Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: NG9-3 SC lika bullrig som OG900...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    NG9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Jag har mätt lite intressanta ljudnivåer i familjens bilar.
    Mätningarna är utförda med samma mätare och mätpunkten är vid förarens vänsteröra, mikrofonen riktad ut mot sidorutan. Mätningarna kan nog inte jämföras "rakt av" med andra mätningar, men är relevanta som jämförelse.

    SAAB 9-3 SC 2007, 90 km/h 72dB(A), ca 92 dB(C)
    SAAB 900i-16 1990, 90 km/h 72 dB(A), ca 96 dB(C)
    Renault Clio II 2006, 90 km/h 70-71 dB(A) med dubbdäck (det är alltså den "gamla modellen" av Clio)
    Lexus LS 400 1995, 110 km/h 67 dB(A) ca 86 dB(C)


    SAAB:arna körda på exakt samma vägsträcka, Lexus och Clio på annan men med snarlik, ganska grov asfalt.

    Samtliga bilar går på Michelindäck; 900 på Energy 185/65 HR 15 som anses bullrigare än genomsnittsdäcket, 9-3 och LS på Primacy HP 205/60 VR16 resp 225/60 WR16 som anses vara i paritet med genomsnittet. Clio är körd på X Ice North.

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Intressant mätning!

    Hur pålitlig är mätutrustningen?
    Har du någon uppfattning om lufttryck och mönsterdjup på däcken ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Mätutrustningen är en nästan ny apparat för att mäta ljudtryck vid musikkonsterter mm. (Jag är ljudtekniker och kör PA-ljud.)
    Den är inte lika sofistikerad som de som används i laboratoriesammanhang med avseende på "absolut" kalibrering, men funkar bra för att jämföra olika bullerkällor med varandra.

    Lufttrycket var ca 2,0 Bar till Clion, 2,0-2,2 Bar till OG 900, 2,4 Bar till 9-3 och ca 2,5 Bar till Lexus. Alla däck har haft mer än 5 mm mönster.

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Ambitiöst att mäta buller nivån. Men, sålänge bilarna inte körs på exakt likadana däck (fabrikat/modell/dim/) samt på samma vägsträcka vid samma tillfälle så säger inte testet något. Men som sagt, kul att du mätte nivån!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Hehe, jag väntade bara på första förnekande inslaget...
    Är du bekant med decibelskalan och bullermätningar? De här mätetalen är signifikanta och relevanta.

    Och vadå exakt likadana däck? Dessa bilar har ju inte samma dimension? Skulle jag köra Clion på 225/60WR16?
    Bilarna körs på Michelindäck i dimensioner och hastighetskoder som är lämpliga för respektive bilmodeller. Faktum är att min 9-3 just nu har lite smalare dimension och högre profil än original eftersom den på så sätt bullrar MINDRE än de 215/55 VR16 som är originalmonterade! Troligen skulle den vara något bullrigare än OG900 om jag kört på 215/55VR16.
    OG 900 och 9-3 SC har dessutom körts på exakt samma vägsträcka på samma dag, med bara någon timmes mellanrum!

    Lärdomen är väl att en 9-3SC bullrar lika mycket som en helt vanlig OG900. Bägge dessa (med sommardäck) bullrar något mer än en Renault Clio Storia på dubbdäck. Och en femton år gammal Lexus LS 400 bullrar i 110 km/h som dessa nya bilar i 50 km/h!

    Gör vad ni vill med informationen men försök inte bortförklara...

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Ja inte är saabarna tysta, min gamla audi 100.a från -84 skulle sannolikt vara tystare än min 9-5:a från -06 i ett sådant test.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Ärlig talat är detta ett test med två värden per fordon. För att göra ett seriöst test bör betydligt mer data insamlas. Så kritiken är befogad.

    Sedan måste mer info fram. Antar att alla bilarna körts med högsta vxl (4/5/6). Samma temp i kupén?

    Och identiska däckmodeller bör användas. Helst helt nya. Dimension skall naturligtvis vara original.

    Så ditt test är hypotesgenererande, men stannar därvid. Att dra slutsatser därav är icke vetenskapligt.

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Alltid kul med lite ljudmätningar. Plus i kanten för dom.

    Då det är mätt i de bilar du har tillgång till så tycker jag att det är helt ok gjort då du dessutom skriver hur du gjort. Om du har möjlighet så ser jag gärna fler mätningar i olika hastigheter. Har bara en liten önskan om en liten ändring och det gäller en annorlunda rubrik. Skulle den inte kunna vara "SAAB OG900 lika tyst som 9-3 SC..." istället?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Och identiska däckmodeller bör användas. Helst helt nya. Dimension skall naturligtvis vara original.
    Nya bilar säljs inte med identiska däck så det är fullt relevant att jämföra buller så länge däcksutrustningen är lämplig.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    turbo4ever sa:
    Ärlig talat är detta ett test med två värden per fordon. För att göra ett seriöst test bör betydligt mer data insamlas. Så kritiken är befogad.

    Sedan måste mer info fram. Antar att alla bilarna körts med högsta vxl (4/5/6). Samma temp i kupén?

    Och identiska däckmodeller bör användas. Helst helt nya. Dimension skall naturligtvis vara original.

    Så ditt test är hypotesgenererande, men stannar därvid. Att dra slutsatser därav är icke vetenskapligt.
    Du drar för många slutsatser av min text, saker som inte står där. Här kommer lite mer svar och data:
    Vadå två värden? Det är två releventa och intressanta mätpunkter, samma för alla fordonen. Jag har även mätt både fram- och baksäte, inåt och utåt i kupén osv. De högsta och mest differentierande värden är de jag redovisar ("worst case scenario"). Att bilarna är tystare i kupéns mitt ser (och hör) jag, men det hjälper inte förarens vänsteröra.

    Såklart har bilarna kört på högsta växeln - vad annars?

    Fler mätvärden? Varför det? Om du kör tre, fem eller tjugo gånger på denna vägsträckan så blir mätvärdet detsamma. Eller tror du att ljudnivån stokastiskt går upp och ner på samma vägavsnitt vid olika tillfällen?

    Temp i kupén? Utveckla gärna. PV=nRT?

    Tjatar du oxå om "identiska" däckmodeller? Det finns ju inte! Lycka till med att plocka fram Primacy HP i dimension 185/65 HR15! PM:a mig så får du min adress så du kan skicka dom till mig! Däcken på 9-3SC är i princip nya (mindre än 200 mil) och bägge bilarna har OK hjulvinklar och icke anliggande bromsar.
    Ljudnivån skulle kanske kunna gå ner en aning på OG900 om den också hade nya däck, men det är väl ett resultat du inte är intresserad av att se?!

    Hypotesgenererande? Hehe, en hypotes hade jag haft INNAN jag gjorde mätningen. Mätning bekräftar det jag redan trodde (min hypotes), nämligen att min 9-3 SC inte är tystare än en typisk OG900.
    Lär dig gärna mer om hypoteser på:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotes

    Jag har inte heller påstått att resultatet är applicerbart på alla 9-3SC eller alla OG900. Men med tanke på att vi jämför en 3 år gammal bil (byggd med dagens tajta toleranser och robotiserade produktion) med en 20 år gammal bil (av en 31 år gammal modell som har rötterna över 40 år tillbaka), en 900 med original gummilister osv är resultatet ganska talande, eller hur?

    Fler frågor?
    Fler som förnekar verkligheten?
    Jag vet att ni finns där och ni är många!

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Cabmange, jag har nyligen åkt bak i en AUDI 100 från 1988, som dessutom hade ca 45 000 mil bakom sig. Den bilen var märkbart tystare i baksätet än min 9-3 och helt i nivå med många helt nya, dyra bilar. Detta trots att den kördes på regummerade däck!

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    mioh, tack!
    Dock är inte "tyst" och "min 9-3" två begrepp som jag associerar till varandra...
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    573

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Utan att lägga någon ytterligare värdering i mitt inlägg så kan jag konstatera att min 9-5 bullrar klart mer (subjektivt, ej uppmätt) med sommardäcken (225/45/17) än med vinterdäcken. (Dubbade Nokian Hakka5, 195/65/15) Känns nästan perverst att konstatera det, men däcksdimensioner är enligt mig helt avgörande för ljudnivån i kupén. Motorljud och vindbrus är de minsta faktorerna.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Utan att lägga någon ytterligare värdering i mitt inlägg så kan jag konstatera att min 9-5 bullrar klart mer (subjektivt, ej uppmätt) med sommardäcken (225/45/17) än med vinterdäcken. (Dubbade Nokian Hakka5, 195/65/15) Känns nästan perverst att konstatera det, men däcksdimensioner är enligt mig helt avgörande för ljudnivån i kupén. Motorljud och vindbrus är de minsta faktorerna.
    Håller med om att dubbdäcken låter mindre än sommardäcken.

    På min og900 har jag helt värdelösa Nippon-Pippon däck som låter otroligt mycket + 2 utslitna däck av bättre kvalisort och på den är vägljudet tämligen högt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Håller helt med att moderna bilar är ej tystare generellt.. då jag säljer ca 10 olika
    nybilsmärken så jämför/testar man bla ljudnivån i bilar..men om jag får försvara Saab 9-3sc lite så är den tystare än många nybilar som tex A4 2.0D,Accord 2,2D ,Legasy 2.0D, mm,

    Har själv aldrig brytt mig om ljudnivån men däremot att Stereon ( som även motverkar bullernivån) är av hög klass.. jämför då 9-3:ans Bose mot junket
    i og900 när man spelar en bra platta på behaglig volym så är det en ENORM
    skillnad i ljudkomfort.. Funkar så i flygplan bla.. ljudvågor slår ut ljudvågor..

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    573

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Utan att lägga någon ytterligare värdering i mitt inlägg så kan jag konstatera att min 9-5 bullrar klart mer (subjektivt, ej uppmätt) med sommardäcken (225/45/17) än med vinterdäcken. (Dubbade Nokian Hakka5, 195/65/15) Känns nästan perverst att konstatera det, men däcksdimensioner är enligt mig helt avgörande för ljudnivån i kupén. Motorljud och vindbrus är de minsta faktorerna.
    Håller med om att dubbdäcken låter mindre än sommardäcken.

    På min og900 har jag helt värdelösa Nippon-Pippon däck som låter otroligt mycket + 2 utslitna däck av bättre kvalisort och på den är vägljudet tämligen högt.
    Jag kan dessutom nämna att mina sommardäck är av hyfsad kvalitet och nästan nya. (GoodYear Eagle F1 Assymetric)
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Wiffe sa:
    Har själv aldrig brytt mig om ljudnivån men däremot att Stereon ( som även motverkar bullernivån) är av hög klass.. jämför då 9-3:ans Bose mot junket
    i og900 när man spelar en bra platta på behaglig volym så är det en ENORM
    skillnad i ljudkomfort.. Funkar så i flygplan bla.. ljudvågor slår ut ljudvågor..
    Nja, så funkar det inte alls... När du adderar mer ljud (från stereon) till befintligt ljud (från bilen) så kommer både den upplevda och faktiska ljudnivån att öka. Hur behaglig den nya ljudnivån upplevs beror ju av viss del på hur "bra" vi uppfattar att det tillförda ljudet är.

    Det du pratar om (att släcka ut ljud med motfasljud) förekommer i vissa tillämpninga. Man kan till exempel köpa kombinerade hörselskydd/hörlurar som skickar ut en "spegelvänd" ljudsignal som dämpar bullret.
    Bose är ett av de företag som säljer dessa hörlurar.

    Till skillnad mot nya 9-3 kan man i OG900 sätta in i princip vilken stereo som helst. Jag lovar att en vettig CD-del, bra slutsteg och vettiga högtalare (inklusive en baslåda) på rätt ställe i en OG900 överträffar den överprissatta skräpstereon i nyare SAABar. Been there, done that.

    Problemet med stereo i OG900 är att den har en hel del vägljud i området 10-50 Hz vilket kommer att modulera ljudet från en baslåda. Det som hjälper är ny gummilist runt bagageluckan samt att justera in dörrar och lucka "tajt" så att de spänner mot listerna.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  18. #18
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Wiffe sa:
    Har själv aldrig brytt mig om ljudnivån men däremot att Stereon ( som även motverkar bullernivån) är av hög klass.. jämför då 9-3:ans Bose mot junket
    i og900 när man spelar en bra platta på behaglig volym så är det en ENORM
    skillnad i ljudkomfort.. Funkar så i flygplan bla.. ljudvågor slår ut ljudvågor..
    Nja, så funkar det inte alls... När du adderar mer ljud (från stereon) till befintligt ljud (från bilen) så kommer både den upplevda och faktiska ljudnivån att öka. Hur behaglig den nya ljudnivån upplevs beror ju av viss del på hur "bra" vi uppfattar att det tillförda ljudet är.

    Det du pratar om (att släcka ut ljud med motfasljud) förekommer i vissa tillämpninga. Man kan till exempel köpa kombinerade hörselskydd/hörlurar som skickar ut en "spegelvänd" ljudsignal som dämpar bullret.
    Bose är ett av de företag som säljer dessa hörlurar.

    Till skillnad mot nya 9-3 kan man i OG900 sätta in i princip vilken stereo som helst. Jag lovar att en vettig CD-del, bra slutsteg och vettiga högtalare (inklusive en baslåda) på rätt ställe i en OG900 överträffar den överprissatta skräpstereon i nyare SAABar. Been there, done that.

    Problemet med stereo i OG900 är att den har en hel del vägljud i området 10-50 Hz vilket kommer att modulera ljudet från en baslåda. Det som hjälper är ny gummilist runt bagageluckan samt att justera in dörrar och lucka "tajt" så att de spänner mot listerna.
    Tycker du talar emot dig själv när du säger att det är lättare att bygga om ljudet
    i en bil när man måste modifiera så mycket .. Also been there done that..
    Pysslat med High End i 25år själv.. så jag vet att 9-3:ans kupe är betydligt bättre om det ska byggas ( vilket jag inte nämnde).. Har man råd med en bil för ca 400 000:- är det väl inte så "överprisat" med 5" extra för Bose..Mitt knep till
    lägre db är dämpmattor hjulhus/torpedväggar/koffert som är ännu billigare än din stereouppgradering..

    När det gäller addera ljud pratar jag om effekter som klarar av det utan distortion
    och original mot original.. Inte någon "bilstereobyggartävling"...där ÄR Bose överlägsen bla. og 900.. och även då ett bra motfasljud enl mig.. vilket gör det behagligare ...som även nyttjas i flygplan bland annat.. men men nu ska vi inte hetsa upp oss för detta tror du är väldigt nöjd med din og900 precis som jag är med 9-3sc ala`Bose

    Du som vet lite om ljud känner väl även till "jobbiga" frekv.. vilket inte ska förknippas med höga db..

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Tja, någon riktig modellspecifik (originalmonterad) stereo för OG900 har det mig veterligen aldrig funnits. Dock har SAABs återförsäljare erbjudit produkter från huvudsakligen Clarion och Philips, inklusive högtalare med SAAB-logga. Efter att SAAB 9000 introducerats dök det upp "SAAB Audio", vilket var OEM-produkter med SAAB-anpassad design för 900 och 9000. Kommer inte på rak arm om det var Philips som gjorde innanmätet. Men de var inte heller fabriksmonterade, utan såldes för eftermontering.
    De originalhögtalarna som satt fram (och senare även bak) i 900 var däremot riktigt kass, precis som du säger.

    Sen säger jag inte att man skall bygga om ljudet?! 9-3 är dyr och bullrig i originalutförande och den dåliga originalstereon kostar löjligt mycket. För det priset skulle det vara bra ljud, anser jag. Problemet är ju att det är så svårt att sätta in något annat.

    Är 9-3s originalstereo överlägsen motljud? Det är väl som att säga att vantar är överlägset värmepanna?
    I Lexus mfl. behövs inte motljud... Tyvärr gör Lexus varken kombibilar eller E85-motorer...

    Det är inte min 900:a, det är mina föräldras slit-och-släng bil. Dock har jag kört mycket OG900 förr.

    Vad det gäller jobbiga frekvenser är det definitivt 9-3 som drar det kortaste strået. Bullret i 900 har ett djupare tonläge och skär mindre i öronen.

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  20. #20
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: SAAB 9-3 SC lika bullrig som OG900...

    Är smått förvånad av dina mätningar, har alltid uppfattat ng9-3 som relativt tyst och og900 som mer burkig. Värdet i dB-A skall ju dessutom vara anpassat för den mänskliga hörseln så det är svårt att skylla på att man uppfattar det annorlunda. Hur upplever du själv ljudet som har möjlighet att snabbt byta mellan de olika bilarna?

    Tycker förhållandena när du mätt känns rimliga för en "real world"-jämförelse, med så pass olika bilar är det ju omöjligt att exempelvis använda samma däck som du skrivit. Skulle vara roligt med fler mätningar och att se riktiga frekvensanalyser av ljudet.

    Men hur folk kom in på bilstereo vettetusan!

Liknande ämnen

  1. Baksäte, Saab OG900 = Lika 3dr/5dr CC ?
    Av NisseT16 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-07, 14:01
  2. og900 motorhuv lika?
    Av Nilzze i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •