Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bromsproblem 9-3 SC Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    82
    Medlem#
    8499

    Bromsproblem 9-3 SC Aero

    Ibland när jag startar bilen och ska köra iväg så är bromspedalen helt stum och bromsarna tar knappt. Är automat i bilen med så man får i stort sett ställa sig på pedalen för att bilen ska stå still. Vad kan detta va för fel? Försvinner när bilen varit igång 10-20sek. Behållaren med bromsolja visar på max.

    Väldigt tacksam för svar!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Bromsproblem 9-3 SC Aero

    Citat Ursprungligen postat av Johan99
    Ibland när jag startar bilen och ska köra iväg så är bromspedalen helt stum och bromsarna tar knappt. Är automat i bilen med så man får i stort sett ställa sig på pedalen för att bilen ska stå still. Vad kan detta va för fel? Försvinner när bilen varit igång 10-20sek. Behållaren med bromsolja visar på max.

    Väldigt tacksam för svar!
    Låter som att trycket i systemet går förlorat när bilen står stilla... Om du kör med bilen, stannar, stänger av motorn, väntar en lite stund och startar om, blir det likadant då?

    Personligen hade jag inte vågat chansa med detta utan åkt in direkt till verkstan.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Bromsproblem 9-3 SC Aero

    Låter som ett trasigt bromsservo.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    82
    Medlem#
    8499

    Re: Bromsproblem 9-3 SC Aero

    Tack för svaren. Får nog ta och åka till verkstan med bilen så får de kolla upp det.

    Outlaw: Nej har jag kört och sen typ varit inne och handlat så är det inga problem. Och 9 av 10 gånger när den stått tex över natten så är det inte heller några problem. Men 1 av 10 så blir det så här.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Bromsproblem 9-3 SC Aero

    Citat Ursprungligen postat av Johan99
    Tack för svaren. Får nog ta och åka till verkstan med bilen så får de kolla upp det.
    Det brukar vara bra att göra det med saker som inte funkar rätt vid en kallstart.
    Råkade ut för liknande i början på året, i mitt fall var det mer att bilen startade segt, i värsta fall skulle den väl inte starta. Värsta fallet för dig skulle kunna bli att bromsen inte tar när den verkligen behöv

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Inverness/Orsa
    Inlägg
    15

    Re: Bromsproblem 9-3 SC Aero

    Citat Ursprungligen postat av Johan99
    Tack för svaren. Får nog ta och åka till verkstan med bilen så får de kolla upp det.

    Outlaw: Nej har jag kört och sen typ varit inne och handlat så är det inga problem. Och 9 av 10 gånger när den stått tex över natten så är det inte heller några problem. Men 1 av 10 så blir det så här.
    Ska ta och väcka liv i en gammal tråd.
    Vad hände i slutändan? Blev du av med problemet efter att du gjort något eller är det en feature på en 9-3 Aero Automat. Min bil gör nämligen samma sak...
    Hemma: 9-3 Cab Aero V6 Aut -08
    På jobbet: SAAB 340
    Har haft: 9000 Aero Aut -96 Maptun Steg2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    14

    Re: Bromsproblem 9-3 SC Aero

    Vid kallstart aktiveras light-off för att värma katalysatorn snabbt. Med backad tändning och automat som ger en högre belastning en manuell kan man få fall där man inte får något vakuum i insuget. Dessa varianter har därför en elektrisk vakuumpump för att skapa vakuum. Kolla så att denna fungerar.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    82
    Medlem#
    8499

    Bromsproblem 9-3 SC Aero

    Har ju glömt vad de bytte nu men det va nån ventil till vaccum systemet har jag för mig. Sen dess har det funkat fint.

Liknande ämnen

  1. Bromsproblem og9-3 aero
    Av restyled i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 20:00
  2. bromsproblem 95 -04
    Av jimmyt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 23:31
  3. Bromsproblem og9-3 AERO
    Av panzer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 13:27
  4. Bromsproblem på 9-3 Aero -02
    Av DanDan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •