Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Mystiskt bensinläckage [FILM]! Saab 9-3 Aero 2001.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Mystiskt bensinläckage [FILM]! Saab 9-3 Aero 2001.

    Hej!


    Jag har precis kommit hem med bilen. Var och tryckte rätt hårt och hissade ner rutorna i byn för att höra fin turbosång, men fick istället känna en stark lukt av bensin! Stannade och kollade under bilen. Det droppar inte, det rinner!

    Problemet:

    - Bensin läcker ut i snabb takt, bensinen kommer ifrån bensintanken.
    - Bensinen läcker endast ur när motorn är igång! Det läcker inte när den är avstängd eller när tändningen är på.

    Vad kan jag vänta mig för något? Vad kan en möjlig orsak vara, "ett klassiskt fel"?

    UPDATE:
    Har nu lyft bilen och ser att det rinner från mitten på tankens ovansida. Antagligen då en slang in eller ut ur bränslepumpen som är sönder eller hoppat av? Se filmen nedan.

    http://www.youtube.com/watch?v=w5wwVamUaB4

    Enormt tacksam för svar.


    MVH / Fabian

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Mystiskt bensinläckage! Saab 9-3 Aero 2001.

    Hej!

    Säker på att det kommer just från tanken? Känns som att det kanske läcker vid bränslefiltret, det sitter ju vid höger bakhjul, bredvid tanken. Med tanke på att det bara läcker när motorn går..

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Re: Mystiskt bensinläckage! Saab 9-3 Aero 2001.

    - Magnus84:

    Vad jag kan se när jag böjer mig ner för att titta under bilen så ser jag att det kommer någonstans från tanken. Det blir också en "pöl" precis under tanken..

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Mystiskt bensinläckage! Saab 9-3 Aero 2001.

    Citat Ursprungligen postat av Fabian
    - Magnus84:

    Vad jag kan se när jag böjer mig ner för att titta under bilen så ser jag att det kommer någonstans från tanken. Det blir också en "pöl" precis under tanken..
    När mitt bränslefilter läckte ifjol sprutade det en mycket tunn stråle inåt tanken så att det såg ut som läckaget kom därifrån istället för från själva filtret.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Re: Mystiskt bensinläckage! Saab 9-3 Aero 2001.

    - LM: Okej! Låter intressant! Kommer inte kunna hissa upp bilen idag men ska bli spännande att se. Det låter som att det med ditt bränslefilter var ganska så lättlöst? Var det en slang eller vad som hade sprungit läck?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Mystiskt bensinläckage! Saab 9-3 Aero 2001.

    Citat Ursprungligen postat av Fabian
    - LM: Okej! Låter intressant! Kommer inte kunna hissa upp bilen idag men ska bli spännande att se. Det låter som att det med ditt bränslefilter var ganska så lättlöst? Var det en slang eller vad som hade sprungit läck?
    Filtret "sönderblästrat"/korroderat på gaveln som pekar framåt.

    Så här ser det förmodligen ut på din bil: http://photo.platonoff.com/Auto/2006...0_Fuel_Filter/
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Re: Mystiskt bensinläckage! Saab 9-3 Aero 2001.

    - LM: Tack för dina svar, alltid lika bra! Jag tror hoppas det är filtret, då blir det inte lika mycket klydd. Perfekt är också att jag har ett helt nytt original-bränslefilter från BOSCH liggandes här hemma..

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Re: Mystiskt bensinläckage [FILM]! Saab 9-3 Aero 2001.

    Har lyft bilen nu och läckaget kommer från tankens mitt på ovansidan! En slang in eller ut ur bränslepumpen som hoppat av eller gått sönder?

    Här är en film precis efter att vi stängt av motorn: http://www.youtube.com/watch?v=w5wwVamUaB4

    Problemet är nu bara att jag behöver någon (helt i Vellinge kommun, utanför Malmö eller i Trelleborg) med lyft eller grop så man kan plocka ner tanken och rätta till felet..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Re: Mystiskt bensinläckage [FILM]! Saab 9-3 Aero 2001.

    Det var inget litet läckage...

    Går det inte att komma åt någonting via inspektionsluckan till pumpen under baksätet, i alla fall så pass att man kan se var slangen tar vägen? Det verkar nästan som någon bränsleledning har skavts av mellan tank och kaross..
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Mystiskt bensinläckage [FILM]! Saab 9-3 Aero 2001.

    Har du kollat bränslefiltret? Såg ut ungefär likadant på min och då var det filtret som hade rostat sönder. Pumpen & slangar kan du ju för övrigt komma åt under baksätet som ovannämnd talare redan nämnt...
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Re: Mystiskt bensinläckage [FILM]! Saab 9-3 Aero 2001.

    - Redis:

    Nä den läcker på rätt bra.. Nja, man kan ju öppna och se lite slangar, men man felet sitter inte där och man har ju bara att litet hål så det är ju omöjligt att se allt, det är vått av bensin och luktar i inspektionsluckan iaf.

    - ekon:


    Ja det har jag, det kommer inte från filtret. Som jag skrev kommer det precis i mitten ovanpå tanken. Och man kommer väll inte åt mer än genom det lilla inspektionshålet?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Mystiskt bensinläckage [FILM]! Saab 9-3 Aero 2001.

    Klipp upp hålet så att du ser vad du håller på med, sen är det bara att vika ner plåten igen, alternativt klipp upp och gör större hål för framtida pump byte.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 aero -01 hackar nu med FILM
    Av LinusE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-07-02, 14:13
  2. 9-3SC, mystiskt tickande ljud? FILM!!
    Av emul i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 09:36
  3. [LÖST] Mystiskt elfel OG9-5
    Av nicklas_lulea i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 11:11
  4. Saab 9-5 Aero pdf 2001 manual
    Av gsxr72 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •