detta ärende. jag lovade er som intresserat läst och besvarat mit inlägg att jag skulle återkomma med info om hur detta märkliga ärende slutar.
    Faktum är att jag idag är tillbaka igen på ruta ett.d.v.s. oljudet från höger fram ledde till en undersökning som syftade till att kulleder eller pendelstag var slitna vilket tydligen är mycket vanligt på denna modell trots 2008 och 2700 mil !
    Dock ansåg verkstaden inte att så var fallet. Det andra felet som handlade om att den var svårstartad när man hade E85 i tanken ville man åtgärda med att programmera om styrboxen och om inte detta skulle hjälpa så skulle man ev. fortsätta med att rengöra/ byta spridarna.

    Jag lämnade in bilen på Svenska Bil Högsbo (Göteborg) för att rogrammera om. man lyckades inte med detta utan fann att styrboxen inte betedde sig som förväntat. De ansåg att den var defekt. Man beställde en ny och återigen fick jag lämna in bilen. Senare på dagen ringer man och säger att den nu är klar. - Bra! jag hämtar den och kör direkt hem i garaget. Dagen efter ringer man från verkstaden och frågar om jag har kollat om hastighetshållaren fungerar? Jag testar och visst den fungerade. Trots detta menade man att jag var tvungen att komma in igen för att byta tillbaka till den gamla originalboxen då det visade sig att man hade monterat en box för EU marknaden medan min skulle av någon aledning ha en box märkt med UK. Så, nu är vi tillbaka till utgångsläget och får vänta ytterligare 1 mån. för att få en ny styrbox märkt UK. Verkstaden skyllde felet på att Saab inte meddelat dem att det förekommer två versioner och
    att man från Saab hade levererat fel till Högsbo.
    Man blir ju ganska irriterad när man måste lämna bilen flera gånger för att konstatera att man ändå inte löste problemet.
    Nåväl, uppenbart är att Svenska bil tycks vara underbemannade efter dödläget med Saabs framtid och därför är servicen enligt min mening under all kritik. När man dessutom anger att man under ca en vecka har datahaveri på Svenska Bil i Stockholm och vad jag förstod heller ingen backup då blir man en aning betänksam i all synnerhet när jag själv är datatekniker. Företag som inte är mer rädd om sin datalagring måste man kritisera. Om det bara hade varit en processor eller moderkort som brunnit upp i värmen så är ju hårdvara det enklaste att fixa, men utan frisk backup så är det kört.

    Bara en sak till riktad till Tess på Saab Customer Experience Management ;

    Du skrev till mig att Saab direkt-gänget nu är helt nytt och inga av de gamla finns kvar. Jag har en annan version
    att det faktiskt är i stort sett samma folk som idag sitter i Vänersborg på SaabDirekt ! Informationen som jag har fått
    anser jag som mycket tillförlitlig. Hur ligger det faktiskt till? Trodde att du hade korrekt information att ge? Har jag fel? I så fall ber jag om ursäkt!

    Sammanfattningsvis kan jag väl ändå anse att mina inlägg har haft en positiv inverkan på Saabs vilja men tyvärr räckte den inte
    till för att allt skulle åtgärdas på ett snabbt och effektivt sätt. En aning besviken på den person som ringde mig från Saab Direkt efter den 1 juli då man hade "bytt" personal och som lovade att återkomma efter det att jag hade givit honom min version av vad ärendet gällde. Vill man visa god serviceanda så är det oerhört viktigt att man verkligen återkommer som utlovat och inte bara låter ärendet flyta omkring och hoppas att kunden tröttnar. Det kommer jag nog inte att göra för det gäller ju ganska mycket pengar att byta styrenhet och även spridare. Bilen är ju en 2008 (juni) och endast 2700 mil - mer än så måste man kunna få ut av en Saab.
    Ha en skön sommar ni som fortfarande läser!
    Hälsningar
    Bernt









    Citat Ursprungligen postat av berntlars
    Jag behöver hjälp att hitta kontaktadress till garantiansvarig på SAAB i Trollhättan!

    Har en 9-5 combisport 2.0t 2008 2700mil.

    Jag anmälde fel via E-mail en (1) dag innan nybilsgarantin skulle gå ut.
    Svenska bil i Högsbo menade att man måste komma in med bilen för felsökning
    d.v.s. man kan inte endast anmäla ett fel. Konsekvensen av detta resonemang skulle kunna resultera i att man anmäler ett fel 1 vecka innan garantin går ut och när man gör detta så säger verkstaden att vi har ingen tid förrän om 2 veckor - men då har garantitiden gått ut, så det blir ingen reparation på nybilsgarantin. Rent juridiskt kan inte denna policy hålla menar jag. På så sätt skulle man kunna neka ett antal felanmälningar genom rent godtycke.

    Det ännu märkligare är att verkstaden hävdar att även Saabdirekt har meddelat dem att garanti gäller inte om bilen inte har felsökts innan garantin går ut trots att man har bekräftat att min anmälan kom en dag innan sista dagen.

    Så här får det bara inte vara utan jag behöver nu försöka att tränga mig igenom deras "klagomur" och få kontakt med den garantiansvarige i Trollhättan. Problemet är att om man inte har namnet eller direktnummer så kommer man ingen vart i växeln.

    Någon här som vet hur man får direktkontakt?

    Jag vägrar att tro att detta verkligen är Saab´s officiella policy utan här handlar det troligen om samarbete mellan "saabdirect" och den lokala verkstaden.

    Kanske borde jag även berätta vad som troligen är felet. Hör och häpna, man tror att det rör sig om krängningshämmaren eller pendelbenet! Bilen har gått 2700 mil!!! Det betyder att det handlar om ett tillverkningsfel eftersom denna del numer är annorlunda i utförande. Tillverkningsfel skall gå under reklamation
    och detta gäller under 3 år.

    En annan info jag fick var att Saab endast tar kostnader på max 2500kr när det gäller nybilsgaranti vilket ytterligare gör det hela än mer häpnadsveckande.

    Tacksam för alla råd jag kan få.
    Tack!
    Bernt

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Jag hoppas det löser sig för dig!

    Och att dom hanterar alla barnsjukdommar på 9-5an bättre, annars lär dom få problem att sälja bilar...
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Tog Saab det som ett garantiärende nu och problemet är att det blev väntetid 1 månad på delar? Det låter ju i så fall som att det löste sig på ett bra sätt, eller?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Är det inte Svenska bil som alla hatar så mycket?

    Bara sådär för att flika in en fråga, vara för i helskotta väntar man till sista dagen på garantin för att anmäla ett fel?

    Det är ju som att be om att få massa problem med sitt ärende.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    2

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Hej Bernt,

    Tråkigt att höra att du fortfarande inte är helt nöjd, men förstår jag det rätt om jag läser ditt inlägg som att Saab har accepterat att detta ska gå på garantin? Då har vi ju iallafall kommit ett steg framåt även öm det är oerhört trist att höra att det har forsatt krångla med delar etc.

    Som svar på ditt påstående om Saab Direct gänget. Jag kan gå ed på att det from 1 juli är ett nytt gäng som jobbar med Saabs kundservice och som sitter i Sverige. Tidigare kundservice kördes ihop med Opel och Chevrolet och satt i Newcastle, och vi har (tyvärr) inte en enda person som har gått med över till det nya teamet, därav är det ju också så att vi har en liten inkörningsperiod innan allt fungerar 100% smärtfritt, men intentionen är definitivt att ge kunden en bra support och att även hitta när det är problem med en speciell återförsäljare. Jag var själv på plats när de körde igång 1/7 och jag ska framföra dina åsikter om att de behöver förbättra feedback tillbaka till kunden.

    Jag ska också framföra åsikterna från Svenska Bil att de inte fått rätt information från Saab HQ till ansvarig person och be dom titta på bekymret med leveransen av delarna till din bil, vi är ju som du ju också själv påpekar fortfarande i uppstartsfasen efter GMs nedläggningshot och vi jobbar nu på alla områden för att se till att framåt ha ett perfekt samarbete med våra återförsäljare för att på så sätt kunna ge våra kunder absolut bästa upplevelse av sin Saab. Tackar så hemskt mycket för engagemanget, vi är många här i Trollhättan som brinner för att få det här att fungera och första steget är att lyssna på våra kunder. Fortsätt skriva så lovar jag att vi är många här som kommer att fortsätta jobba för att se till att ta oss dit vi vill, dvs att hålla våra kunder nöjda och glada och framförallt lojala :-) Låt oss veta hur det går och ha det bra där ute i sommarvärmen.

    Mvh,

    // Tess

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  12. #12

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Citat Ursprungligen postat av Tess
    Hej Bernt,

    Tråkigt att höra att du fortfarande inte är helt nöjd, men förstår jag det rätt om jag läser ditt inlägg som att Saab har accepterat att detta ska gå på garantin? Då har vi ju iallafall kommit ett steg framåt även öm det är oerhört trist att höra att det har forsatt krångla med delar etc.

    Som svar på ditt påstående om Saab Direct gänget. Jag kan gå ed på att det from 1 juli är ett nytt gäng som jobbar med Saabs kundservice och som sitter i Sverige. Tidigare kundservice kördes ihop med Opel och Chevrolet och satt i Newcastle, och vi har (tyvärr) inte en enda person som har gått med över till det nya teamet, därav är det ju också så att vi har en liten inkörningsperiod innan allt fungerar 100% smärtfritt, men intentionen är definitivt att ge kunden en bra support och att även hitta när det är problem med en speciell återförsäljare. Jag var själv på plats när de körde igång 1/7 och jag ska framföra dina åsikter om att de behöver förbättra feedback tillbaka till kunden.

    Jag ska också framföra åsikterna från Svenska Bil att de inte fått rätt information från Saab HQ till ansvarig person och be dom titta på bekymret med leveransen av delarna till din bil, vi är ju som du ju också själv påpekar fortfarande i uppstartsfasen efter GMs nedläggningshot och vi jobbar nu på alla områden för att se till att framåt ha ett perfekt samarbete med våra återförsäljare för att på så sätt kunna ge våra kunder absolut bästa upplevelse av sin Saab. Tackar så hemskt mycket för engagemanget, vi är många här i Trollhättan som brinner för att få det här att fungera och första steget är att lyssna på våra kunder. Fortsätt skriva så lovar jag att vi är många här som kommer att fortsätta jobba för att se till att ta oss dit vi vill, dvs att hålla våra kunder nöjda och glada och framförallt lojala :-) Låt oss veta hur det går och ha det bra där ute i sommarvärmen.

    Mvh,

    // Tess
    Hej Tess!

    Tack för att du håller lågan brinnande! Fortsätt med din entusiasm och stora engagemang så kommer Saab att bli ännu bättre!

    Jag ser att jag borde ha varit mer tydlig i mitt senaste inlägg. Du frågar om man tog/tar åtgärderna på garantin?
    Vad jag har förstått av kundmottagningen hos Svenska Bil så "vill man gå vidare" man har inte uttalat klart vilka direktiv som gäller. Klart är att styrenheten går på garantin. Huruvida man även kommer att inkludera spridare i garantin är ännu för mig osäkert. Kan bero på att man på Svenska Bil är försiktig med att lova något som man ännu inte har säkrat bakåt hos Saab. Dock uppfattar jag som om man har viljan att fixa allt men det råder en viss uppgivenhet och förvirring mellan personal på verkstaden och Saab. Det kan ibland vara svårt att backa i sina beslut, det drabbar oss alla någon gång då och då.
    Min uppfattning i nuläget är att Svenska Bil kommer att fixa problemen under garantiansvaret.

    Som många av oss sett i dagens nyheter så har E-85 bilarna problem med för höga sulfathalter i bränslet. Jag ser med glädje att Saab och Ford tycks ta ansvar för dessa bilar som drabbats av sulfaten. Detta är ju ett problem utanför denna tråd men jag vill bara framhålla att Saab i detta fall tycks ta ett större ansvar än E-85 producenterna? Men visst borde motortillverkarna sett till att kravspecificera hur bränslet skall vara sammansatt?

    För att få lite sans och balans på detta ärende så måste jag även tillägga att i mitt fall har man vid de två senare inlämningarna erbjudit mig en fri lånebil vilket jag uppfattar som ett gott tecken på att man vill ha nöjda kunder.

    Ytterligare vill jag förtydliga anledningen till att jag nu får vänta en månad på att få bilen repad är att man dagen efter upptäckten om fel styrbox gick på semester i verkstaden. Verkstaden består av två personer (!) Det är alltså inte Saab som har leveransproblem i detta fall.
    Eftersom bilfirmans datanät var nerbrunnet så kunde man inte i tid få ett ref.nr. från Saab via mail (!) Ref. nr. måste bilfirman ha för att kunna beställa den nya styrboxen. Jag sa till dem då att man kanske hade en vanlig hederlig fax som man kunde använda för att ta emot ref. nr. - nej, sa man, Saab kräver att denna typ av kommunikation kräver mail. Verkar en aning stelbent, varför kunde man inte skicka ett SMS eller fax? Visst är det bra att ha en enda kanal men alla vet vi att datanät fallerar då och då och det resulterar då i att bilar inte får sina reservdelar. Här behövs bättre "fallback-rutiner".

    Avslutningsvis, för denna gång, vill jag tacka dig Tess än en gång, och önska dig
    all lycka i ditt arbete med att få nya Saab på fötter igen. Vi är många Saab ägare som vill visa att det lönar sig att köpa och köra SAAB!

    Vänliga hälsningar
    Bernt

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Citat Ursprungligen postat av berntlars
    Faktum är att jag idag är tillbaka igen på ruta ett.d.v.s. oljudet från höger fram ledde till en undersökning som syftade till att kulleder eller pendelstag var slitna vilket tydligen är mycket vanligt på denna modell trots 2008 och 2700 mil !
    Dock ansåg verkstaden inte att så var fallet.
    Är det inte samma kulled på -08 som det alltid har varit? Nog brukar dessa hålla längre än 2000 mil. Tillverkningsfel skulle jag säga.
    Fredrik J

  14. #14

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Hej Fredrik,

    På verkstaden kallar man det för pendelstag (eller möjligen pendelben?). Hörde från dem att detta är ganska vanligt att de börjar att knacka. Enligt uppgift ser de nya benen annorlunda ut. Ta dessa uppgifter med en nypa salt för det är vad kundmottagningen på verkstaden har berättat för mig.
    Varför skulle en rel. liten bilverkstad ha 33 st stag i lager annars? Därav drar jag själv slutsatsen att det är tämligen vanligt att man byter dessa. Kan ju ha varit en kort serie som inte höll måttet. Hade det varit mer generellt så hade det säkert varit mer känt, tor jag.
    Jag kommer at kolla dessa extra noga närmaste tiden och definitivt före bilen är tre år för då går reklamationsrätten ut. Om det är någon som vet mer om dessa stag/ben så låt mig höra din uppfattning.
    ha det bra!
    Bernt

  15. #15
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Är det pendelstag som kallas "gnällstag". Jag tror jag bytte ena sidan vid 9000 mil på min 9-5 2006. Tror det började "klucka" vid lite över 7500.

    På en tidigare V70 jag hade byttes de innan 5000 mil. Fördel Saab

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  16. #16

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    Hej Fred,

    ...... nu förstår jag varför verkstaden har just 33 st. kvar, du fick den 34:e
    ..man sparar tydligen in materal på fel ställe. Saab o Volvo kanske har samma underleverantör av stagen
    Ha en bra kväll
    Bernt

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Saab vill inte reparera under nybilsgarantin

    De spindelleder och stabilisatorstag Saab använder till 9-5 är gemensamma med många Opelmodeller. Stagen är t.ex. identiska med de som användas på Corsa och Vectra från samma tidsperiod.
    9-5 är ju den klart tyngsta bilen som använder komponenterna...

    Jag fick byta mina stag vid ca 10000 mil
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Saab vill inte reparera under garantitid
    Av berntlars i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 02:39
  2. Saab vill öka motoreffekt – men får inte
    Av Tjurnacke i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •