Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässelby Gård, Stockholm
    Inlägg
    19

    9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Läst massor med inlägg men jag blir helt förvirrad... Min bil är tillv. 99-11 men är av modell 2000 tydligen? Hur vet man vilken ECU som sitter i den ??? Det mesta tyder på att det är en T7 hittills men jag vet inte.
    Testat Biltemas och alla Kjells felkodsläsare men ingen verkar fungera. Det sitter ett OBD-2 don under ratten men inget jag testat fungerar. Har t.o.m. gjort ett eget interface till datorn (ISO) men det fungerar inte. Läste nånstans att protokollet går i 5 och 10,400 baud? Det lär ju inte fungera utan någon form av mikrokontroller emellan då.
    Blinkkoder, kan det va aktuellt? Och vilka stift ska man jorda?? Stift 6 verkar användas till nått sånt.

    Alltså: Måste man ha en Tech2 eller finns det nått annat (ELM...) som fungerar? ELM323/327 verkar ju ha samma protokoll som Kjells värstingmodell och den fungerade ju inte. Vilket protokoll används ? Någon som provat och/eller vet och vet man vilka Saab-specifika felkoder som finns??? Tills vidare funkade det att dra ut säkring 17 en stund så återställdes Check Engine. Ok!

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Hej och välkommen.

    Det är T7. Enkelt då alla 9-5 har T7. Du har också en svart DI-kassett.

    Dra säkringen gör att du tappar felkoden och inte kan läsa av ens med en TechII. Det var dumt.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässelby Gård, Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Nja, det dumma var att för att testa Biltemas läsare (som indikerade NO CODES) så tyckte jag att jag kunde göra ett. Så jag ryckte säkringen till tändssystemet och vips, Check Engine tändes så fint. Däremot tändes den inte för Låg Kylvätskenivå som visades på SIDen men det kanska ska va så?

    Hursomhelst läste jag nånstans att man kunde återställa ECUn med säkringen och eftersom jag ska på långresa på ons så ville jag ju få bort felet utan att lägga 500 spänn på nån Saab-verkstad. Men lite dumt var det kanske ;o)

    Men vet du hur man får till en möjlighet att få ut data och återställa koder på den häringa då?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Din bil har väl inte ens OBD funktionerna aktiverade? Kom väl några/något år senare har jag för mig.
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässelby Gård, Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Det är exakt det jag försöker få reda på! Alltså någon som VET nått? Hur kan jag få ut felkoderna och återställa???

    Eller går det att modda/byta/uppgradera ECUn kanske så den går att prata med med "vanliga" felkodsläsare??

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässelby Gård, Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Total förvirring... Tittar i beskrivningen på T7 och där står att den kör 615kBit/s, den jag provade från Kjell kör 250/500..

    Det står oxå att den använder CAN (I-bus) som ju kan finnas i OBD2-donet på vissa bilar.

    Så kan jag ha en äldre T7 som inte är kompatibel eller finns det kanske inget inkopplat alls till OBD-kontakten?? Nån som vet vilken hastighet Tech2 kör mot T7?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Alla T7:or är nog lika ur kommunikationssynpunkt. I-bus (instrumentbus) och P-bus (powertrain bus) skall nog finnas i alla OBDll uttag. I-busen är långsammare än P-busen. från och med 9-3 My 03 och 9-5 My 06 behövs en separat mellandel till Tech 2 som kallas CANDI box. Beror på att man utnyttjar funktioner som Tech 2 inte är gjord för. Tech 2:an togs fram i början på 90-talet och alla bilar i och med My 96 skall ha ett OBD2 uttag i närhet av ratten.

    Tror tyvärr att det är svårt att läsa koder med annat än Tech2 men tror att en del har lyckats med vissa delsystem i olika Saab bilar
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Här är det lite förvirrat.

    CANBUS: Internt kommunikationssystem mellan olika delar/styrboxar/komponenter aav bilen. Finns i en snabb och en långsam del Powertrain (P) och Instrument (I). CANBUS finns faktiskt i både Trionic 5 och Trionic 7, men det är endast på og9-3 och og9-5 som bussen går utanför boxen och ansluter alla delar i bilen.
    CANBUSen är inte åtkomlig i OBD-2-uttaget annat än på bilar nyare än 2006, men även där är det tveksamt, jag har inte sett någon definitiva svar på den frågan.

    OBD-II: är ett lagstadgat kontrollsystem för avgasrening. Onboard Diagnostics, version 2. Detta system är utvecklat för att vara märkesoberoende (skall kunna läsas av vem som helst, utan märkesspecifik utrustning) och skall varna (genom att tända Check Enigne) om det inträffar störningar i bilens funktion som påverkar avgasreningen. Check Engine är alltså inte någon generell fellampa utan endast till för att övervaka motorns funktion med avseende på avgasreningens funktion.
    OBD-II blev lagstadgat 1996 i USA och SAAB satte OBD-II i alla bilar från och med årsmodell 96. Det kan finnas på vissa före, men från 96 sitter det i alla.
    Tyvärr finns kommunikationsprotokollet i några olika smaker varför vissa felkodsläsare bara funkar i vissa bilar. I Europa har vi ISO-varianten av OBD-II (förutom Ford/Volvo, bl.a.).

    Åter till trådskaparens fråga:
    Är din bil trimmad? Om så är fallet kan OBD-funktionaliteten vara bortplockad, och då kommer du få problem på besiktningen eftersom de numera tänker koppla in en felkodsläsare och funkar inte det så blir det ombes.
    Om inte bilen är trimmad kan det vara så att du har fel läsare.
    Eller, det sägs att vissa årsmodeller av og9-5 är väldigt svåra att få kontakt med på OBD-sidan. Exakt vad detta beror på vet jag inte, men där brukar det å andra sidan _hjälpa_ med ett trim. Det hela är rätt beroende av styrboxens programvara.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässelby Gård, Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Kvarstår frågorna i början av tråden:

    - Vilket/vilka protokoll ?
    - Hur får jag ut felkoderna?
    - Finns någon felkodsläsare som fungerar?
    - Hur återställa Check Engine (utan att återställa genom strömavbrott)

    Tacksam för alla tips!!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässelby Gård, Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Här är det lite förvirrat.

    CANBUS: Internt kommunikationssystem mellan olika delar/styrboxar/komponenter aav bilen. Finns i en snabb och en långsam del Powertrain (P) och Instrument (I). CANBUS finns faktiskt i både Trionic 5 och Trionic 7, men det är endast på og9-3 och og9-5 som bussen går utanför boxen och ansluter alla delar i bilen.
    CANBUSen är inte åtkomlig i OBD-2-uttaget annat än på bilar nyare än 2006, men även där är det tveksamt, jag har inte sett någon definitiva svar på den frågan.

    OBD-II: är ett lagstadgat kontrollsystem för avgasrening. Onboard Diagnostics, version 2. Detta system är utvecklat för att vara märkesoberoende (skall kunna läsas av vem som helst, utan märkesspecifik utrustning) och skall varna (genom att tända Check Enigne) om det inträffar störningar i bilens funktion som påverkar avgasreningen. Check Engine är alltså inte någon generell fellampa utan endast till för att övervaka motorns funktion med avseende på avgasreningens funktion.
    OBD-II blev lagstadgat 1996 i USA och SAAB satte OBD-II i alla bilar från och med årsmodell 96. Det kan finnas på vissa före, men från 96 sitter det i alla.
    Tyvärr finns kommunikationsprotokollet i några olika smaker varför vissa felkodsläsare bara funkar i vissa bilar. I Europa har vi ISO-varianten av OBD-II (förutom Ford/Volvo, bl.a.).

    Åter till trådskaparens fråga:
    Är din bil trimmad? Om så är fallet kan OBD-funktionaliteten vara bortplockad, och då kommer du få problem på besiktningen eftersom de numera tänker koppla in en felkodsläsare och funkar inte det så blir det ombes.
    Om inte bilen är trimmad kan det vara så att du har fel läsare.
    Eller, det sägs att vissa årsmodeller av og9-5 är väldigt svåra att få kontakt med på OBD-sidan. Exakt vad detta beror på vet jag inte, men där brukar det å andra sidan _hjälpa_ med ett trim. Det hela är rätt beroende av styrboxens programvara.
    OK Tack. Jo jag förstår att det är olika för USA och Sverige kanske. Nej jag tror knappast min bil är trimmad med tanke på de tidigare ägarna. Men Bilprovningens läsare...vad är det för typ och vad händer om den inte får kontakt? Är bilen inte moddad är det ju knappast mitt problem eller?
    Man skulle ju kunna åka dit och be dom testa kanske...
    Eller är det någon som kan hjälpa till med detta och ev. modda så jag kan få den att fungera ? Jag bor i Hässelby/Stockholm.

    ISO och CAN har de OBD-testare jag provat men ingen fungerar (testat 3 av Kjells modeller t.ex. inkl. värstingen...). Så är det en speciell hastighet kanske?? Såg nånstans att det kan vara olika klockfrekvenser i boxen...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässelby Gård, Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    En annan fundering... Jag vet att min SID är bytt ganska nyligen. Det kan väl inte vara så att det är en sånndär Open SID där man kan läsa en massa koder m.m. ? Hur vet man vilken modell det är? Jag måste testa!!

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    OpenSID är en funktion i styrboxen som gör det möjligt att se "box-värden" i SID, det är alltså ECU som skickar till SID, vilken som helst.

    I din bil skall det vara ISO 9141-2 det har det varit i _alla_ SAABar jag provat mitt ELM-interface på. Jag köpte det för massor av år sig, det har serieport och endast ISO 9141-2, inte som de senare som kan alla protokollen.

    Vissa 9-5 har problem, runt 00, men varför vet jag inte. Och det lär nog bli ombes om de inte får kontakt, tyvärr, för då kommer de anta att systemet inte funkar.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Här är det lite förvirrat.

    CANBUS: Internt kommunikationssystem mellan olika delar/styrboxar/komponenter aav bilen. Finns i en snabb och en långsam del Powertrain (P) och Instrument (I). CANBUS finns faktiskt i både Trionic 5 och Trionic 7, men det är endast på og9-3 och og9-5 som bussen går utanför boxen och ansluter alla delar i bilen.
    CANBUSen är inte åtkomlig i OBD-2-uttaget annat än på bilar nyare än 2006, men även där är det tveksamt, jag har inte sett någon definitiva svar på den frågan.

    OBD-II: är ett lagstadgat kontrollsystem för avgasrening. Onboard Diagnostics, version 2. Detta system är utvecklat för att vara märkesoberoende (skall kunna läsas av vem som helst, utan märkesspecifik utrustning) och skall varna (genom att tända Check Enigne) om det inträffar störningar i bilens funktion som påverkar avgasreningen. Check Engine är alltså inte någon generell fellampa utan endast till för att övervaka motorns funktion med avseende på avgasreningens funktion.
    OBD-II blev lagstadgat 1996 i USA och SAAB satte OBD-II i alla bilar från och med årsmodell 96. Det kan finnas på vissa före, men från 96 sitter det i alla.
    Tyvärr finns kommunikationsprotokollet i några olika smaker varför vissa felkodsläsare bara funkar i vissa bilar. I Europa har vi ISO-varianten av OBD-II (förutom Ford/Volvo, bl.a.).

    Åter till trådskaparens fråga:
    Är din bil trimmad? Om så är fallet kan OBD-funktionaliteten vara bortplockad, och då kommer du få problem på besiktningen eftersom de numera tänker koppla in en felkodsläsare och funkar inte det så blir det ombes.
    Om inte bilen är trimmad kan det vara så att du har fel läsare.
    Eller, det sägs att vissa årsmodeller av og9-5 är väldigt svåra att få kontakt med på OBD-sidan. Exakt vad detta beror på vet jag inte, men där brukar det å andra sidan _hjälpa_ med ett trim. Det hela är rätt beroende av styrboxens programvara.
    Hakar på Din info om ODB2 kontroll hos besiktningen. Vet du mer ? När skall det börja gälla och vilka bilmodeller och årgångar omfattas. Antar att de bara skall kontrollera att den gemensamma felkodsläsningen fungerar. Har man trimmat vill man kanske inte att de försöker läsa programversioner mm. Att kolla innhållet i koden blir ju mer komplicerat men inte omöjligt om de skulle vilja. Hoppas och tror att de inte ligger i bilprovningen uppdrag och intresse. Inte kul för oss som vill skruva lite i programvaran.
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässelby Gård, Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Det klarnar lite!

    Testat med SIDen och det fungerar inte (Open SID ligger tydligen i ECUns programvara).

    Var inne på Saab verkstad och dom testade med Tech2. Tyvärr verkade inte killen veta så mycket om bil-el...hm. Han kunde i alla fall se att det var en "vanlig Trionic" och han kunde få kontakt alltså men det gich inte att se vilken version vad han visste i alla fall.

    Åkte förbi Bilprovningen. Dom ville inte koppla in sig och det behövs tydligen inte annat än på senare modeller (från 2001/2002 tror jag han sa). OK alltså för min del. Han sa oxå att han själv inte kunde läsa ut koder från sin bil, oxå 9-5.

    Men i alla fall... jag VILL kommunicera med min bil. Någon snälla hjälp mig hur jag ska göra!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Citat Ursprungligen postat av RolfN
    Det klarnar lite!

    Testat med SIDen och det fungerar inte (Open SID ligger tydligen i ECUns programvara).

    Var inne på Saab verkstad och dom testade med Tech2. Tyvärr verkade inte killen veta så mycket om bil-el...hm. Han kunde i alla fall se att det var en "vanlig Trionic" och han kunde få kontakt alltså men det gich inte att se vilken version vad han visste i alla fall.

    Åkte förbi Bilprovningen. Dom ville inte koppla in sig och det behövs tydligen inte annat än på senare modeller (från 2001/2002 tror jag han sa). OK alltså för min del. Han sa oxå att han själv inte kunde läsa ut koder från sin bil, oxå 9-5.

    Men i alla fall... jag VILL kommunicera med min bil. Någon snälla hjälp mig hur jag ska göra!
    Jag är tämligen säker på att man skall kunna få ut programversion med Tech2. Vi en eventuell programuppdatering (SPS programering) så måste man ju börja med att läsa in aktuell programversion i bilen för att därefter ansluta till TIS och säker ställa att man laddar över en programversion till Tech2 som är kompatibel med bilen och ECU:en. När bilarna börjar bli 10 år och äldre så gäller det nog att få tag i rätt kille hos Saab som har varit med ett tag.

    Eftersom ett Tech2 instrumet inte är något man köper för veckopengen precis så är man lite lost när det gäller felkodsläsning. Håller med Bollman om att man får leta efter lösningar som andra lyckats med. Felkodsläsare finns det ju en uppsjö av som alla lovar att de kan kommunicera med ett flertal märken och modeller men det är oftast långt ifrån sant. Jag vet att det är frustrerande men någon på forumet borde ha hittat en lösning som funkar på Din årsmodell
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Citat Ursprungligen postat av RolfN
    Men i alla fall... jag VILL kommunicera med min bil. Någon snälla hjälp mig hur jag ska göra!
    Finns 2 säkra kort.

    1. Köp/låna/hyr en Tech2'a.
    2. Läs på om hur du aktiverar OpenSID. Köp grejer, flasha och... tada! felkoder i SID.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässelby Gård, Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Ja kan man uppdatera så det går att köra Open SID så är det ju mycket hjälp redan där.

    Tackar för alla tips! Är det någon mer som vet om det finns nått att bygga/köpa så att man kan använda OBD-uttaget??? Finns ju en massa fina gratisprogram att tanka ner, jag har kollat på flera.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Citat Ursprungligen postat av RolfN
    Ja kan man uppdatera så det går att köra Open SID så är det ju mycket hjälp redan där.

    Tackar för alla tips! Är det någon mer som vet om det finns nått att bygga/köpa så att man kan använda OBD-uttaget??? Finns ju en massa fina gratisprogram att tanka ner, jag har kollat på flera.
    Om Du läser på i Trionic Suite så rekommenderar man att skaffa ett interface som kan kopplas in på bilens CAN-bus i ena änden och som har en USB i andra. CAN-bussen kan Du hitta på flera ställen. Alternativt så tar man ur boxen och kopplar in sig direkt i boxens uttag. Instruktion med bild stift nummer 12 volt matning mm finns. Det enda lite tråkiga är detta CAN-bus interface kostar bortemot 1500:- med frakt. Finns kanske något billigare men det verkar väl beprövat bland de som mixtrar med T5 alt T7 koden. Med detta interface och en dator men trionic suite programvara kan Du ordna info i SID:en
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Hässelby Gård, Stockholm
    Inlägg
    19

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Citat Ursprungligen postat av Guran ng900T
    Citat Ursprungligen postat av RolfN
    Ja kan man uppdatera så det går att köra Open SID så är det ju mycket hjälp redan där.

    Tackar för alla tips! Är det någon mer som vet om det finns nått att bygga/köpa så att man kan använda OBD-uttaget??? Finns ju en massa fina gratisprogram att tanka ner, jag har kollat på flera.
    Om Du läser på i Trionic Suite så rekommenderar man att skaffa ett interface som kan kopplas in på bilens CAN-bus i ena änden och som har en USB i andra. CAN-bussen kan Du hitta på flera ställen. Alternativt så tar man ur boxen och kopplar in sig direkt i boxens uttag. Instruktion med bild stift nummer 12 volt matning mm finns. Det enda lite tråkiga är detta CAN-bus interface kostar bortemot 1500:- med frakt. Finns kanske något billigare men det verkar väl beprövat bland de som mixtrar med T5 alt T7 koden. Med detta interface och en dator men trionic suite programvara kan Du ordna info i SID:en
    Jodå det finns massa CAN-bus ifc men vilket standard kör Saab? CAN är väl bara ett elektriskt protokoll...sen finns det olika bitlängder och hastigheter med. CAN-bus/USB finns från ca 500:- bla från ELFA (med OBD2 kontakt på). Samma där, jag vet ju inte om den fungerar ändå. Den har samma hastigheter/bitar som från Kjell och de fungerar ju inte. Jag har ingen lust att plocka ut ECUn och köra på bänk heller, SÅ intresserad är jag inte ;o)
    Trionic Suite verkar va ett hett tips, jag kollade på det förut. Gäller bara att få till nått så den kan prata med min bil oxå (om det ens går...), därav tråden! Jag vill veta hur man gör bara ;o)

    Trevlig Midsommar förresten till alla som gett så bra tips!

    Har felkod 08 på ACCn oxå så lär väl gräva lite i bilen i helgen i alla fall ;o) Gäller bara att ta reda på vad den där stegmotorn sitter...

  20. #20

    Re: 9-5 SE 2.0T Kombi M5 00 Hur prata med ECU´n?

    Vissa påstår att "opcom" går att använda till saab.
    Någon som provat?
    Finns att köpa på ebay för en 500 spänn.

    /hedlunde

Liknande ämnen

  1. Farligt att prata i mobiltfn när det åskar?
    Av DrBoost i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 16:50
  2. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 16:16
  3. Var köper man Mobilhållare så man kan prata i mic?
    Av Manne1337 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 21:31
  4. Navigationsdamen slutar prata ibland?
    Av b10tax i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 15:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •