Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Missljud recirkulation NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Missljud recirkulation NG9-3

    Saab 93 -05

    När jag eller automatiken använder recirkulationen, så uppstår ett väldigt knakande från området vid handskfacket.

    Låter som om något håller på att gå i sönder, någon idé?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Re: Missljud recirkulation

    Uppdatering, jag har nu tittat på stegmotorn och ser att ljudet kommer sig av att motorn fortsätter efter att spjället redan nått sitt ändläge.

    Någon idé om åtgärd, ska man byta motorn eller handlar det om att kalibrera denna?

    Tacksam för hjälp.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    454

    Re: Missljud recirkulation

    Utan att veta något om hur det fungerar så skulle jag försöka leta efter nån slags ändlägesgivare som fått sig en smäll eller så.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Re: Missljud recirkulation

    Som avslutning på detta kan jag meddela att det var servomotorn, Saab art nr 13192013, som behövde bytas. När jag undersöker motorn kan jag se att det är kugghjulen till utväxlingen som är trasiga, känns oerhört dåligt då denna uppskattningsvis kan ha använts c:a 300ggr hittills under min bils livslängd.

    Den största anledningen till att jag reagerar är att Saab ska ha 4.000kr för denna (japp, FYRATUSEN), för en liten 12V-motor och fyra plastkugghjul.. Med det priset borde de generat, bugande, be om att få ge mig en ny, men inte..

    Gjorde lite eftersökningar och om man söker på tillverkarens artikelnummer, Valeo 006972T, så ser man att samma motor sitter i Fiat Chroma och några Opelmodeller, dessa kan man hitta i europa från 20€.

    Man blir ju inte helt förvånad att bilmärket Saab har lite svårt med sin bilförsäljning, den genomsnittliga Saabägaren är nog inte helt imun mot kostnader och mina erfarenheter av Saabs eftermarknad så här långt är att de är avsevärt dyrare än de stora tyska märkena med mer exklusiv profil.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  5. #5

    Re: Missljud recirkulation

    Är du villig att betala runt tusingen (med frakt), så finns nya (med korrekt partnummer) att få från tex eEuroparts.com,
    TheSaabSite.com. Saabusaparts skeppar inte utomlands, men om man är snäll kanske de gör ett undantag. Finns även en på engelska eBay, skeppar inte heller utomlands, men snacka går ju, ~750SKR för en ny.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    63

    Re: Missljud recirkulation

    Om du hittar en billigt nånstans, så får du gärna skriva vart du köper den, då jag har samma problem som dig.
    Saab 9-5 2.0T -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Re: Missljud recirkulation

    Själv hittade jag min på nätet, bland svenska bilskrotar, om jag sökte på Saabs artikelnummer kom det bara upp en och den skulle de ha fantasisumman 2000kr för, däremot om jag sökte på Valeos nummer, så hittade jag flera för knappt hälften.

    Ex. just nu: http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=20669565
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    940

    Re: Missljud recirkulation

    Citat Ursprungligen postat av djac93
    Som avslutning på detta kan jag meddela att det var servomotorn, Saab art nr 13192013, som behövde bytas. När jag undersöker motorn kan jag se att det är kugghjulen till utväxlingen som är trasiga, känns oerhört dåligt då denna uppskattningsvis kan ha använts c:a 300ggr hittills under min bils livslängd.

    Den största anledningen till att jag reagerar är att Saab ska ha 4.000kr för denna (japp, FYRATUSEN), för en liten 12V-motor och fyra plastkugghjul.. Med det priset borde de generat, bugande, be om att få ge mig en ny, men inte..

    Gjorde lite eftersökningar och om man söker på tillverkarens artikelnummer, Valeo 006972T, så ser man att samma motor sitter i Fiat Chroma och några Opelmodeller, dessa kan man hitta i europa från 20€.

    Man blir ju inte helt förvånad att bilmärket Saab har lite svårt med sin bilförsäljning, den genomsnittliga Saabägaren är nog inte helt imun mot kostnader och mina erfarenheter av Saabs eftermarknad så här långt är att de är avsevärt dyrare än de stora tyska märkena med mer exklusiv profil.

    du har ingen bild på vart den sitter och hur den ser ut?... kan kika om jag är förbi SDCC nån dag det inte regnar.. eller om man kan köpa dom på jobbet... jobbar på SAAB och ibland finns det kasserade prylar vi kan få köpa..

    /johan
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Re: Missljud recirkulation

    Den sitter, lättast beskrivet, rakt in bakom handskfacket. Du tar ut handskfacket, två skruvar nertill, två i överkanten som du ser när du öppnar det, och en inne till vänster.

    Sen bör du kunna lyssna dig fram.

    Vill du ha bild så bara googla på artikelnummerna!
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    45

    Re: Missljud recirkulation

    jag har ett svagt tickande ljud i min recirkulation, inte direkt superstörigt men jag gillar att åtgärda saker som inte låter OK.

    Vart sitter den där motorn?
    Sitter den nära kupéfiltret?
    Det var ett bökigt filter att byta btw.
    Saab 9-5 2.0t årsmodell:1998

  11. #11
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Missljud recirkulation

    Citat Ursprungligen postat av djac93
    känns oerhört dåligt då denna uppskattningsvis kan ha använts c:a 300ggr hittills under min bils livslängd.
    Är det inte så att recirkulationen aktiveras automatiskt också när man spolar rutan för att inte få in doften från spolarvätskan?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Re: Missljud recirkulation

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Citat Ursprungligen postat av djac93
    känns oerhört dåligt då denna uppskattningsvis kan ha använts c:a 300ggr hittills under min bils livslängd.
    Är det inte så att recirkulationen aktiveras automatiskt också när man spolar rutan för att inte få in doften från spolarvätskan?

    Går att programmera till detta men default är det inte så.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

Liknande ämnen

  1. Lukt vid recirkulation - var är recirkulationshålet - video
    Av vidovic i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-17, 10:58
  2. Knackande ljud vid styrning för kupeluft-recirkulation 93-05
    Av Lasse_gbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 19:38
  3. Missljud 9-5
    Av Voret i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 20:58
  4. Recirkulation fråga(acc)
    Av JohnM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 00:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •