Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Svetsa fast avtagbar dragkrok

  1. #1

    Svetsa fast avtagbar dragkrok

    Har insett att jag är den lata typen som inte tar av mitt avtagbara drag när jag inte använder det. Ett riktigt dåligt beslut att sätta på en avtagbar krok för några år sen...

    Nu krånglar kroken för femtielfte gången och jag funderar på permanenta lösningar på mina återkommande krokproblem.

    Kan jag svetsa fast min avtagbara krok är frågan... Tydligen måste tillverkaren (dvs Saab eftersom detta är en Saab originalkrok) godkänna detta för att den ska gå igenom en ny "regbesiktning/typbesiktning". Någon som har testat detta?

    Mvh Jens
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Svetsa fast avtagbar dragkrok

    Citat Ursprungligen postat av shootking
    Har insett att jag är den lata typen som inte tar av mitt avtagbara drag när jag inte använder det. Ett riktigt dåligt beslut att sätta på en avtagbar krok för några år sen...

    Nu krånglar kroken för femtielfte gången och jag funderar på permanenta lösningar på mina återkommande krokproblem.

    Kan jag svetsa fast min avtagbara krok är frågan... Tydligen måste tillverkaren (dvs Saab eftersom detta är en Saab originalkrok) godkänna detta för att den ska gå igenom en ny "regbesiktning/typbesiktning". Någon som har testat detta?

    Mvh Jens
    Jag är tämligen säker på att den inte kommer gå igenom svetsad, kroken har väl i sig sin egen "godkänd-stämpel"?

    Ring bilprovningen alternativt transportstyrelsen och kolla med dom, men jag personligen har som sagt svårt att tänka mig att dom godkänner den lösningen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: Svetsa fast avtagbar dragkrok

    som jag skrev så godkänns det tydligen om tilvlerkaren har instruktioner för hur den ska svetsas fast för att det ska hålla. Antar att det är olika från märke till märke eftersom infästningen ser lite olika ut. Om man har följt tillverkarens anvisningar så skulle det då vara godkänt. Antar att en del tillverkare har "typat" den fastsvetsad oxå... Eller nåt.

    Så frågan är om någon har frågat Saab om de har någon instruktion för att svetsa fast ett avtagbart drag från en 95 årsmodell 98-01 (samma typ av avtagbar krok på dessa årsmodeller).

    Mvh Jens
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Svetsa fast avtagbar dragkrok

    På vilket sätt har du problem med det avtagbara draget, antar att dom problemen som kan uppkomma är att det sätter sig om man inte fettar in osv, Men har du tankar på att svetsa det så förstår jag inte riktigt, låt det sitta som det gör bara.

    Eller vad är det för andra problem man kan ha med en avtagbar krok?
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Svetsa fast avtagbar dragkrok

    Kanske något att tänka på för alla som lämnar sin avtagbara krok kvar även när man inte drar med den.

    En kille på besiktningen påpekade skillnaden mellan vad som händer om man blir påkörd bakifrån med eller utan krok. Risken för wiplaschskador ökar markant när smällen går via kroken direkt in i chassit jämfört med den uppbromsning som sker via mjuka kofångare.

    Har en granne med wiplachskada. Fick sluta jobbet och har ständig värk i nacken...

    Plockar numera av kroken. Då fastnar den inte alltså inget probelm vid besiktningen. Slipper slå smalbenet på fa.. styget och skita ner brallorna när någon glömt plasthuven.
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Svetsa fast avtagbar dragkrok

    Citat Ursprungligen postat av Guran ng900T
    Kanske något att tänka på för alla som lämnar sin avtagbara krok kvar även när man inte drar med den.

    En kille på besiktningen påpekade skillnaden mellan vad som händer om man blir påkörd bakifrån med eller utan krok. Risken för wiplaschskador ökar markant när smällen går via kroken direkt in i chassit jämfört med den uppbromsning som sker via mjuka kofångare.

    Har en granne med wiplachskada. Fick sluta jobbet och har ständig värk i nacken...

    Plockar numera av kroken. Då fastnar den inte alltså inget probelm vid besiktningen. Slipper slå smalbenet på fa.. styget och skita ner brallorna när någon glömt plasthuven.

    Detta kan jag gå i god för att det stämmer... bilen klarar sig dock bättre om man blir påkörd bakifrån men det blir ett häftigt ryck även om det inte går fort... (provade på detta i fredags...)
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7

    Re: Svetsa fast avtagbar dragkrok

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    På vilket sätt har du problem med det avtagbara draget, antar att dom problemen som kan uppkomma är att det sätter sig om man inte fettar in osv, Men har du tankar på att svetsa det så förstår jag inte riktigt, låt det sitta som det gör bara.

    Eller vad är det för andra problem man kan ha med en avtagbar krok?
    Problemet är att den börjar kärva när man lämnar den i. Och när den kärvar så kan det innebära:

    * Ej godkänd besiktning då kroken måste fungera när man besiktigar. Dvs den måste finnas med vid besiktningen och besiktningsmannen kontrollerar att den går att montera och demontera.

    * Går ej få på då jag ska köra släp med den.

    Det är de två saker som jag har problem med. Och jag ångrar detta med avtagbart och önskar mig en fast dragkrok. Därav svetsfunderingarna.
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Svetsa fast avtagbar dragkrok

    Min dragkrok (ej demonterbar) var rostlagad, var ett minimalt rosthål som fixades till då bilen drog mycket släp på kort tid.

    Gick ej igenom besiktining.
    -Otillåten Svetsning blev 2:an.

    Men går det fixa intyg som vissa säger så kör på
    Aldrig mer demonterbar dragkrok, fettade in vid varje underredstvätt men strulade likt förbannat. Fick ta fram släggan åt besiktningsmannen och slå loss den.
    Saablös dåre

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Svetsa fast avtagbar dragkrok

    Hej,

    Svetsning och dragkrok har aldrig varit något besiktningen gillar.

    Jag har avtagbar dragkrok som sitter på jämnt (ja kunde lika gärna ha en fast). Tvättar rent och smörjer den kanske 4-5ggr om året. Aldrig varit något problem att demontera/montera....
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Svetsa fast avtagbar dragkrok

    om jag inte minns fel så är Monoflex de enda som har såna intyg men det handlar nog bara om de äldre demonterbara krokarna där man stoppar in kroken i ett bakåtriktat rör och har en moj man vrider på sidan. De kan man svetsa fast och få godkända. I övrigt är det nog kört.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Svetsa fast avtagbar dragkrok

    men hur jobbigt kan det vara att rengöra och smörja in?

Liknande ämnen

  1. Dragkrok. Är det skillnad på fästen mellan fast o avtagbar??
    Av jozef i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 05:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •