Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hur hitta 12V matning till dragkroksuttag i 9-5 kombi -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Hur hitta 12V matning till dragkroksuttag i 9-5 kombi -06

    (Gör en egen tråd av denna fråga. Hade kidnappat en annan med lite annat innehåll.)

    Jag ska koppla in en tändningsstyrd 12V till kontakt 54g i dragkroksuttaget för underhållsladdning av tex husvagnsbatteri under körning. Vet någon vilken kabel (märkning eller vart kontakten finns plus stiftnummer) det är i elstammen baktill om det finns att tillgå där? Det är alltså en 9-5 kombi från -06 jag har.
    Eller är det bättre att dra el någon annan stans ifrån och sätta in en egen säkring på 12-volten. I så fall finns det något bra tips på vart jag kan koppla in mig?

    Finns det någon bra jordpunkt att hitta i skuffen, jag vill ogärna montera bort stötfångaren igen, missade att ansluta till jordpunkten under baklyktan när den var borta. Eller når man jordpunkten med stötfångaren på plats, jag ser ingen, man kanske tittar på fel plats?

    Vh
    Tobbe

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Hur hitta 12V matning till dragkroksuttag i 9-5 kombi -06

    Det finns en kabelsats till 9-5:an avsedd just för detta.
    Finns dessutom en utmärkt jordpunkt i bagageutrymmet, under bagagerumströskeln, samma jordpunkt som till släpvagnskontakten.

    http://www.saabdocs.com/Swedish/inst...00106308se.pdf
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Hur hitta 12V matning till dragkroksuttag i 9-5 kombi -06

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Det finns en kabelsats till 9-5:an avsedd just för detta.
    Finns dessutom en utmärkt jordpunkt i bagageutrymmet, under bagagerumströskeln, samma jordpunkt som till släpvagnskontakten.

    http://www.saabdocs.com/Swedish/inst...00106308se.pdf
    Tack för svaret.

    Jag har köpt en modellanpassad elkabelsats från mekonomen. Den passar in i elstammens kontakt precis som i din PDF (punkt 5). Men det finns ingen reläbox. Är det risk att originalreläerna inte orkar dra släpets blinkers?
    (I så fall är det ju rätt fult av Mekonomen att sälja dyra specialdelar som inte är avsedda för ändamålet. Fast det finns kanske förstärkningsreläer att köpa till på Mekonomen, har inte kollat. Det finns inte med i monteringsanvisningen i alla fall.)

    Hur som helst direktström finns inte förberett i Mekonomens kontakt utan ska kopplas separat. Ström finns på plats 8 i elstammens kontakt ser jag nu i monteringsanvisningen, men de har som sagt inte monterat ngt stift i kontakten på elkabelsatsen. Får väl dra en separat ledare den dag det behövs, det är kanske bäst, så kan man säkra av den ordentligt också. Är det klurigt att hitta en 12-V som är tändnigsstyrd och pallar strömmen? Eller kan man använda konstant 12-V från batteriet, då måste man ju vara noga att dra ut släpkontakten när man stannat för att inte ladda ur batteriet?


    Vh
    Tobbe

Liknande ämnen

  1. og900 -90, Kortslutning +15 matning till boxen
    Av nibjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 12:08
  2. kombi 9 5 var hitta 12v
    Av Frasse F i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 21:07
  3. + matning till bagage 9000cs
    Av Jonas k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 00:54
  4. matning till slutsteg.
    Av T200 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •