Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Elektriskt öppnande utav bagageluckan + ljussensor halvljus

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Elektriskt öppnande utav bagageluckan + ljussensor halvljus

    Tjenare!
    Jag sökte men hittade ingenting vettigt, kanske för att jag inte visste riktigt vad jag skulle söka på, men hursom haver så lyder mina 2 frågor såhär:

    1. Jag skulle tycka det hade varit roligt och fixa så att bagageluckan öppnar sig helt genom bara ett knapptryck. Jag har sett att det finns byggsatser någonstans till detta, men vet inte var? Tror ni att detta hade gått att genomföra på våra Saabar( bilen i fråga en 9-5 98-01)? Skulle det gå att på något sätt koppla så att detta går att styra med knappen som låser upp luckan i nuläget(knappen på insidan förardörren tänker jag på)?
    Någon som kanske gett sig på det här innan? Hjälp och förslag uppskattas verkligen! Tyckte det verkade som ett roligt litet projekt. Och detta gäller både öppna och stänga, man kan väl sätta en knapp på insidan luckan som man trycker på när den skall stängas hade jag tänkt..

    Så till fråga nummer två som också kvalar in på Elektricitet.

    2. Tror ni att man hade kunnat bygga så som Audi har på sina moderna bilar med ett "Auto" läge på ljusvredet? Alltså att man sätter en ljussensor som kopplar av och på ström till halvljuset.. Av när det är ljust och på när det är mörkt. Hade varit riktigt fräckt om man hade kunnat få till det, känns som om man hade fått bilen lite unik om man fått till dessa 2 saker. För det måste väl gå att få tag på någon ljus sensor någonstans som man skulle kunna använda till detta?
    Också hade varit ett kul litet projekt! Sjukt tacksam för svar även här!

    Tack på förhand STCS!

    Over & Out
    //DumDum

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    21

    Re: Elektriskt öppnande utav bagageluckan + ljussensor halvljus

    Tjena!
    Ang fråga två, jag har gjort ett liknande bygge, dock i hemmet men det bör gå göra liknande i bilen. Jag använde mig av ett LDR-motstånd, detta ändrar resistans beroende på ljus. Detta kopplades på en OP-förstärkarkrets vilken jämför signalen som går genom motståndet med en "referenssignal", när signalen är över referensen tänds ljuset.
    Kändes som en mycket dålig förklaring men PM:a så kan jag göra ett försök att förklara mer!

    Fråga ett;
    Bör gå att lösa med hjälp av pneumatikcylindrar istället för gaskolvarna om man kan lyckas hitta en vinkel som fungerar. Känns dock som att det kommer kräva en hel del ombyggnad. Kan däremot bli fräckt och kanske värt att försöka? Styrningen till detta bör gå att konstruera enkelt med en ventil styrd av 12v. Detta med en något fördröjd verkan vid knapptryckning för att undvika att skicka upp luckan innan låset öppnats. Fasen, ännu ett komplicerat svar, men javisst, det är absolut möjligt!

    /Mvh Linus

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Re: Elektriskt öppnande utav bagageluckan + ljussensor halvljus

    Citat Ursprungligen postat av inuz
    Tjena!
    Ang fråga två, jag har gjort ett liknande bygge, dock i hemmet men det bör gå göra liknande i bilen. Jag använde mig av ett LDR-motstånd, detta ändrar resistans beroende på ljus. Detta kopplades på en OP-förstärkarkrets vilken jämför signalen som går genom motståndet med en "referenssignal", när signalen är över referensen tänds ljuset.
    Kändes som en mycket dålig förklaring men PM:a så kan jag göra ett försök att förklara mer!

    Fråga ett;
    Bör gå att lösa med hjälp av pneumatikcylindrar istället för gaskolvarna om man kan lyckas hitta en vinkel som fungerar. Känns dock som att det kommer kräva en hel del ombyggnad. Kan däremot bli fräckt och kanske värt att försöka? Styrningen till detta bör gå att konstruera enkelt med en ventil styrd av 12v. Detta med en något fördröjd verkan vid knapptryckning för att undvika att skicka upp luckan innan låset öppnats. Fasen, ännu ett komplicerat svar, men javisst, det är absolut möjligt!

    /Mvh Linus
    Alla svar är bra svar! Jag behöver all hjälp jag kan få med dessa 2 små projekt, då jag är en amatör som vill lite för mycket ibland!
    Jag är väldigt villig till att försöka på båda sakerna! Jag slänger iväg ett PM så får du gärna förklara fråga 2 lite mer
    Men ang. med bakluckan så vet jag att jag sett kit med detta, inget du vet någonting om? Och varför pneumatik istället för gas?

    Alla svar är välkomna!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Re: Elektriskt öppnande utav bagageluckan + ljussensor halvljus

    Ingen annan som har något förslag på detta alls? Någon annan i Saab sverige måste ju ha tänkt på detta mer än jag?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Elektriskt öppnande utav bagageluckan + ljussensor halvljus

    Om du bara vill att luckan ska öppna sig, men trycka igen den med händerna går gasfjädrar bra.
    Dock misstänker jag att hela geometrin på gasfjäderinfästningen måste ändras för att få till det som du vill ha det. Starkare fjädrar möjligtvis skulle kunna funka för att öppna, men då får du styrketräna för att kunna stänga den
    Utan Saab

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Re: Elektriskt öppnande utav bagageluckan + ljussensor halvljus

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Om du bara vill att luckan ska öppna sig, men trycka igen den med händerna går gasfjädrar bra.
    Dock misstänker jag att hela geometrin på gasfjäderinfästningen måste ändras för att få till det som du vill ha det. Starkare fjädrar möjligtvis skulle kunna funka för att öppna, men då får du styrketräna för att kunna stänga den
    Haha nej jag vill att det skall gå helt automatiskt att öppna och stänga
    Finns det inget elektriskt som kan göra detta? eller vad man skall säga, el motorer? ^^,
    Hörde något om elektriska servon?

Liknande ämnen

  1. Nåt elektriskt fel perhaps!
    Av Cissi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 16:52
  2. programering utav saab vid byte utav box
    Av zorro_boy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 23:41
  3. Typ av ljussensor i SCC?
    Av Andreas O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 23:29
  4. Elektriskt sprut till T8
    Av Bonna Trimmaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •