Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: T7 startar på tre cylindrar i bland...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Hej har en 9-3 Aero 01 som har trasslat i c:a 1/2år.

    Ibland startar den på tre cylindrar då den kallstartas. Det är regel att den startar på tre då den stått några dagar. Bilen tar lite kylarvatten och ryker vitt då den startar på tre cylindrar. Tendensen är att det blir värre.

    Tog bilen till Saabhandlaren i fredags och de provtryckte kylsystemet (håller tätt) samt kollade CO i kylvätskan (inget utslag). Jag bad dem då efterdra toppen.

    Bilen startar lika faan på tre cylindrar.

    Vad gör jag nu? Byter topplockspackning, trots tätt kylsystem och ingen CO i kylvätsan...? Bilen tar inte något nämnvärt med olja, c:a 0,5l på 1000mil, men c:a 1 dl kylvätska på kanske 200-300mil.

    VH

    /Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Bara (Utanför malmö)
    Inlägg
    105

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Provat byta tändkassett och tändstift?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Drar den kylarvätska och går på 3 burkar så låter det som att topplockspackningen är kaputt...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Tändstift är bytta till nya Platinastift, då startade den bättre några veckor, men sen började den starta på tre igen.

    Har inte provat att byta tändkasset. Men jag har en donatorbil i närheten som jag skulle kunna ta en ifrån och prova med.

    Det konstiga är att den tar lite kylvätska, men inte visar något tryckfall vid provtryckning eller CO i kylvätskan. Kan ändå topplockspackningen vara körd?

    VH

    /Johan

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Citat Ursprungligen postat av jowin

    Det konstiga är att den tar lite kylvätska, men inte visar något tryckfall vid provtryckning eller CO i kylvätskan. Kan ändå topplockspackningen vara körd?

    VH

    /Johan
    När provtryckte man? Varm eller kall motor? När metallen är varm så expanderar den så möjligen kan det hända saker då, likaväl när den är kall!


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Hej!

    Jag vet inte riktigt, men man varmkörde för CO-provet. Kan ha varit så att man provtryckte på varm motor, jag hade ju i alla fall kört bilen dit, så helkall var den ju inte. Den verkar ju läcka då den är kall (står över natten).

    VH

    /Johan

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    bara för att vara säker! du kör på NKG stift va?
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Ja, det är de föreskrivna stiften. NGK ~800:- för fyra.

    De här killarna verkar ha precis samma problem:

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...lit=Provtrycka

    VH

    /Johan

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Hej igen,

    Det har helt klart blivit värre sedan jag lät efterdra toppen...suck, nu måste jag troligen göra något...dyrt.

    VH

    /Johan

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Hej, lät bilen stå still några dagar i helgen (midsommar...), och kollade i söndags med fiberoptik genom tändstiftshålet i varje cylinder, 4a:n ok, 3:an ok, 2:an ok, 1:an inte ok...

    I 1:ans cylinder så var kolvtoppen fuktig, och på två ställen i loppet så kunde man se rännilar av röd vätska (GM-glykol).

    Nu vet jag i alla fall vad felet beror på i min bil. Kommer prova med kylartätning från Bar´s leaks och se om jag kan klara mig från att bytta T-packning något år i alla fall.

    VH

    /Johan

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    du beskriver mitt problem på pricken.

    Jag är rätt säker på att det är din topplockspackning.

    Jag hade samma problem. Den startar fint de flesta gångerna, men när den inte gjorde det så gick den på 3 cylindrar och bolmade vitrök. Jag gjorde också komprov och det visade vara jämt och fint tryck.

    Jag hällde i en burk Kylartätning i systemet och problemet försvann.

    Hur bra den här metoden är låter jag vara osagd.
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Nej nej nej...häll INTE i sån skit som t.ex. Bar´s leaks från bensimackshyllorna
    i kylsystemet det kan bara skapa mer problem med ingensatt kylare och värmepaket.
    Byt topp-packning för det är det enda rätta sättet att fixa problemet.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Charlie
    Nej nej nej...häll INTE i sån skit som t.ex. Bar´s leaks från bensimackshyllorna
    i kylsystemet det kan bara skapa mer problem med ingensatt kylare och värmepaket.
    Byt topp-packning för det är det enda rätta sättet att fixa problemet.
    Det finns väl inget rätt och fel här egentligen...allt beror ju på ambitionsnivån.

    Låt säga att bilen är värd 65', är det då rätt att lägga 10' på att byta toppackning, om man kan fixa problemet så det håller i kanske två år för 150 spänn. Tveksamt. På de två åren kan det ju hända mycket med bilen, snodd, totalsmälld, uppbrunnen, tröttnat på den...

    Bar's Leak används tydligen i nybilar (bl.a. GM) för att smörja vattenpumpen, så så farligt kan det inte vara för kylsystemet...

    Problemet med alla dessa kylartätningsprodukter är att de inte kan hällas i expansionkärlet, utan ska hällas i en slang där det ordentligt flöde, och det ska göras då motorn är varm....

    - Timpa fuskade du och hällde ditt i expansionskärlet ändå?

    VH

    /Johan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Citat Ursprungligen postat av jowin
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Charlie
    Nej nej nej...häll INTE i sån skit som t.ex. Bar´s leaks från bensimackshyllorna
    i kylsystemet det kan bara skapa mer problem med ingensatt kylare och värmepaket.
    Byt topp-packning för det är det enda rätta sättet att fixa problemet.
    Det finns väl inget rätt och fel här egentligen...allt beror ju på ambitionsnivån.

    Låt säga att bilen är värd 65', är det då rätt att lägga 10' på att byta toppackning, om man kan fixa problemet så det håller i kanske två år för 150 spänn. Tveksamt. På de två åren kan det ju hända mycket med bilen, snodd, totalsmälld, uppbrunnen, tröttnat på den...

    Bar's Leak används tydligen i nybilar (bl.a. GM) för att smörja vattenpumpen, så så farligt kan det inte vara för kylsystemet...

    Problemet med alla dessa kylartätningsprodukter är att de inte kan hällas i expansionkärlet, utan ska hällas i en slang där det ordentligt flöde, och det ska göras då motorn är varm....

    - Timpa fuskade du och hällde ditt i expansionskärlet ändå?

    VH

    /Johan
    Svar nej, jag gjorde enl instruktion och hällde i det i den övre kylaröret? eller vilket namn det nu kan ha

    Anledningen till att jag funderar på om det är en bra lösning eller inte är att det diskuteras hurvida det är bra för kylarsystemet eller inte. Däremot så står det klart och tydligt på burkan att det inte ska påverka systemet utan endast smörjer och tätar men jag låter det vara osagt tills vidare
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Citat Ursprungligen postat av timpa.
    Citat Ursprungligen postat av jowin

    Det finns väl inget rätt och fel här egentligen...allt beror ju på ambitionsnivån.

    Låt säga att bilen är värd 65', är det då rätt att lägga 10' på att byta toppackning, om man kan fixa problemet så det håller i kanske två år för 150 spänn. Tveksamt. På de två åren kan det ju hända mycket med bilen, snodd, totalsmälld, uppbrunnen, tröttnat på den...

    Bar's Leak används tydligen i nybilar (bl.a. GM) för att smörja vattenpumpen, så så farligt kan det inte vara för kylsystemet...

    Problemet med alla dessa kylartätningsprodukter är att de inte kan hällas i expansionkärlet, utan ska hällas i en slang där det ordentligt flöde, och det ska göras då motorn är varm....

    - Timpa fuskade du och hällde ditt i expansionskärlet ändå?

    VH

    /Johan
    Svar nej, jag gjorde enl instruktion och hällde i det i den övre kylaröret? eller vilket namn det nu kan ha

    Anledningen till att jag funderar på om det är en bra lösning eller inte är att det diskuteras hurvida det är bra för kylarsystemet eller inte. Däremot så står det klart och tydligt på burkan att det inte ska påverka systemet utan endast smörjer och tätar men jag låter det vara osagt tills vidare
    Ok, då fick du alltså tappa ur lite kylarvätska, lr?

    Tillsatte du medlet med varm motor? Skållningsrisk....

    VH

    /Johan

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: T7 startar på tre cylindrar i bland...

    Jag fyllde i det med kall motor. Och se till att ha glykol liggandes som du kan fylla på med. Tappade ut nästan allt mitt. Men det kan bero på att jag inte öppnade locket till expansionskärlet innan jag tog väck röret.

    sen i med allt i röret. På med röret, i med glykol och varmkör sedan motorn.
    på min burk stod det att bilen skulle ha normal arbetstemp och sedan köras ytterligare 15min.
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 startar på 3 cylindrar ibland
    Av LinusStolpe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 20:46
  2. Går på 3 cylindrar när man har kört sen startar den.
    Av z5x i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 14:09
  3. 900 startar på tre cylindrar ibland och går dåligt vid fullg
    Av fyra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 22:05
  4. startar på 2-3 cylindrar!!900 t-16 84\87 motor.
    Av masterstreet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •