Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 59

Ämne: 9-3 SS ägare (och er andra)

  1. #1
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    9-3 SS ägare (och er andra)

    Vad tycker ni om 9-3 ss, är ni nöjda? Är sugen på en 2003 vector med sportchassie och xenonlysen under 10000 mil. Någonting att tänka på förutom att akta sig för tidiga 03or? Vilka utrustningspaket finns det? stereoval och liknande. Har kikat runt lite men vill gärna ha lite info från er oxå hur ni tycker.

    Mvh Fredde

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Pilotpaket med elstol, och bi-xenonljus, sportchassie bör du iaf ha.

    Är väl info300 plus, prestige 300 som gäller?
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  3. #3
    Hur nöjd som helst.
    Kanonfin bil att köra, med grym väghållning

    Är lite missnöjd med knakande och gnekande i framvagnen, men detta ska bilen lämnas in för.
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    147

    Re: 9-3 SS ägare (och er andra)

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Vad tycker ni om 9-3 ss, är ni nöjda? Är sugen på en 2003 vector med sportchassie och xenonlysen under 10000 mil. Någonting att tänka på förutom att akta sig för tidiga 03or? Vilka utrustningspaket finns det? stereoval och liknande. Har kikat runt lite men vill gärna ha lite info från er oxå hur ni tycker.

    Mvh Fredde
    Hej!
    Dom flesta 9-3ss Vector är välutrustade med pilot paket,xenonljus, sportchassie.
    Jag har för mig att det bara fanns info 150 på dom första 9-3 dom andra kom på dom sena -03 och Navigatorn kom -04.
    Hade själv en förra året det var en tidig -03 som var uttagen september -02. Det var lite små strul med den men fick allt fixat på garantin kollar man så att dom är välservade och små felen fixade så är det nog inga problem att köpa en -03.
    Det är en helt underbar bil att köra.
    Funderar på att köpa en 9-3SC till hösten.
    /Andreas
    9-3 2.0t Vector CAB -04 Lime Yellow

    9-3 2.0t Vector SC -06 Fusion Blue

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Bästa bil jag ägt, körglädje är bara förnamnet..

    Som sagt har 03.orna haft problem med missljud i framvagn, men Saab har en lösning på det.

    03.orna är också begåvade med en del barnsjukdomar, vanliga fel är att fönsterhissmotorerna lägger av..

    Men det är nog inte fler fel på SS.en än vilken annan ny bil som helst.. alla nya bilar har konstiga elektronikfel..

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Är mycket nöjd med min -05a som det än så länge inte har varit några problem med, men jag skulle nog vilja säga; akta dig för -03or samt tidiga -04or. Detta då jag hade en tidig -04a som vart en ren katastrof i alla avseenden förutom att den vart jäkligt snygg.

    Pilotpaket ska du ju ha, pluspaket likaså (kopphållare samt skjutbart armstöd). I Början av -03 så fanns bara infotainment 150, men det går ju att upgradera med påbyggnadssats från Saab. Ingen jätteskillnad på 150 och 300 systemen i ljudkvalitet, men om du inte vill hålla på och meckla så ska du ju försöka hitta en med info300. I Början av -03 så fanns inte heller helläder att tillgå, utan kom ngn gång i samband av lanseringen av Aeron tror jag.

    som sagts, kolla så att den är servad, gärna ett extra oljebyte här och där. Den har ju intervallet 3000mil/2år. Provkör och lyssna efter skrammel, jäkligt svårt att rätta till om det låter mycket. I Övrigt, Superbil!
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  7. #7
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Hej!

    Jag har en tidig 03:a. Har inte haft mycket problem och det som varit har jag fått fixat på garantin. Sammantaget är jag mycket nöjd! Tycker inte det finns någon anledning att undvika tidiga bilar så länge de är åtgärdade.

    Priserna börjar gå ner nu och under detta år går många leasingkontrakt ut vilket kommer att pressa priserna ytterligare. Så det är bra köpläge i år och framförallt till hösten.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    516
    Jag hade en relativt tidig Aero -03, ägde den i 7 månader och 6 verkstadsbesök.. dock var allt garanti jobb så när jag väl sålde bilen var den riktigt bra.
    Saker som bytts var stötdämpare fram och bak, fjädrar fram och bak, växellådsföring (?) nån vajjer av nåt slag.

    Rent krasst är jag nog lite skraj för SS nu, hade väl planer på att ev köpa en till nu men vet ifan om jag inte går 9-5 hållet igen.

    Kanske att jag var du och köpte tidig årsmodell men nja kvalitetsmässigt ligger inte SS högt i mina ögon, för övrigt rätt mycket gnisslande och småknakande i hela bilen tycker jag..

    Den bästa bil jag hittills ägt är nog en 9-3 Aero -01, ibland saknar man den allt jäkla mycket..
    Numer i en dieseldriven BMW med M-sport och andra goa tillbehör... men klart nyfiken på ng9-5 SportCombi

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Jag har en 9-3SS 1,8i -04 som tjänstebil. Ingen turbo och ingen helvetisk effekt i, men det är verkligen en trevlig bil, fin väghållning, komfort och motorn räcker för vardaglig körning. Och så fungerar den jättebra, har gått helt klanderfritt i snart ett år. Har bara gjort ett oljebyte på den.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    581
    Jag har en tidig 03:a. En Vector med pilotpaket, xenon och sportchassi. Jag e mycket nöjd! Kanonskön och rolig att köra! Dessutom e dom snygga.

    Visst har det varit en del "knirrande o knarrande" i den, men det har löst sig genom garantin

    De börjar, som sagts, att komma ner lite i pris nu. Jag tycker man får mycket för pengarna.

    //Bullit
    En ny bil i garaget... Min 9-3 SC 2.0T Aero
    \\\ It´s better to burn out than fade away... ///

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Har en Vector 2,0t från juni -03. Har bytt bakdämpare pga klonkande ljud. Klonkar i framvagnen på samma sätt. När jag äntligen fick tid att få den provkörd hos SAAB-verkstan så lät det inget Kanske beror det på att jag någon dag innan hade bytt till sommardäck och att dämparen hade dragits ut då bilen hissades upp? Nu börjar det låta igen. Vid provkörningen lät det som ett hjullager var på väg.
    Bilen har svartrykt vid start och någon gång till och med inte orkat starta. Smårycker vid acceleration. Dörrhandtagen måste bytas då de är grå nu. Bromsarna låter och bilen har vid ett par tillfällen dragit riktigt snett vid hårdare inbromsning.

    Trots dessa grejer är jag nöjd med bilen. 300W-stereon med växlare i mittkonsulen är mums... inget discodunk men å andra sidan är det inte det jag vill ha. Tycker bilen drar lite soppa. Kör man lagligt kan förbrukningen ofta ligga ner mot 0,62-0,65 på landsväg.
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003
    Mycket nöjd med min Vector. Pilotpaket är ju trevligt och Xenon vill man ju aldrig vara utan numera.

    Väghållningen är superb och mycket rolig att köra.

    Felen jag haft är dom vanliga med missljud framfjädrar o stötdämpare bak.

    Men nu är man ju sugen på en SC istället så det blir nog att annonsera ut sportsedan till sommaren.

  13. #13
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Det låter ju bra överlag dedär Är det fjädrar fram och dämpare bak som knarrar eller?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Det låter ju bra överlag dedär Är det fjädrar fram och dämpare bak som knarrar eller?

    Vad jag förstått så är det fjädrarna som knarrar, Saab åtgärdar detta genom att trä på en gummislang i botten på fjädern.

  15. #15
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Det låter ju bra överlag dedär Är det fjädrar fram och dämpare bak som knarrar eller?

    Vad jag förstått så är det fjädrarna som knarrar, Saab åtgärdar detta genom att trä på en gummislang i botten på fjädern.
    okai

  16. #16
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Hade inga problem med min ss som var en 03:a tillverkad 03-01. Kan varmt rekommendera bilmodellen

    300w, mugghållare och silvriga inlägg på ratten kom från årsskiftet 02-03.

    M.v.h. Andreas J.

  17. #17
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Hade inga problem med min ss som var en 03:a tillverkad 03-01. Kan varmt rekommendera bilmodellen

    300w, mugghållare och silvriga inlägg på ratten kom från årsskiftet 02-03.

    M.v.h. Andreas J.
    Ja, du borde ju veta tycker man

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Jag har en tidig -04 och farsan en tidig -03.
    Vi har inte haft några "problem" utöver vad som redan beskrivits.
    *Dämpare bak byts på garanti. (osäker om det endast gäller bilar med sportchassie)
    *Fjädrar fram kan klonka men Saab sätter då gummislang på nedre delen av fjädern som ligger i fjäderskålen.
    *Bälten har bytts på både min och farsans bil pga konstruktionsfel. (vi hade inga problem med våra gamla men det kunde tydligen börja strula)

    Vi har inte haft några problem med missljud i våra bilar och ändå är vi allergiska mot ljud båda två.

    Utrustningsmässigt tycker jag du bör leta efter en bil med:
    *Pilotpaket
    *Pluspaket
    *Xenon
    *Sportchassie - bra att bygga vidare på även om du vill sätta sänkfädrar.
    *Gärna en stereo med infotainment. 150/300w (lilla skärmen)
    *Gärna CD-växlare.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Hej!
    Jag kan ju berätta om min kära vän på detta forum som kör en 9-3SS 03.
    Det började för ca3månader sedan med att bilen började ryka, då byttes turbon och allt var frid å fröjd. Sedan började det knirra å knarra om dämpare, fjädrar och k-hämmare. Rykandet kom tillbaka och in med den igen och det byttes en backventil under insuget som hade med vevhusvent att göra. Rykandet försvann, men kom tillbaka så in med den igen och nu skulle även knirrandet fixas. Bilen hämtas och frågan ställs: har ni fixat rykandet? Svar: Ööö nä vi vet inte va det är som är fel men knirret är borta. Bilen körs 3km och knirret är tillbaka. Åker till SAAB igen och påpekar även att olje nivån har gått under Min strecket. Saab gubben ringer någon som har hand om garntiärenden och får till svar att ny motor skall monteras kostnadsfritt!! Detta var fredag 8april och tisdag 12april så ringer dom igen och säger att han ska betala 25% av motorn ca 12500:-
    Man kan inte annat än att gråta vilket jag vet att han gör och hata allt vad SAAB kallar goodwill.
    Detta företag borde vara mer än JÄVLIGT försiktiga med hur man ska hantera en kund som kör runt i såpass ny bil som ryker värre än en 2taktare.Det är ju inte den bästa reklamen som rullar runt i GBG just nu. SAAB som tampas med garantier för kassa T7motorer och nu börjar man ju undra hur det står till med T8 motorn??

    Ni som var på Knutstorp såg säkert denna bil stå och bolma!

    5000mil och motorbyte!!!
    Fan va bra!!

    Jag håller mina tummar för dig PO!!

    Men 9-3SS är säkert en jätte bra bil. Men inte om du frågar PO.
    Ha d gött.

  20. #20
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    JAg jobbar på en bilfirma som har ett annat märke och vissa bilar går det troll i. Gäller att hålla tummarna att maninte får en sån =(

Liknande ämnen

  1. Ny 9-5 ägare här...
    Av Danjel i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 01:42
  2. Ägare nya 9-5
    Av 9-5 Aero SC i forum Allmänt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 08:22
  3. Ny ägare av Saab
    Av FredrikN i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 02:34
  4. Tidigare ägare
    Av FaeN i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 11:20
  5. 9-3 ägare - se hit !
    Av kamelkungen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •