Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: "Check eninge" orsakas av SQR-chip???

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    258

    "Check eninge" orsakas av SQR-chip???

    Kan och ska check eninge lampan lysa på en Steg 3 Saab 9000 2.3T med SQR-chip?

    Jag ringde på en 9000 med det här felet och killen sa att han kollat den hos flera Saab-verkstäder och dom hade fått fram att det berodde på chippet men att det var helt okej. HMM?!
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: "Check eninge" orsakas av SQR-chip???

    Citat Ursprungligen postat av Freddan84
    Kan och ska check eninge lampan lysa på en Steg 3 Saab 9000 2.3T med SQR-chip?

    Jag ringde på en 9000 med det här felet och killen sa att han kollat den hos flera Saab-verkstäder och dom hade fått fram att det berodde på chippet men att det var helt okej. HMM?!

    Givetvis kan det bero på programmet, men det borde sannerligen inte göra det om det är gjort på rätt sätt. Kanske det är defekt detta programmet? Men normalt så ska inte check engine lysa av ett trimprogram, då skulle i alla fall jag bli lite kall om fötterna. Men det händer även att mindre avvikelser i någon kringkomponent till motorn inte sätter check engine, men med ett trimprogram så kan vissa saken ibland bli känsligare och då kan check engine uppstå i vissa fall.

    Hur som helst så är det läge för en rejäl koll vad som egentligen orsakar problemet innan bestämmer sig för ett köp eller avstår. Det kan vara dyra eländen, eller väldigt simpla fel att åtgärda.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Du bör få felkod(er) utlästa med en Tech 2 så att du VET varför lampan lyser. Först efter detta kan man börja "gissa vilt".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    258
    Han säger att check engine larmat så länge han har haft den och han har kört från i höstas utan problem. Sant eller ej, men jag är misstänksam precis som du rekommenderar mig att vara.

    Han skulle däremot tydligen ha kvitton på att han varit och kollat upp detta felet på Saabverkstad. Vet inte vad det skulle stå på det kvittot iofs och om det skulle bevisa något eftersom att inget är gjort och lampan fortfarande lyser.

    Han kunde inte berätta för mig just när vi talades vid vilka felkoder det var. Men han sa att dom på verkstaden kom fram till att det berodde på hans trimprogram.

    I övrigt verkar den välskött och fräsch. Inte så många mil och välservad. Massa kvitton med mera.

    Måste helst bli av med min gamla bil innan jag skaffar ny, men jag tänkte bara fråga ändå för det låter lite skumt.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 243
    Ring och prata med SQR, men jag kan inte tänka mig att den lampan ska lysa på ett
    steg 3 program, kanske på steg 5+ eller nått sånt när man har börjat byta ut en massa olika komponenter.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    799
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Ring och prata med SQR, men jag kan inte tänka mig att den lampan ska lysa på ett
    steg 3 program, kanske på steg 5+ eller nått sånt när man har börjat byta ut en massa olika komponenter.

    Nu får vi nog dra i handbromsen lite..

    Inte ska man väl acceptera att Check Engine lampan lyser eller blinkar för att man trimmat bilen för 40-50000 Kr ?

    Den ska va släckt när bilen är ok, lyser den är nått galet, så är det bara. Om man sen trimmat till steg 8 så ska den inte lysa om inte fel föreligger i systemet.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

Liknande ämnen

  1. Billigaste "tuning chip"?
    Av Göran Larsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 13:49
  2. Motoroptimerad eller inte? Vilket "chip" ska jag annars ha?
    Av polacoloco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 12:58
  3. Ekonomi med "chip" i biopower??
    Av ekke201 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 17:01
  4. Hjälp CHECK ENGINE 9000 "FIXAT""
    Av saab9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •