Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Problem med min chippade 9000 2.3 turbo

  1. #1

    Problem med min chippade 9000 2.3 turbo

    Hej! Jag berättade tidigare om min bil i en annan tråd, då jag fått ett problem som jag oroat mig över..
    Min bil har börjat skrika som en kompressor, jämnt när den är kall.
    Den skriker som en kompressor när jag får "Minsta" ladd i turbon. Så fort jag vet att den börjar jobba så hörs det, och gasar jag mer så hörs ljudet mer.
    Jag och en verkstad har kollat turbon, inget glapp, varken lodrätt eller horisontellt, turbin huset såg fint ut, alla blad var jätte fina.
    Vi har provat att söka genom insuget med rökmaskin för att hitta eventuella läckor, vilket vi inte hittade nåt.
    Grejen NU är att idag när jag låtit bilen stått ett bra tag, så provkörde jag den igen, och den skrek som vanligt, men när den blir varm så försvinner det. (DET ÄR INTE REMMEN). Men sen efter ett tag kom ljudet tillbaks, och det nya problemet jag märkte var att när jag från typ 25 på tvåan gasade fullt, så skrek den men accelererade den som vanligt, men under accet så i c.a 2 sekunder så tappade jag effekt, och ljudet försvann. Sen efter 2 sekunder igen kom "kraften" tillbaka och ljudet likaså, men konstant gas hela tiden. Och då undrar jag.. VAD I helsike är det för fel? Det tyder ju på turbon enligt mig, men vi har ju kollat den? I och för sig har vi inte kollat "avgas" delen på turbon, är det där?
    Jag fattar ingenting, någon som varit med om det förut? Vad kan det vara?

    Mvh Rasmus

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81

    Re: Problem med min chippade 9000 2.3 turbo

    Japp jag har varit med om liknande missljud. Då sjöng grannens turbo på sista versen. Några veckor senare skar turbon. Behöver ju inte vara det, oftast är det lättare om man får känna, klämma och höra, men för mig låter sannolikt som det, är jag rädd.

    / Erik
    SAAB #6: 9-5 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Krångel med min chippade 9-3:a-03
    Av Håkansson89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:28
  2. 9000 2.0 turbo -96, byta turbo till en äldre 9000 PROBLEM!
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 00:19
  3. Köptråd chippade saab 9-3 aero 01-02
    Av grabbhalva i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 09:48
  4. Min chippade 9-5
    Av skrot_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •