Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    60
    Medlem#
    6131

    Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

    Hej.

    Som topic lyder, vilket är det enklaste och smidigaste stället att dra strömkabeln i en 9000 -96?

    Mvh Johan

  2. #2

    Re: Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

    Citat Ursprungligen postat av johan.eriksson
    Hej.

    Som topic lyder, vilket är det enklaste och smidigaste stället att dra strömkabeln i en 9000 -96?

    Mvh Johan

    Genom torpedväggen och sen i trösklarna.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    44

    Re: Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

    Det sitter en stor gummiplugg ovanför pedalstället, där drog jag den igen, sedan bara i trösklarna, kom ihåg att lägga ström och lågnivå på olika sidor av bilen för att minska risken för störningar.
    Saab 9000-98 2,0t, 900s-91

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    60
    Medlem#
    6131

    Re: Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

    Tack grabbar, då testar jag där när tid finns

    mesh: Okej ska minnas det när jag pillar med kablarna, tack

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

    alla snackar om störningar när lågnivån ligger med strömkabel, är det hör bara störningar då ni menar eller några andra som inte hörs men skadar elementen??

    Jag har alltid lagt lågnivån med strömkabeln av ren lathet och har aldrig upplevt några störningar. Har alltid kört med skärmade lågnivå kablar också.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    60
    Medlem#
    6131

    Re: Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

    Jag lade nu strömkabeln och lågnivå-kabeln på olika sidor av bilen men får ändå fruktansvärda störningar i högtqalarna. sånt där irriterande ljud som ökar i takt med varvtalet på motorn.

    Vad kan detta komma från?

  7. #7
    Sugmotor Aeromackes avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Bjärnum, Skåne
    Inlägg
    28
    Medlem#
    8070

    Re: Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

    Kass jordning antagligen

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    175

    Re: Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

    Lägg 12 volten på vänster sida av bilen och lågnivå på höger sida.
    Om du gjort det så titta så att det är ordentligt jordat!

    Kan även vara remote kabeln till steget som spökar.

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    alla snackar om störningar när lågnivån ligger med strömkabel, är det hör bara störningar då ni menar eller några andra som inte hörs men skadar elementen??

    Jag har alltid lagt lågnivån med strömkabeln av ren lathet och har aldrig upplevt några störningar. Har alltid kört med skärmade lågnivå kablar också.
    Mjo. Men sådär kan man ju tänka om ganska många saker...

    "Folk säger det är dumt, men jag har lekt rysk roulette många gånger, och jag har aldrig skjutit mig själv..."

    Det KAN naturligtvis fungera att dra lågnivå och strömkablar tillsammans. Kanske främst om de är dubbel eller trippelskärmade. Men på grund av risken att få störningar så är det rekommenderat att i största mån dra de åtskilda från varandra och helst undvika att korsa lågnivåkablar och strömkablar också.

    Vissa former av störningar kan säkert vara skadliga för utrustningen även om jag är osäker på om störningar av det slaget att kablar ligger nära varandra ska vara direkt skadligt.

    Men framförallt så är det förbaskat drygt att dragit kablar i hela bilen och sedan få konstatera att man får göra om allting för att man har irriterande störningar i ljudet. Den där "latheten" att dra kablar tillsammans kan i vissa fall helt plötsligt göra att man får göra jobbet 2ggr istället. Vilket man väljer, ja det får man helt avgöra själv.

    Vad som är rekommenderat och inte är dock solklart.

    Citat Ursprungligen postat av Emil.m
    Lägg 12 volten på vänster sida av bilen och lågnivå på höger sida.
    Om du gjort det så titta så att det är ordentligt jordat!

    Kan även vara remote kabeln till steget som spökar.
    Håller med. Strömkabeln med alla andra kablar på vänster sida. Lågnivå på höger. Och säkerställ att jordningen är bra. Multimeter kan vara till hjälp.

    Vill du testa så kan du ju dra en lös lågnivåare temporärt bredvid och se om det blir bättre beroende på var kabeln ligger.

    I värsta fall så kan det vara stereon i sig som falerar och är känslig för störningarna från generatorn.

    I det sistnämnda fallet är det nog inte mycket att göra annat än att: 1 Byta stereo, 2 laga stereon, 3 sätta störningsfilter på lågnivåkablarna.

    Risken med störningsfilter är dock att de kan filtrera ut lite grann av den signalen som ska komma fram också vilket kan resultera i lite "svagare" signal med något lite bortfiltrerat ljud = Ljudet blir inte lika perfekt som utan filter utan du får fiffla med inställningarna på steget för att få liknande ljud som om du hade kört utan filter. Dock så brukar dom kunna hjälpa mot störningarna.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

    men i 9000 så går det ju strömkablar i på båda sidorna i trösklarna??

    Har alltid lagt ström och lågnivå i mina ca 13st bilar och aldrig fått störningar, kommer fortsätta lägga så tills jag får störningar.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    men i 9000 så går det ju strömkablar i på båda sidorna i trösklarna??
    Men det går "lite" fler kablar på vänster. Av två dåliga alternativ...

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Har alltid lagt ström och lågnivå i mina ca 13st bilar och aldrig fått störningar, kommer fortsätta lägga så tills jag får störningar.
    Ja, gör du det. Men pratar du med en någorlunda seriös ljudbyggare så säger han alltid att man ska försöka skilja på ström och lågnivå.

    Det hela beror helt på hur seriös man vill vara.

    Vidare kan det vara rätt dumt att rekommendera andra att det är "skit samma". Om de nu får störningar och det är "ditt" fel, hur roligt är det? Bättre i så fall att rekommendera folk i allmänhet att göra på det mer rätta sättet än att göra på det mindre rätta sättet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Bästa stället dra strömkabel till slutsteg i 9000?

    Det är lite skillnad på tunn spaggetitråd som leder lite ström till bakljus än på en strömkabel som leder många ampére till ett slutsteg. Du kan klara dig hyffsat om du har en bra kondensatorbank i slutsteget och en bra (Ej billig men snabb) kondensator någon cm bredvid steget. Det som ger störningar är svängningar i strömflödet genom snöret.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Strömkabel till slutsteg 93ss 04 / CD fel
    Av kvirre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 15:27
  2. Strömkabel till slutsteg?
    Av Mr_Cooler i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 14:58
  3. Dra strömkabel till slutsteg?
    Av bosabengt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 23:40
  4. dra in strömkabel till slutsteg i en 9-5 -02
    Av Henke_Vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •