Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Provstart av motorbygge som slutade i klickande spjällhus.

  1. #1

    Provstart av motorbygge som slutade i klickande spjällhus.

    Hej!

    Skulle idag starta upp maskin, byggd på svarvade t5-kolvar, TD05BIG16G och 750cc spridare kort förklarat . Det hela började bra, motorn startade och tuffade på bra på tomgång, att varva ur var heller inga problem.
    Såg sedan att wastegate armen hoppat av varav denna sattes fast. Efter detta vid nästa provstart vid lite mer gas rusade varvtalet till varvstopp varav efter det dog motorn.
    Spjällhuset började även klicka. Efter detta vid uppstart varvar motorn raskt upp till ungefär 3000 rpm för att sedan bara dö, att gasa gör ingen skillnad. Spjället går in i limp home.

    Har inte hunnit kolla några felkoder än, men ville se om någon haft liknande felsymptom

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Provstart av motorbygge som slutade i klickande spjällhus.

    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Hej!

    Skulle idag starta upp maskin, byggd på svarvade t5-kolvar, TD05BIG16G och 750cc spridare kort förklarat . Det hela började bra, motorn startade och tuffade på bra på tomgång, att varva ur var heller inga problem.
    Såg sedan att wastegate armen hoppat av varav denna sattes fast. Efter detta vid nästa provstart vid lite mer gas rusade varvtalet till varvstopp varav efter det dog motorn.
    Spjällhuset började även klicka. Efter detta vid uppstart varvar motorn raskt upp till ungefär 3000 rpm för att sedan bara dö, att gasa gör ingen skillnad. Spjället går in i limp home.

    Har inte hunnit kolla några felkoder än, men ville se om någon haft liknande felsymptom
    Har upplevt liknande när fel spridarkonstant har vart satt i programmet, har du koll på dessa siffror?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: Provstart av motorbygge som slutade i klickande spjällhus.

    Den är satt till 500.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Provstart av motorbygge som slutade i klickande spjällhus.

    Nu har jag själv inte suttit och lekt något med 750cc spridare men dom program jag sett som har vart gjorda för dessa så har spridarkonstanten legat uppe på 600. Är spridarna voltkompenserade i programmet?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5

    Re: Provstart av motorbygge som slutade i klickande spjällhus.

    Jag har sett dessa med, dock har de legat på 3,5 bars BTR och inte original bränsletryck. Jag har faktiskt inte så stor koll, jämfört med andra program jag har (750 cc 3,5 bar btr) så ser injcorrcal.battcorrtab annorlunda ut.

    820
    920
    1055
    1200
    1395
    1622
    1928
    2335
    2950
    3800
    5000
    Så ser injcorrcal.battcorrtab ut i mitt program.

Liknande ämnen

  1. Provstart av B234 i 900, program från 9000 funkar?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 15:03
  2. Frågor ang TCS vid motorbygge
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •