Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motoroptimering 9-5 2,3t biopower (2007)

  1. #1

    Motoroptimering 9-5 2,3t biopower (2007)

    Har precis skaffat mig ny bil o lurar nu på att skrämma upp den lite...

    Har kollat runt lite och jag tycker att effektuttag samt pris varierar kraftigt.
    Bsr till exempel kostar 7900:-, samt att de plockar ut 229 hk med båda drivmedlen.
    Custom Cab, som jag hittade på blocket plockar samma effekt, men kostar 2000:-
    Bil & Motor i helsingborg kostar 3500:- och ger 245 hk.
    Till detta kan nämnas massor med firmor som på blocket annonserar om mycket billigt optimering, så billigt som 1600:- har jag för mig att jag hittat.
    Det jag har tittat på gäller bara byta av mjukvara, ingen hårdvara skall bytas.

    Vad ska man välja? Skall man passa sig för för billiga alternativ eller är det samma lika vilket man väljer, bara pengarna som skiljer?
    Jag kan ju köpa att bsr är dyrare med tanke på ppc boxen.

    Kan man med säkerhet fortsätta köra på E85 eller ska man gå över till 98 efter optimering?

    Tacksam för hjälp, då jag inte vill gå på nån nitlott...
    Saab 9-5 SC Vector -07 2,3t Biopower

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Motoroptimering 9-5 2,3t biopower (2007)

    Nu tänker jag sticka ut hakan med STOR risk för att bli totalt slaktad.....

    Jag skulle aldrig någonsin välja ett trim från någon av de mindre firmorna. Har de haft möjligheten att lägga ned tid och pengar för att optimera och säkerställa att just deras program inte påverkar driftsäkerhet och hållbarhet?

    Det finns otroligt många trådar här på forumet som handlar om att man har chippat och nu får varierande problem, allt från motorras till varierande turbotryck till gud vet vad. Inte i alla fall är det små trimfirmor det handlar om, men rent känslomässigt skulle iaf jag sova mkt lugnare om nätterna med ett steg 1 från Maptun, BSR eller Nordic etc.

    Ok, fram med knivarna.....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Motoroptimering 9-5 2,3t biopower (2007)

    Inga knivar, känns som forumets generella åsikt.

    Och självklart kommer du kunna åka på E85 sen med. Men 98 är ju _alltid_ att föredra när det är varmare ute och bilen är "optimerad".

    Som vanligt är det ju känslan som avgör. Både Bsr och Maptun har ju sina boxar. Och byter du inte någon hårdvara är det ju jättelätt att återställa till orginal.

    Oftast ligger det rätt många timmar bakom "chippet" i testbänk.

    Plus att du kan ju ställa andra krav på driftsäkerhet.

    Tänk hur mycket pengar du lagt på bilen för inköp. Varför spara lite på en uppgradering?
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Motoroptimering 9-5 2,3t biopower (2007)

    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Men 98 är ju _alltid_ att föredra när det är varmare ute och bilen är "optimerad".
    Nu menar du väl ändå att E85 är att föredra när det är varmt ute?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Motoroptimering 9-5 2,3t biopower (2007)

    Hej !

    Tja, vad skall man säga? Vi kan slå fast att det finns "etablerade, stora (eller f.d. stora) och storkäftade" som saluför produkter som är rejält dåliga. Mycket sämre än "de billiga". Man bör oxo ifrågasätta hur den som skall få dina pengar mot att ett antal ettor o nollar tankas ned i ECM har fått sin kunskap o erfarenhet.
    Detta gäller såväl företagare och svartfötter, konsekvensen av dåliga siffror kan bli en mycket obehagligt och dyrbar upplevelse.

    En gång när jag var på väg hem från en tjänsteturne i Baltikum så kom det fram en "suspekt figur" till mig när vi väntade i färjekön (Tallins hamn). Han ville att jag skulle ta med mig en kartong med varuprover, dörrhantag var det..... sa han. Jag ville inte göra det vilket möttes av en "viss irritation".

    Lite samma sak är det när vi snackar motortrimmning, käcka annonser man hittar på blocket, telefonnummer som är anonyma, fantasifulla namn på "företaget" som visar sig inte existera. Det kanske inte skadar med lite sund misstänksamhet?

    Till sist, vad betyder ordet "OPTIMERING", då i synnerhet i sambandet motoroptimering? Jag tror mig kunna utlova att det används på ett sätt som varken jag eller Sture Allén tycker är korrekt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Min första bil: Saab 9-3 2.0t Biopower 2007
    Av Järnsnoken i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-12-09, 23:55
  2. Motorvärmare 9-5 2007 biopower
    Av saittam i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-13, 01:05
  3. Service intervall 9-5 biopower 2007 /
    Av Värmdö i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 21:17
  4. Chippa en 2.0t BioPower 2007 automat
    Av .loser. i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 13:55
  5. Klonk i framvagn, 9-5 SC 2.0t BioPower 2007
    Av Fredson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 02:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •