Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Stereobyte på en Saab 9-5 2.3t -98 as2

  1. #1

    Stereobyte på en Saab 9-5 2.3t -98 as2

    Hejsan allihopa! Jag blev idag en ägare av en saab 9-5a och det första jag ska fixa på den är stereon (så ljud kåt som jag är ) Jag vet att det finns många trådar om det här men jag har inte riktigt fått en klarhet även fast jag har klickat runt i snart 2 timmar.. Hoppas jag får det nu iaf

    Jag har fått ut stereon och tagit reda på att det är en as2 premium med kasett och hela rasket men det är irrelevant för jag ska nämligen sätta in en Pioneer stereo och koppla in 2vägars mds slutsteg med 2st 12" och 2st 6.5" (oroa er inte jag har kört med det ett tag så jag vet vad jag gör ^^) MEN jag vet ej vad jag ska ha för adaptrar eller sockerbitar bakom stereon, kan man få några köpråd till vad jag ska införskaffa mig. Jag har haft det i min 740 förut så jag har inte behövt några adaptrar eller sådant.

    Hoppas ni förstår vad jag menar och har ni frågor om något så fråga på och kom med så många svar ni bara kan Tack

    ..-MS

  2. #2

    Re: Stereobyte på en Saab 9-5 2.3t -98 as2

    Ska du ha en annan eftermarknadsstereo behöver du ju inget alls.
    dra ur den gamla och i med den nya. Ska du däremot använda det gamla steget osv så kan inte jag det.

  3. #3
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63

    Re: Stereobyte på en Saab 9-5 2.3t -98 as2

    Jag har satt i en pioneer stereo i min 9-5a som hade AS3 system .

    Iso kontakten passade rakt på 9-5an orginal .. Fick dock switcha den gula samt röda kablarna med varandra för att få ha minne i stereon kvar :P ..

    Sedan klippte jag bort "antenn/remote" kabeln samt alla Högnivå kablar på iso kabeln. (Så att inte orginal steget ska gå eller få signal)
    DVS De som bli att gå i mellan Stereon och saabs org kontakt.

    Sedan drog jag egen remot (från stereo sidan av iso kontaktens kablar till stegen jag montera in i bilen samt 2 lågnivå kablar.

    Bytte dörrhögtalare fram (fick modifiera plasten som orginal högtalare sitter med på dörrarna) Och tog bort de 2 högtalarna (2,5" ?) som sitter i instrument panelen och montera diskanterna där :P..
    Kastade sedan in 2 RF 12" bakom ryggstödet pekande framåt på bilen .. Spelar bra. dock får jag in ytterst lite generator vin som kan höras bara när musiken e helt av ...

    Har lite bilder av kass kvalitè, om du vill se lite eller få någon ide från
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: Stereobyte på en Saab 9-5 2.3t -98 as2

    Behövs inga adaptrar, men om du kopplar lite extra med tändningsstyrningen blir tillvaron trevligare. Jag har dragit min till twice/dice-säkringen för att få styrning på nyckel i och ur. Att koppla in sig på ljusvredet ger en vanligt radioläge.
    Kopplar du direkt i kontakten får du tändningsstyrning.
    Annars finns det ju alltid konstantström.

    Antenn/remote bör fortfarande vara kopplad om du vill ha hyfsad radiomottagning med originalantenn eftersom antennförstärkaren inte startar annars.
    Kopplade ur min i ett anfall av sinnesförvirring och skillnaden var mycket stor.

    Har en Pioneer P88 i en 9-5 kombi -02. Original var AS2.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5

    Re: Stereobyte på en Saab 9-5 2.3t -98 as2

    Okej tack för alla svar! Har fixat ljudet nu.

Liknande ämnen

  1. Stereobyte Saab 9-3 polar edition -03
    Av Skörelid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-06-28, 18:50
  2. [LÖST] Radio locked efter stereobyte OG9-5
    Av supernaut i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 23:11
  3. Konstigt brus vid stereobyte på OG9-5 AS3
    Av Big_B i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 10:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •