Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Insugs förvärmare ng900 -94

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80

    Insugs förvärmare ng900 -94

    Hejsan Alla

    Tänkte kolla lite snabbt med er om det är någon med en ng900 som kan hjälpa mig. Som jag skrivit i en annan tråd så gick min lambdasond sönder och ska byta denna, nu undrar min bilservice om jag har en Insugs förvärmare eller ej (finns visst 2 olika 4-kablars sonder)?? Skulle gärna kollat upp detta själv men är tyvärr inte hemma så jag kan kolla bilen.

    Mvh//Simon
    Vore tacksam för all hjälp jag kan få
    Saab og93 Aero -02

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Insugsförvärmare är nåt helt annat, och har inget med själva Lambdasonden att göra.

    Insugsförvärmaren, oftast kallad värmeplatta, kan ses som en ca 10 mm tjock platta mellan insuget och toppen med en elkabel ut i änden mot termostethuset. Kan inget sådant ses så har man ingen sådan värmare.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Okej det var den plattan jag menade, det jag undrar över är om någon snäll själ kan kolla sin ng900 2.0t och se om det finns en sådan på den. Jag förstår egentligen inte varför han måste veta det, vad skillnaden är på de olika lambdasonderna men men...tack så mkt

    //Simon
    Saab og93 Aero -02

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Om du har bilen hos dig, så kollar du väl lättast det själv...

    Har killen som trixar med Lambdan bilen hos sig, och ska vara en erfaren SAAB-meck så bör han väl kunna kolla det själv på ca 1,34 sekunder....

    Om den har eller inte har beror på vilken årsmodell det är och vilken motortyp, det räcker inte att säga att det är en 2,0 ng900...


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 696
    Citat Ursprungligen postat av Mr_united83
    Okej det var den plattan jag menade, det jag undrar över är om någon snäll själ kan kolla sin ng900 2.0t och se om det finns en sådan på den. Jag förstår egentligen inte varför han måste veta det, vad skillnaden är på de olika lambdasonderna men men...tack så mkt

    //Simon
    Vilken årsmodell är det på bilen. Sitter originalmonterade (inte säker på om det sitter på alla årsmodeller). Men den kanske är bortblockad på din?
    Kan vara det om man trimmat bilen och uppgraderat mjukvaran.


    Mvh

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    [quote=Kasumi]
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_united83":j7ihm43i
    Okej det var den plattan jag menade, det jag undrar över är om någon snäll själ kan kolla sin ng900 2.0t och se om det finns en sådan på den. Jag förstår egentligen inte varför han måste veta det, vad skillnaden är på de olika lambdasonderna men men...tack så mkt

    //Simon
    Om du har bilen hos dig, så kollar du väl lättast det själv...

    Har killen som trixar med Lambdan bilen hos sig, och ska vara en erfaren SAAB-meck så bör han väl kunna kolla det själv på ca 1,34 sekunder....

    Om den har eller inte har beror på vilken årsmodell det är och vilken motortyp, det räcker inte att säga att det är en 2,0 ng900...


    MVH Tony
    Vilken årsmodell är det på bilen. Sitter originalmonterade (inte säker på om det sitter på alla årsmodeller). Men den kanske är bortblockad på din?
    Kan vara det om man trimmat bilen och uppgraderat mjukvaran.


    Mvh[/quote:j7ihm43i]Det är så här jag har inte bilen hos mig utan den står hos mina föräldrar och som det ser ut just nu så kommer jag dit först imorgon kväll eller torsdag, beror lite på jobbet. Så jag tänkte köpa rätt lambda innan så jag kan ta med den hem till bilen. Jag har en ng900 2.0t 1994 som är SQR steg 3 vässad. Vad jag vet så är värmeplattorna borttagna men om förvärmaren är borttagen eller om det inte finns någon vet jag ej. Hade inte frågat om jag kunnat kollat själv.

    Tack för hjälpen hittils

    //Simon
    Saab og93 Aero -02

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    [quote=Mr_united83][quote=Kasumi]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":qs5uifei
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_united83":qs5uifei
    Okej det var den plattan jag menade, det jag undrar över är om någon snäll själ kan kolla sin ng900 2.0t och se om det finns en sådan på den. Jag förstår egentligen inte varför han måste veta det, vad skillnaden är på de olika lambdasonderna men men...tack så mkt

    //Simon
    Om du har bilen hos dig, så kollar du väl lättast det själv...

    Har killen som trixar med Lambdan bilen hos sig, och ska vara en erfaren SAAB-meck så bör han väl kunna kolla det själv på ca 1,34 sekunder....

    Om den har eller inte har beror på vilken årsmodell det är och vilken motortyp, det räcker inte att säga att det är en 2,0 ng900...


    MVH Tony
    Vilken årsmodell är det på bilen. Sitter originalmonterade (inte säker på om det sitter på alla årsmodeller). Men den kanske är bortblockad på din?
    Kan vara det om man trimmat bilen och uppgraderat mjukvaran.


    Mvh[/quote:qs5uifei]Det är så här jag har inte bilen hos mig utan den står hos mina föräldrar och som det ser ut just nu så kommer jag dit först imorgon kväll eller torsdag, beror lite på jobbet. Så jag tänkte köpa rätt lambda innan så jag kan ta med den hem till bilen. Jag har en ng900 2.0t 1994 som är SQR steg 3 vässad. Vad jag vet så är värmeplattorna borttagna men om förvärmaren är borttagen eller om det inte finns någon vet jag ej. Hade inte frågat om jag kunnat kollat själv.

    Tack för hjälpen hittils

    //Simon[/quote:qs5uifei]


    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Insugsförvärmare är nåt helt annat, och har inget med själva Lambdasonden att göra.

    Insugsförvärmaren, oftast kallad värmeplatta, kan ses som en ca 10 mm tjock platta mellan insuget och toppen med en elkabel ut i änden mot termostethuset. Kan inget sådant ses så har man ingen sådan värmare.


    MVH Tony

    Du kan inte ha tagit bort värmeplattan och ändå har insugsförvärmaren kvar....... Antingen så är den där, eller inte....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    80
    Sorry visste inte att värmeplattan är samma som insugsförvärmaren....För jag är helt säker på att den är borta för det har SQR tagit bort vid trimningen. För att fixa bättre genomsläpp, om jag inte förstod det helt fel. Tack för hjälpen Tony

    //Simon
    Saab og93 Aero -02

Liknande ämnen

  1. Hjälp med Insugs rör Turbo
    Av Emperor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 15:10
  2. Insugs fråga
    Av NRT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 06:25
  3. Check engine insugs tempgivare
    Av fronta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 22:55
  4. Insugs fråga.
    Av ae86_driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 23:02
  5. Insugs rör till turbon?
    Av Turbo_Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •