Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Missljud i interiören OG9-3 Aero Coupé

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Missljud i interiören OG9-3 Aero Coupé

    Hej,

    Jag är inte den som störs av skrammel och knak i interiören på bilen, men detta gör mig verkligen galen! Har som vissa kanske vet en og9-3 aero coupé, och under det senaste året så har det smygit sig på ett riktigt irriterande missljud. Det låter ungefär som om någon plåtdel inte är riktigt åtdragen(?) eller liknande, och kommer från någonstans på vänstersidan bakom dörren. Har haft loss den bakre panelen + innermattan hela vägen från bagaget på vänstersidan men hittar absolut ingenting som skulle kunna vara löst eller som skulle kunna framkalla detta missljud. Bakom panelen, där jag var säker på att det kom från, finns ju absolut ingenting förutom lite isolering.

    Har suttit bak under färd med allt nerplockat och försökt lyssna var det kommer ifrån men det går inte riktigt att lokalisera, därför känns det riktigt frustrerande!

    En teori är att det skulle kunna komma från bältessträckaren, vågar man skruva isär den och inspektera eller gör man bäst i att låta den sitta kvar?

    Hoppas att någon kan komma med lite tips iaf

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    När uppkommer ljudet?

    Kan inte vara så att värmeplåten till avgassystemet sitter lite löst?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Uppkommer typ när man segdrar på 4an mellan kanske 1500-200 varv och vid dragläge precis när man ska köra iväg, mao när det blir vibrationer. Jadu... borde det inte låta mer i "mitten" då? hmm

    Låter ju även som att det kommer INIFRÅN bilen, men ska ändå kolla upp värmeplåtarna så att jag kan utesluta dem ifall de sitter som de ska!

    Ljudet kan beskrivas som jag skrev ovan, metall mot metall, men ibland gnisslar det också.... Väldigt konstigt!

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Du har JT med va?
    Kolla svängen vid tanken innan det går över bakaxeln, där är det riktigt jävla tight på min kärra iaf och låg emot förut och skramlade. Hördes bara när det var typ kallt ute och motorn hade en viss "gång" så att säga samt vissa varvtalsintervall.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Japp sitter JT på min! Hur tyckte du det lät på din när det skramlade? Förstod du direkt att det var avgaset eller lät det som om det kunde komma från någon annanstans med?

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Nej det lät nog rätt distinkt just som avgasskrammel faktiskt. Inredningen, som du säger, brukar ju låta lite annorlunda på nåt sätt.

    I framdörren, precis vid låspluppen som sticker upp, sitter det som en liten plastkub om man tar bort dörrklädseln. Kommer inte exakt ihåg hur den sitter, men den gick av när jag hade loss klädseln på förarsidan. Lagade den lite halvt, men misstänker att den e paj igen för när jag spelar musik så kan det skramla lite därifrån. Låter precis under själva låspluppen på förardörrn. Kanske kan va nåt att kolla på?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Nope förardörren tror jag inte att det kommer ifrån. Däremot när jag åkte och lyssnade var det kunde komma ifrån (med sidopanelen borttagen) så tyckte jag att det lät någonstans långt ned mot hjulhuset, så förmodligen KAN det vara avgaset som går emot någonstans. Jag antar att vibrationer kan spridas rätt mycket i plåten å ge massa olika missljud. Ska hissa upp bilen under nästa vecka å ta en kik. Är det inte avgaset så ska jag fan riva ur ALL inredning del för del

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    13

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    När uppkommer ljudet?

    Kan inte vara så att värmeplåten till avgassystemet sitter lite löst?
    Jag har en 93 aero och min värmeplåt sitter löst och det ljudet låter över hela bilen. Det är speciellt när man drar bilen på dragläget då skramlar det fint. Måste fixa men är för lat
    Speed doesn't kill. It's the sudden stop at the end that kills.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Nu har jag hittat det!

    Det var en avgasupphängning, precis innan bakaxeln så böjs avgaset uppåt, där sitter det en avgasklämma med en liten plåtbit på som sitter med en mutter i en gummi"upphängning". Visade sig att plåtbiten som håller fast gummiupphängningen från ovansidan satt löst, så det var bara att dra åt den så var allt frid å fröjd sen Känns irriterande att det var så lätt när jag ändå dragits med detta missljud i över ett år. Har ju hela tiden trott att det var från inredningen

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Bara (Utanför malmö)
    Inlägg
    105

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Hahaha, så komiskt. Skulle Precis svara. Hade EXAKT samma fel på min. Plockade av dörrsidan säkert 5 gånger. Rev halva inredningen o hade mig. Fyfan.
    Riktigt IRRITERANDE ljud.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Jag hade helt seriöst funderingar på att sälja bilen, ENBART för det ljudet! Blev så jävla besviken när jag rev bort typ allt inuti och inte hittade nåt Nu vet jag till nästa gång iaf

  12. #12
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    ..att du alltid ska lyssna på mig från början

    Skämt å sido, skönt att det löste sig
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Synd att det inte var värmeplåten då

    Ja det är skönt, känns så jävla billigt med massa skrammel å oljud. Nu är det bara oljudet från hatthyllan kvar, men det verkar ju vara standard :P

  14. #14
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    Nu är det bara oljudet från hatthyllan kvar, men det verkar ju vara standard :P
    Skönt att inte vara ensam om det då! Det jävla ljudet blir man ju tokig på! Gnisslar/knakar när man åker över typ kullersten och skit eller hur?

    Jag har försökt sätta eltejp dels runt fästena som håller baksätet. Dom man lossar på när man fäller. Och även tejp runt fästena hatthyllan ligger på. Blev väl lite bättre, men gnisslar ibland ändå.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Ja den gnisslar som fan. Dock inte lika störande som mitt nu försvunna oljud När vi ändå snackar om problem, har du också märkt att innertaket hänger ner lite längst bak till vänster? Syns när bakluckan är öppen. Sjukt störande!

  16. #16
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Hmm det e nog inget jag tänkt på faktiskt. Nu kanske du uppenbarade något nytt jag kan störa mig på

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Haha! Ut å kolla då

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Nu när jag haft loss panelen vänster bak och satt dit den igen så tycker jag inte riktigt den sitter helt 100 längst upp. Ser ut som om den satt med någon sorts tejp på 3 ställen längst upp mot fönstret, undrar om man kan dra på lite dubbelhäftande tejp där och trycka till lite.. hur har ni gjort som haft loss panelen?

  19. #19
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Det sitter ju som tre stycken rundade "klackar" som man trär över fästen i sidan. Dom där klackarna är endast limmade och kan lossna rätt lätt om man inte lyfter panelen helt uppåt, utan bender lite utåt i sidled innan dom helt släppt från sina fästen.

    Kolla så att dom där svarta klackarna inte sitter kvar i dörrsidan efter det att du tagit bort panelen. På höger sida gjorde mina det vilket resulterade i att panelen inte satt tight upp mot fönstret. Jag körde smältlim på dom igen och limmade fast i dörrpanelen, funkar klockrent.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: BLIR GALEN! - missljud i min og9-3

    Ahaa så det är meningen att dom ska hänga med panelen när man tar bort den... fan också Man är bra dum ibland... får köra med lite smältlim då!

Liknande ämnen

  1. Måla om interiören till aero silver färgen, tips?
    Av eric_ab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 15:47
  2. Ändringar i interiören i 9-3 MY08?
    Av Ennet i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 13:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •