Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: og9-3 2,0T -98 ac kompressorn startar ej efter påfylld gas

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    og9-3 2,0T -98 ac kompressorn startar ej efter påfylld gas

    Står på verkstaden i skrivande stund, skulle uppskatta om någon kunnde hjælpa mej med en felsøkning, drar man med en mejsel på komressorn så går den runt men startar som sagt ej av sej sjælv, inga felkoder i acc display (auto+off func.)

    Vart børjar jag?

    MVH Patrik

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196

    Re: og9-3 2,0T -98 ac kompressorn startar ej efter påfylld gas

    Låter som om det är för lågt tryck.. Jag har läst att det finns någon tryckvakt som kollar trycket..Om trycket är för lågt så startar inte kompressorn. osäker på om det är på din bil men det gissar jag.

    men om den startade innan du fyllde på så låter det väl som en trolig orsak.. eller hur.? Vet dock inte vid vilket tryck den skall starta.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    Re: og9-3 2,0T -98 ac kompressorn startar ej efter påfylld gas

    Kopplade in datorn men fick inte fram trycket, læste att det skal vara 2 bar hær på forumet.
    Innan jag fyllde tyckte jag att det kylde lite till och från men eftersom jag bara fick ur 40 gram gas nær jag tømde innan nya påfyllningen så ær det førmodligen bara något jag fått før mej, vet inte hur længe bilen gått med så lite gas:/

    Vart sitter tryckvakten monterad? kan man mæta den på något sætt, se om den funkar?

    Citat Ursprungligen postat av donaldduc
    Låter som om det är för lågt tryck.. Jag har läst att det finns någon tryckvakt som kollar trycket..Om trycket är för lågt så startar inte kompressorn. osäker på om det är på din bil men det gissar jag.

    men om den startade innan du fyllde på så låter det väl som en trolig orsak.. eller hur.? Vet dock inte vid vilket tryck den skall starta.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: og9-3 2,0T -98 ac kompressorn startar ej efter påfylld gas

    Var har du "kopplat in datorn"?

    Någon analog tryckmätning sker nog inte utan det handlar om en hederlig tryckvakt.

    Är inte tryckvakten placerad på torkluftfiltret som på bilden nedan fast på 9-3 som en enda vakt med flera kontakter ?

    Bild på en NG900 där det är två vakter:

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: og9-3 2,0T -98 ac kompressorn startar ej efter påfylld gas

    På og9-3 kan man iaf se högtrycket i tech-2.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    Re: og9-3 2,0T -98 ac kompressorn startar ej efter påfylld gas

    kopplade in den på obd kontakten under ratten, datorn ær en bosch kts200 och ær væl nån form av universal diagnos dator som funkar på dom flesta bil modeller, den klarade iallafall inte av att visa några mætværden på ac anlægningen, visade heller inga felkoder vilket var vældigt frusterande, nu står bilen ute med nyfylld gas men inget funkar anser snarare att den blåser varmluft som jag inte uplevt tidigare, på torkluftfiltret bakom grillen sitter det inga kontakter på min bil:/

    Førsta gången jag håller på med ac øverhuvudtaget vet inte vilka komponenter systemet ær upbyggt av eller deras funktioner tyværr...
    Kør en learn by doing hær

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Var har du "kopplat in datorn"?

    Någon analog tryckmätning sker nog inte utan det handlar om en hederlig tryckvakt.

    Är inte tryckvakten placerad på torkluftfiltret som på bilden nedan fast på 9-3 som en enda vakt med flera kontakter ?

    Bild på en NG900 där det är två vakter:


  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: og9-3 2,0T -98 ac kompressorn startar ej efter påfylld gas

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    På og9-3 kan man iaf se högtrycket i tech-2.
    Som ett analogt värde? Då lärde jag mig något nytt.

    Då är det alltså anledningen till att det räcker med en analog givare och så skapas gränsvärdena mjukvarumässigt? Var sker detta? I ACC-panelen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: og9-3 2,0T -98 ac kompressorn startar ej efter påfylld gas

    Bra fråga, men jag har, genom att pilla lite med opensid i min cabbe med T7, fått fram tryckvärdet på högtrycket och tempen på evaporatorn, till vilka det finns sensorer.
    Exakt varför T7 skulle vara intresserade av dessa värden är ju en fråga, men de finns där, på canbussen.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    Re: og9-3 2,0T -98 ac kompressorn startar ej efter påfylld gas

    Bilen har nu stått i x antal timmar och tro det eller ej, startar den och hör med det sama kylfläkten starta på kall motor, YES kompressorn går, vissa saker har en tendens att lösa sej själv, haha, gött som f*n!
    Bara hoppas det håller i sej, va lite ringrostig efter 760 gram för lite gas under lång tid

    Tack för al hjälp, forumet är guld och ha en fortsatt trevlig helg!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    Re: og9-3 2,0T -98 ac kompressorn startar ej efter påfylld gas

    AC funkar verkligen bara nær den sjælv kænner før det:/ till och från hela tiden, nån som kænner igen problemet?

Liknande ämnen

  1. Ljus och ljud dippar när AC kompressorn startar OG9-3
    Av Portal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 19:53
  2. Multiremmen glider av efter att AC-kompressorn varit borta
    Av Matterix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-12, 18:09
  3. 9-5 2.0t -01 startar men dör efter ett par sekunder?
    Av Skapligt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 00:33
  4. startar men dör efter 5 sek???
    Av spedy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •