Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur många saab 99 -70 finns det kvar?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Hur många saab 99 -70 finns det kvar?

    Hej!

    Egentligen fel att fråga detta på turboforumet kanske, men här finns ju folk med koll!

    Jag har möjlighet att köpa en saab 99 -70 års modell i väldigt bra skick. Vi snackar i praktiken en helt rostfri sak, men samma familj som ägare sedan ny, har gått i arv till dottern. Inuti ser den ut som ny, likaså i bagagen , och under huven är det inte mycket sämre. Skavanker som finns är krockskador på höger dör och lite bakåt, en buckla i huven (som ser ut att gå att trycka ut), och punkterade hjul... Lacken är i osäkert skick, ligger minst 15 års damm över bilen, men antagligen inget problem. Den har stått inne och avställd sedan -95, eller kanske rent av längre. Mätaren visar ca 14.000 mil. Frihjul är det med!

    Den ser inte mycket ut för världen vid en första anblick, men verkar efter en närmare titt vara för fin för mina planer...

    Hur många sånna här finns det kvar egentligen? Vad kan den tänkas vara värd?
    Spöstraff på att inte låta den bli orginalrenoverad...?





    MVH Lerne

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Hur många saab 99 -70 finns det kvar?

    Har ingen aning hur många som finns kvar, Saab 99 klubben vet kanske mer än oss turbogalna människor på det här forumet.

    Det dyker dock upp bilar som fått stå undanställda i många år. Hos min mamma står min pappas vita 900 från 1985 i garage. Ingen har kört med bilen sedan han gick bort 1991. Bilen har gått ca 10.000 mil och det finns inte en rostfläck eller buckla på den.

    Jag vet inte vad som kommer att hända med den men i det skicket finns det nog inte många originalbilar kvar, även om 1985 inte är så gammalt än så länge.
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: Hur många saab 99 -70 finns det kvar?

    Hej!

    Japp, jag har lagt ut det även på 99-klubben, får se om det blir nått svar där kanske. Dina föräldrars 900 verkar vara en riktig pärla, synd det inte var en turbo..? En saab utan turbo är trots allt lite mer lättöl än en starköl

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Hur många saab 99 -70 finns det kvar?

    Jag älskar de hjulsidorna, även om de hör till första 900an tror jag?
    Utan Saab

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: Hur många saab 99 -70 finns det kvar?

    Japp, det är fel modell för den bilen, men orginal ska visst också finnas kvar.

    Alltså, jag letar ju lekbil för den 900t16-motor som blir över, men detta drar ju med sig en hel del ombyggnadtioner på bilen givetvis, frågan är om det är ett helgerån att göra detta mot den här bilen, eller om jag är en lyckans ost som har ett perfekt utgångsobjekt? Ägaren har rätt bra koll på vad det är för bil, och skroten är inte ett alternativ, utan de ser att någon tar hand om den och som har för avsikt att vårda den.
    Sen blir ju alltid priset en avgörande faktor förstås.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Hur många saab 99 -70 finns det kvar?

    Frågar du mig är det både spöstraff, kölhalning och ett besök i stupstocken på att förstöra den bilen. Tidiga 99or börjar bli eftertraktade och är inte särskilt vanliga.
    Och nej, det är inte fel model på bilen, tvärtom är den helrätt med sin snygga bak och kromet!
    Jag kan tänka mig att det inte bara är jag i Svenska Saabklubben som skulle vara spekulant om den blev till salu.
    Det är faktiskt så att jag letar efter precis en sån bil, så hör av dig om den ska säljas.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Hur många saab 99 -70 finns det kvar?


  8. #8

    Re: Hur många saab 99 -70 finns det kvar?

    Jag håller med... frågar du mig så är det inte bara spöstraff, kölhalning och besök på Stupstocken, det är även hammarslag på pungkulorna. Om du har planer på att bygga om och skruva i en tidig SAAB 99 från -70 till annat än orginalutförande. Jaaa då är du allt annat än en SAAB-fantast i mina ögon. Själv äger jag en bland annat en SAAB 99 från första årsmodellen, en -69, inte ens i närheten så fin som den du har hittat. Men dock potensial att bli fin när den väl är återställd till orginalet igen. Sälj bilen istället till någon som är entusiast och vill bevara en SAAB 99, dom blir mer och mer efterfrågade. I annat fall... spara den minst 10-15år själv så garanterar jag dig att du har gjort en investering.

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Frågar du mig är det både spöstraff, kölhalning och ett besök i stupstocken på att förstöra den bilen. Tidiga 99or börjar bli eftertraktade och är inte särskilt vanliga.
    Och nej, det är inte fel model på bilen, tvärtom är den helrätt med sin snygga bak och kromet!
    Jag kan tänka mig att det inte bara är jag i Svenska Saabklubben som skulle vara spekulant om den blev till salu.
    Det är faktiskt så att jag letar efter precis en sån bil, så hör av dig om den ska säljas.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: Hur många saab 99 -70 finns det kvar?

    Sådär ja! Nu börjar det ramla in lite svar i den riktining jag trott Hammarslag på pungkulorna är ju inget man vill ha, bör tas i åtanke

    Visst, jag får väl erkänna att jag inte har samma vurm för Saab:ar utan turbo, med tanke på det bär emot direkt att trimma sönder en og900 Aero, när jag samtidigt överväger att t16-konvertera den här

    Lite klargörande:
    Modellen (årsmodellen) är helrätt, det är precis den här modellen med blinkers där nere jag gillar, färgen likaså, däremot sitter det väl fel hjulsidor på nu, dessa fanns väl inte org till denna?

    Jag blev faktiskt besviken när jag kollade närmare på den och insåg att den är mycket finare än jag väntat mig, dock har jag inte granskat in i sömmarna. Mekaniskt vet jag inte hur mycket det är att göra,men man kan ju räkna med en hel del så pass länge den stått. Den kanske är i för bra skick, men samtidigt är rostlagning inte det mest spännande man kan hålla på med.
    Nu finns det ju förstås redan ett antal gamla 99:or som fått en t16-behandling, t.ex:
    http://www.garaget.org/?car=4852
    http://www.garaget.org/?car=61964
    http://www.garaget.org/?car=5042
    Lika illa här eller vad tycker ni..?

    Hade jag plats, råd osv skulle jag gärna köpa denna bara för att ställa undan, men det funkar inte, inte just nu iaf.

    Hermansson>> Känner du till något bättre lämpat objekt till mig kanske?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Hur många saab 99 -70 finns det kvar?

    Gå på en SAAB 90 med gubbstuk istället, värsta sleepern.
    Jag menar, kan det _bli_ mer gubbigt än så här:
    http://www.blocket.se/stockholm/SAAB_90 ... ?ca=22&w=3

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    554

    Re: Hur många saab 99 -70 finns det kvar?

    skickade frågan till 118100
    enligt dom så finns det 251st Saab 99 från 1970.....


  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Re: Hur många saab 99 -70 finns det kvar?

    Beträffande hjulsidorna så kom dom till 900GLE på 1979 års modell, men fanns även att köpa som typ 40, alltså i Saab's tillbehörsbutik.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?
    Av Slättabjörnen i forum Allmänt
    Svar: 130
    Senaste inlägg: 2020-05-18, 11:28
  2. Hur många bilar som finns kvar??
    Av ViggenUffe i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 11:21
  3. Hur många 9000 CS Aero 93-97 finns kvar?
    Av Marvin i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 22:38
  4. Skrotningspremie, finns den kvar?
    Av Joelk i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 23:49
  5. Saab 9000 aero cd/cde hur många Finns det?
    Av OverBoosted i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 04:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •