Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: 9-3 -00, slamrar efter rengöring av oljesilen.

  1. #1

    9-3 -00, slamrar efter rengöring av oljesilen.

    Hej på Er,

    Köpte en 9-3 -00 (185hk) för ett tag sen att ha som bruksis till och från jobbet. Den gick kanon den första månaden men sedan började oljelampan blinka lite då och då. Googlade en del på det och hamnade förstås här.

    Efter en del läsande så förstod jag att en rengöring av silen i oljetråget förmodligen var nödvändig + ett olje och filterbyte såklart. Sagt och gjort, efter några timmar i garaget så var tråget nere på golvet och huvva, det var verkligen dags för en rengöring. Några timmar senare var allting skinande rent och skruvades på plats. Skönt tänkte jag, att få det ordentligt gjort.

    Fyllde på med olja och drog igång den...... sweet. Ingen oljelampa. Så jag plockade ihop efter mig i garaget och skulle åka hem. Vid första korsningen så sa det "plong" och oljelampan gick på igen, någon sekund senare så kom varningstriangeln som ett brev på posten. Suck, vad nu då.....

    Oljelampan går på när varvtalet understiger ca: 1600 rpm och går av direkt när man ökar varvtalet lite grann. Vad sjutton kan det vara ???? Motorn låter mycket bättre nu, tickar inte lika mycket som förut och låter mjukare i sin gång.

    Kan också nämna att turboeffekten verkar ha försvunnit, kan det ha att göra med att jag inte fick dit klämman efter katten riktigt så det läcker lite där ???

    Bilen verkar inte heller ha uppgraderad vevhusventilation som säkert bidragit till det ruggigt skitiga tråget.

    Tacksam för tips och pointers i rätt riktning för jag gillar verkligen 9-3an.

    /Pontus

  2. #2

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    En åtgärd torde väl vara att uppgradera till nyaste vevhusventilationen, i så fall.
    9-3 Aero Coupé (2001)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    T5 är inte drabbad utav oil sludge.
    Men är vhv igensatt så bör den bytas.
    Saablös dåre

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    T5 är inte drabbad utav oil sludge.
    Men är vhv igensatt så bör den bytas.
    T5 fanns endast som 154hk variant år 2000 som jag har förstått det. Sista 185hk T5 kom 1999.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    T5 är inte drabbad utav oil sludge.
    Men är vhv igensatt så bör den bytas.
    Har inte 185hk T7 på 00 modellen? är det inte 154hk som har T5 fortfarande så visst kan det vara vevhusventen, men det kan ju vara andra fel oxo verkar ju som att den tappat trycket.

  6. #6

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Det är en T7 motor (svart tändkassett). Kan det vara så att den befintliga vhv är igensatt, så att pumpen har svårt att hålla trycket uppe ? Jag ska i alla fall uppdatera vhv för att vara på den säkra sidan. Kan övriga kanaler också våra igensatt så att dom behöver rensas ?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Citat Ursprungligen postat av M3Carbon
    Det är en T7 motor (svart tändkassett). Kan det vara så att den befintliga vhv är igensatt, så att pumpen har svårt att hålla trycket uppe ? Jag ska i alla fall uppdatera vhv för att vara på den säkra sidan. Kan övriga kanaler också våra igensatt så att dom behöver rensas ?
    Testa plocka ner toppen och rengör kanalerna där, vet att det fungerat förr. Innan du gör det så kontrollmät din oljepump med bladmått, ska vara max 0.08mm i spel så får du in ett 0.10mm bladmått är pumpen slut. Ny pump är relativt billig på speedparts och enkel att byta.

    mvh marre

  8. #8

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Jag spenderade nån timme till med att söka lite på forumet och ser att man ska använda en olja specad enligt GMLLA025. Jag slängde i en 10W40 olja från Quaker State vilket kanske är mitt problem !??

    När bilen är kall (nystartad) så tänds inte oljelampan på tomgång, det är först när motortempen stigit till arbetsnivå som oljelampan tänds. Vilken olja använder ni själva ?

    /Pontus

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Det är inte oljans fel att den lyser iaf, även om 0-30 är det optimala för din motor. Jag kör själv med 10-40 i min 9-3 utan problem.

    Har du kollat kolven som sitter i framkanten på transmissionkåpan?
    En stor plugg 19mm har jag för mig? Skruva ur den och kolla så att du får ut en kolv och en fjäder där, denna kolven kan kärva och orsaka detta problem.

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  10. #10

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Ajajajaj, var tvungen att svänga förbi affärn och under färden började det skramla nått hemskt från motorområdet. Först trodde jag att skramlet kom ifrån avgassystemet men efter att ha öppnat motorhuven låter det mer som att det kommer ifrån toppen av motorn Polarn tycker att det låter som att pumpen suger luft emellanåt men hur sjutton skulle det gå till

    Låter som en helrenovering kommer närmare och närmare

    Nån som vart med om något liknande ???

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Bytte du O-ringarna på rören när du hade nere tråget? Annars kan den mkt väl suga luft där, speciellt när den blir varm och oljan blir tunnare.

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  12. #12

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Bytte du O-ringarna på rören när du hade nere tråget? Annars kan den mkt väl suga luft där, speciellt när den blir varm och oljan blir tunnare.
    Det gjorde jag inte, visste inte om att det skulle behöva bytas innan jag monterade ned tråget. Men kan det verkligen förklara det enorma skramlet ?? Det låter mer som att det är någonting som ligger löst och skramlar någonstans Det låter som att det kommer ifrån övre delen av motorn så jag tänkte lyfta på ventilkåpan och se hur det ser ut där, sen får jag väl ge mig på tråget igen och se hur vevlagren ser ut.

    Ska kolla kolven i trans.kåpan och spelet i pumpen också........

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Är lyftarna i toppen är tomma på olja så skramlar det ngt fruktansvärt, annars brukar kamkedjan kunna väsnas som satan.

    Men som jag tolkar det så kom skramlet rätt plötsligt?

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  14. #14

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Jepp, bilen lät normalt när jag åkte iväg, sen började det skramla en del vilket sen tilltog tills jag stannade bilen.

    Men om det var tomt på olja i toppen så borde man väl höra ett karakteristiskt ventiltickande. Det var det innan jag fixade tråget, som sen försvann..... Åååå nu bara skramlar det

    Skulle jag gissa så gissar jag på vevlager, men jag börjar nog kolla under ventilkåpan först och arbetar mig nedåt.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Om lyftarna är helt tomma så "tickar" det inte bara det låter som satan då.

    Var bor du? Kanske finns nån Saabkunnig i närheten som kan lyssna lite.

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  16. #16

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Var bor du? Kanske finns nån Saabkunnig i närheten som kan lyssna lite.
    Bilen står i Lund nu så om nån vill förbarma sig nån timme och lyssna på den så vore ju det kanon. Vi bogserar hem den till helgen och då åker nog motorn ur och får sig en omgång.

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Var i Lund, jag finns i centrum.

  18. #18

    Re: Ny 9-3 ägare med motorproblem...

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Var i Lund, jag finns i centrum.
    Jag jobbar på Axis i Idéon området, där står nu också den lilla rackarn och skäms. Vore kanon om man kunde få någon med lite erfarenhet av Saab att lyssna på den. Imorrn kanske, måste pallra mig hemöver nu i regnet.....

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: 9-3 -00, slamrar efter rengöring av oljesilen.

    Du har PM

  20. #20

    Re: 9-3 -00, slamrar efter rengöring av oljesilen.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Du har PM
    Tack för hjälpen Patrik, det var bra, om än tråkigt, att få det bekräftat att det var ett motorras. Nu får jag se hur jag gör med den, renovera, ny motor eller sälja iväg skönheten.

    Vi hörs

Liknande ämnen

  1. Knackar/slamrar efter att remmen hoppade. 9000 -97 2.3t
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 12:13
  2. Bör man göra rent oljesilen? 9-5
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 00:43
  3. Rengöring efter turboras?
    Av 257 Midnight Blue i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 13:44
  4. rengöring av ic efter turboras!!!
    Av grappen86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •