Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Felsökning strulande styrbox 9000 2,3t -96

  1. #1

    Felsökning strulande styrbox 9000 2,3t -96

    Ja nya pärlan blir jag inte riktigt klok på.
    Men vi försöker iaf:

    Bilen ifråga är:
    en 9000 cse 2,3t årsmod 1996 med en b234l. Otrimmad sånär som på öppet filter och en skitful öppen dump dom sitter.

    Symptomen är:
    Man sitter å kör lugnt å fint i godan ro bakomratten. Helt plötsligt så försöker styret slå in näsan på mig genom att motorn tvärsläpper (känslan är likt den gamla härliga laddspärren på og900)
    Släpper som i att tänd-drivet skulle bli tvärt avstängt.

    Kraften borta en liten stund för att sen komma tvärt på igen och då vill gärna motorn varva upp till 3000 varv utan att man rör gasen.

    Sen några meter till så lugnar varvet/pådraget ner sig lite igen. Och man vågar lägga på lite gas igen.

    Om det vill fortsätta så börjar förloppen om igen kanske 3 till 6 gånger och kan sen vara som bortblåst och bilen går hur fint som helst.

    Det hela händer även när man står still på tomgång. Hon hostar till och börjar varva upp & ner ett par gånger.


    Det jag har provat i felsökningsväg är:

    * En annan Tändkasset, gav ingen skillnad.
    * Bytte vevaxelgivaren , men gav inget där heller.
    * Jagat felkoder. Men ingen vill visa sig, blir bara CE-lampa när själva hackandet och varvandet är igång. Sen släcks den igen.
    * Plockat ur och öppnat t5-boxen och spanat efter kallödningar och oxid, såg bra ut.


    Skulle kanske behöva kolla om man kan få ut nån felkod under körning med ett interface. Ev kolla med en annan box.
    Så... finns det nån snäll själ kring södra stockholm som kanske har nått av ovanstående att låna för felsökning ?
    Eller möjligt känner igen symptomen.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    Inte nåt relä som slår ifrån?? när det blir varmt eller nåt??

    Har du kollat anslutningarna runt batteriet, plus å minus??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  3. #3

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    Ja det är nästa punkt i protokollet. Ska kolla att inte nått relä glappar. Batteriet sitter så:

    *Kollat batteranslutningar, dom satt.

    Man hör relä som tickar, men vet inte om det är soppapumpsreläet som slår ifrån för att t5 säger åt bilen att göra så. Ska lyfta på instrumentbrädelocket iaf.
    Därifrån klickade det.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    Måste vara nån signal som försvinner eller strömförsörjning som försvinner.

    När bilen står och går, prova att dra lite försiktigt i kontaktstycken och röra på kabelhärvan ända upp till styrboxen under rutan och se ifall bilen reagerar nånstans.

    Kolla även upp kablaget under golvet ner till bränslepumpen och ha bilen igång och rör på kablage där, ta även bort locket och kolla kontakten, allt medans bilen är igång för att se om du får en reaktion nånstans.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  5. #5

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    Ja det är en misstanke, glappkontakt och eller strömbrist.
    Först var ju vevaxelgivaren prime suspect tack vare att varvgivaren hoppade runt så jäkligt.

    Ska gå lös med lite kontakspray här å där imorgon och prova juckning medelst dragning i styrboxkontakt.
    Gjorde det litegrann när jag tog in den nu ikväll men lyckades inte provocera fram felet då.
    Gräva vid soppapumpen var bra tipps också ! tack ! Ska även lyssna om den håller på å väsnas onormalt.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  6. #6

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    Sådär, följetången fortsätter.

    * Glappletning i kontakter med spray, ingen skillnad
    * Kontroll soppapumpsrelä, ja liten skillnad, förklaring följer


    Jo lite tripp till brostugan idag, trots att man inte riktigt vågade ge sig ut på vägen med trilskande motor.
    Bilen betede sig som förut lite till och från men gick rätt bra att komma fram.
    Sen efter kaffe och glass så kom jag bara över bron och hon började bråka riktigt mycket med mig. Nu så dog motorn helt till och från, vilket hon inte gjorde innan.
    Tankmätaren började säga att det var dags att tanka, så jag haltade mig fram till okq8 brommaplansrondellen och fyllde upp helt.
    Ja se då betede hon sig lite bättre faktiskt , tvärdog inte.
    Senare ute i fält så grävde jag mig in till reläerna bakom handskfacket och bytte ut pumpens mot backljusrelät (eller vilken det nu exakt var, samma nuffrer iaf)
    Och då gick hon ännu snällare, trodde nästan på att jag fått tag i problemet.
    MEN ... vid lite lagom hårt gasande så uppenbarade sig det igen, man fick ratten i näsan.

    Så soppapumpen är starkt misstänkt nu, hela vägen hem över essingen och igenom stan så gick det fisköra helt utan att det bråkade en enda gång.
    Så imorgon blir det att göra detdär jobbigta, få loss locket till tankarmaturen.
    Bättre beg soppapump köpes med andra ord...

    Natt på er.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  7. #7

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    Tips: Köp en helt ny pump på biltema istället. Funkar fint till otrimmade bilar. Jag gillar inte Biltemadelar normalt sett, men den pumpen har funkat bra i mina bilar.

    Dessutom: byt ut den öppna dumpen mot en original återcirkulerande. Öppna dumpar kan ge de mest konstiga symptom.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  8. #8

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    Bra tips.
    Men tanken är lite mera hugg i maskinen senare så en lite vassare kan man passa på att stoppa in istället.
    Biltema i all ära, men inte just denhär gången.
    Lite vax och polish ska jag handla däremot imorgon *garv*

    Ja den löjliga dumpen ska väck. Även om det är mapsensor efter spjälet som huvudsaklig lastmätning till t5 så kan den suga i sig skit. Ska rota i gömmorna om nån gammal bosch plastis överlevt. Den verkade inte bestycka riktigt rätt med fjädern för att den står öppen på tomgång. Tycker jag är obra.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  9. #9

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    * Bytt soppapump och filter

    Ja idag så grävde jag ur pumpen och bytte filtret, filtret var ärjat och fint så det var nog aldrig gjort förut.

    Lite bättre blev det med felet. Men om man pressar maskinen så säger hon ifrån våldsamt. Så jag fortsätter på soppa-linjen och ska skicka spridarna i ultraljudstvätten hos farsgubben och leta fram en BTR.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  10. #10

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    Idag äventyrades det lite mer. Fick lite tankehjälp av Tommy ute i orminge. Men vi blev inte mycket klokare:

    * Kopplat upp mig mot T5suite

    Och då såg man att AFR/lambda höll på att pendla upp och ner både vid tomgång. Fullt upp och fult ner på grafen. Även vid körning så går den upp och ner som en sågtandsvåg. Så lycka till att reglera efter det , stackars box.
    Så antingen är sonden shot, eller så är det fortfarande nått som spökar i bränsletillförseln.
    Lambdan kopplades ur från kontakt och jag körde hem för att se om det var den som ställde till det. Och jo, bilen gick fint hela vägen fram till skogås (en avfart innan hemma för mig) och då kom det som en käftsmäll när jag gav en del gas.

    Så imorgon skall det mätas bränsletryck. om jag hittar nån trycklocka.

    Ytterligare ett huvudbry är att boxen inte ville berätta för t5 vilket "boost" som man fick. "boost request" syndes, men inte det egentliga trycket. Skumt.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    Citat Ursprungligen postat av wadde
    Idag äventyrades det lite mer. Fick lite tankehjälp av Tommy ute i orminge. Men vi blev inte mycket klokare:

    * Kopplat upp mig mot T5suite

    Och då såg man att AFR/lambda höll på att pendla upp och ner både vid tomgång. Fullt upp och fult ner på grafen. Även vid körning så går den upp och ner som en sågtandsvåg. Så lycka till att reglera efter det , stackars box.
    Så antingen är sonden shot, eller så är det fortfarande nått som spökar i bränsletillförseln.
    Lambdan kopplades ur från kontakt och jag körde hem för att se om det var den som ställde till det. Och jo, bilen gick fint hela vägen fram till skogås (en avfart innan hemma för mig) och då kom det som en käftsmäll när jag gav en del gas.

    Så imorgon skall det mätas bränsletryck. om jag hittar nån trycklocka.

    Ytterligare ett huvudbry är att boxen inte ville berätta för t5 vilket "boost" som man fick. "boost request" syndes, men inte det egentliga trycket. Skumt.
    MAP sensor kanske??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  12. #12

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    MAP sensor kanske??
    Ja det är en tanke, men eftersom den är "huvudlast" i t5 så skulle inte maskinen gå så fint som den gör i övrigt. Maskinen får ju laddtryck det är helt klart, nålen på instrumentpanelen ser glad och frisk ut när man kör. Kan iofs vara att jag valde fel cpu-typ i t5 suite när jag läste ur binären. tog 16mhz medans -96'or har en 20mhz.
    Enligt dokumentationen iaf.

    Men det skadar inte att prova med en annan mapsensor heller, snart har jag bytt alla givare på motorn.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  13. #13

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    * Mätt bränsletryck
    * Bytt lambdasond


    Ja, för att smalna ner lite mera så mätte jag idag soppatrycket med hjälp av en liten specialbanjo som far tillverkade åt mig. Ett utag på ingångnen av fuelrail helt enkelt. Inget fladdrande med trycket där var det, BTR reglerade enligt mig helt korrekt vid pådrag och tomgång.

    Sen var det det skumma lambdavärdet.
    Bytte sonden för att vara säker, men det var samma grafer som visade sig på tomgång:



    Översta: AFR/lambda
    Mitten: Tändningen
    Nederst: Spridartid

    Märkte även en till invecklande omständighet.
    Tändningen följde med upp och ned litegrann också. Jag är förbryllad.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  14. #14

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96

    Funderingarna går vidare och jag tror nog att det är t5-boxen som mår lite konstigt.

    eller vad tror ni om dethär ? Varvspik på 22 000 rpm. *garv*
    Sen hoppar alla möjliga givare runt.
    5 bars insugstryck på en annan session jag loggade.... föga troligt.



    En ny box är påväg från eskilstuna.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  15. #15

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96 *Löst* - strulande styrbox

    * Byte styrbox

    Ja sådär ja, tänkte återkomma med resultatet av det man kanske borde provat först, en ny styrbox.

    Handlade på mig box & härva med liten farhåga att man kanske skulle behöva jucka loss hela piskan från motor å dit med ny.
    Men sög ur mjukvaran ur gamla å in i nya med t5suite och bråkade lite med vss/imobiliserkod (visade sig vara rätt kod skriven på boxen) så gick hon som en klocka igen.

    Lite skumt var dock att "värmeplatta" var ikryssad.. och nån sådan har jag inte hittat. Smärre modifiering av mjukvaran gjordes och det kändes bättre i magtrakten.

    Kvarstår dock svajig lambda-signal. Jag tillskriver smygläckande insug till det sålänge.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96 *Löst* - strulande styrbox

    Din signal från lambdan skall se ut så - den ligger och pendlar mellan hög och låg vid normal drift. Som du ser på bilden så är området för lambda = 1 väldigt brant att den omöjligt kan ligga exakt där vilket ger de pendlingar du ser.

    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  17. #17

    Re: Felsökning 9000 2,3t -96 *Löst* - strulande styrbox

    Bra ritat å förklarat.
    Det kände jag till om smal-bandslambdan .. men att den ska gå så våldsamt i botten och toppen hela tiden på tomgång var jag inte med på. Men bilen går väldans fint nu med genomsnittsförbrukning på 0,9l/mil med rätt moderat hastighet så det är inget att klaga på.

    Hon drog för övrigt runt på evoalex's evo på släp nu när det var battle royale här i staden. Helt problemfri gång, duktig saab.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

Liknande ämnen

  1. Strulande TCS Saab 9000 -1993 Aero Långmotorn
    Av LAJOHAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-12-17, 17:18
  2. Strulande kylfläkt, 9000
    Av Prodigal_Son i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 10:02
  3. Strulande centrallås 9000
    Av niclasb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •