Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bra jordpunkt. var?

  1. #1

    Bra jordpunkt. var?

    Hej!

    Jag har en 9-5 -00.

    Jag vill ha en ny jordpunkt för batteriets jord. Just nu så sitter jordkabeln i balken typ nedanför batteriet. Men det är ju bara en klen m6.

    Jag hade funderingar på att borra ett hål i den balken och gänga och sätta en redig skruv där men det känns sådär. någon som vet var alla jordpunkter sitter i motorrummet. så kanske man kan ta någon utav dem.

    det ska ska vara en redig jordpunkt.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Bra jordpunkt. var?

    Hej

    Om bara anslutningen har bra anliggning och inte är korroderad så behöver Du väl inte bättra på jordpunkten. God jordning är naturligtvis väldigt viktigt, men om det var ett generellt problem med just jordningen på 9-5 så utgår jag från att Saab skulle ha tagit fram en ombyggnadslösning och infört den vid service eller recall.

    Om Du däremot tänker hänga på något extra som ligger väl utanför normalt påhäng av extrautrustning så kan naturligtvis kabel tjocklek och anslutning möjligern behöva ökas på
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 915

    Re: Bra jordpunkt. var?

    normalt är annars att man drar den grova till motorns gods eftersom startmotorn kräver mest, sen kan man dra en separat aningen klenare till karossen från motorn

  4. #4

    Re: Bra jordpunkt. var?

    Jag har ganska så mycket ljud i bilen som kräver effekt.
    Så en redig jordpunkt i en redig balk skulle vara bra. Ska ju ha 50mm2 kabel så en m6 skruv någonstans räcker inte.

    men motorn är väl jordad någonstans i chassit?? hittar inget i WIS.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Bra jordpunkt. var?

    men du har väl mer kontakt en bara m6 skruven?, hela anslutningen jordas ju mot chassi, sen ska du inte glömma sträckan, räcker med en tunn spik i en säkring för att elda upp ett helt hus.. finns bra omvandlingstabeller på nätet där du kan räkna ut effekten gentemot kabelns area och sträcka för att veta vad som är optimalt, (t.ex joules lag) säg att du behöver 50A så räcker det med 4 mm2 om sträckan är 2m på 1meter räcker det med 2,5 mm2 så sitter det en halvmeter och 6mm2 i bilen nu så klarar det av ganska mycket effekt.
    Kör 9-5aero sc aut -00

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Bra jordpunkt. var?

    kom på att inte glömma vilken typ av ledare du använder, ren koppar är jävligt dyrt men riktigt bra, billigare kablar använder sig av sämre matrl. som inte har samma ledningsförmåga
    Kör 9-5aero sc aut -00

  7. #7

    Re: Bra jordpunkt. var?

    Men alla kablar jag har till bilstereon är 50mm2.

    nej jag har inte hittat någon annan jordpunkt än den m6 skruven. Som jordar till chassie.

    Jag har bara kopparkablar. Inte så dyra.

    Men jag undrar fortfarande vad jag ska göra för att få en redig jordpunkt till batteriet?? Eller finns det någon bättre bult någonstans?? i motorrummet då.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Bra jordpunkt. var?

    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Men alla kablar jag har till bilstereon är 50mm2.

    nej jag har inte hittat någon annan jordpunkt än den m6 skruven. Som jordar till chassie.

    Jag har bara kopparkablar. Inte så dyra.

    Men jag undrar fortfarande vad jag ska göra för att få en redig jordpunkt till batteriet?? Eller finns det någon bättre bult någonstans?? i motorrummet då.
    men frågan är ju om det verkligen behövs bättre/tjockare jordpunkt än så? hur många A/watt kommer du kunna att använda som maximal belastning? db drag kan suga upp en hel del ström men då brukar inte baterierna vara original monterade längre och har ej detta "bekymmer"
    Kör 9-5aero sc aut -00

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    21

    Re: Bra jordpunkt. var?

    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Men alla kablar jag har till bilstereon är 50mm2.

    nej jag har inte hittat någon annan jordpunkt än den m6 skruven. Som jordar till chassie.

    Jag har bara kopparkablar. Inte så dyra.

    Men jag undrar fortfarande vad jag ska göra för att få en redig jordpunkt till batteriet?? Eller finns det någon bättre bult någonstans?? i motorrummet då.
    Jag hade borrat ett hål på lämpligt ställe, vet inte exakt hur det ser ut på 9-5 nu men t.ex. i balken du nämner, eller i torpeden. Har gjort detta på flertalet bilar vilket resulterat i kanonjord! Glöm dock inte att slipa rent runtom för att sedan måla över när bulten sitter där!

  10. #10

    Re: Bra jordpunkt. var?

    Citat Ursprungligen postat av inuz
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Men alla kablar jag har till bilstereon är 50mm2.

    nej jag har inte hittat någon annan jordpunkt än den m6 skruven. Som jordar till chassie.

    Jag har bara kopparkablar. Inte så dyra.

    Men jag undrar fortfarande vad jag ska göra för att få en redig jordpunkt till batteriet?? Eller finns det någon bättre bult någonstans?? i motorrummet då.
    Jag hade borrat ett hål på lämpligt ställe, vet inte exakt hur det ser ut på 9-5 nu men t.ex. i balken du nämner, eller i torpeden. Har gjort detta på flertalet bilar vilket resulterat i kanonjord! Glöm dock inte att slipa rent runtom för att sedan måla över när bulten sitter där!
    hehe frågade precis det i PM till dig. Men jag är osäker på att borra i en balk. borde ju inte vara så kinkigt men man vet aldrig. Krocksäkerhet och försäkringar åså. man vill ju inte klåpa Men det skulle nog vara en jäkla bra jordpunkt.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27

    Re: Bra jordpunkt. var?

    Citat Ursprungligen postat av Jimpa
    men du har väl mer kontakt en bara m6 skruven?, hela anslutningen jordas ju mot chassi, sen ska du inte glömma sträckan, räcker med en tunn spik i en säkring för att elda upp ett helt hus.. finns bra omvandlingstabeller på nätet där du kan räkna ut effekten gentemot kabelns area och sträcka för att veta vad som är optimalt, (t.ex joules lag) säg att du behöver 50A så räcker det med 4 mm2 om sträckan är 2m på 1meter räcker det med 2,5 mm2 så sitter det en halvmeter och 6mm2 i bilen nu så klarar det av ganska mycket effekt.

    Glöm inte Ohms och lag eller effektlagen nu (U=I*R dvs Volt = Ampere*Motstånd respektive P=U*I dvs Watt = Volt*Ampere). Det medför att du inte kan rakt av jämföra ett hus med 240V med en bil på 14V. För att få ut 1000W i huset behöver du en betydligt lägre ström (Ampere) än i bilen (1000/240=4,17A vs 1000/14=71,5A). Och det som alstrar förluster i överföringen och därmed skapar behov av grova ledningar är just strömmen (Ampere).

    Mycket att hålla reda på? Nja det finns som Jimpa nämnde lätt hjälp att få på nätet tex. från http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
    /Rab

    SAAB 9-5 -00 kombi automat i stort behov av mer effekt.

  12. #12

    Re: Bra jordpunkt. var?

    Och var finns en bra jordpunkt i en 9-5??? I motorrummet!!!!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Bra jordpunkt. var?

    nja jämför inte el i hus med bil, ville bara upplysa att en så lite sträcka som en spik i T.ex säkring så kan det mästa börja brinna, gäller ju givetvis bil med, man har sätt div. idiotiska lösningar i bilar när säkringen bara går hela tiden... kablar som har brunnit är inte billiga att byta ut om man säger så... men jag ville ju påvisa effektlagen (joules lag) och ohms lag för att bosabengt skulle förstå att det inte krävs så stor kabelarea den korta biten som är från batteriet till chasiet.

    MEN, om nu bosabengt ska tävla i billjud så är det andra förutsättningar då reglementet säger mer eller mindre att det ska vara samma area på kabel in som ut! (om jag nu inte minns helt galet) för att effektförluster eller andra bekymmer som värmeutväckling inte ska uppstå, sen om detta är rätt eller inte... räkna ut hur mycket effekt dina högtalare max kan förbruka, kolla vad dina steg är avsäkrade på max och använd sedan effektlagen/joules lag eller den länken som rab skickade, som t.ex 14,4volt 2880watt och 200Ampere kabellängd 1,5meter= spänningsfall 0,4V rekomenderad kabeltjocklek 25mm2 är det bara 1 meter = 16mm2 0,5meter = 10 mm2. såå det går att komma ner i storlek på kort väg. 5 meter kabel = 95mm2 och det har du ju inte

    sitt gärna och lek lite på http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
    Kör 9-5aero sc aut -00

Liknande ämnen

  1. Jordpunkt för slutsteg i bagaget 9000
    Av Arc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •