Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Hög positiv amul

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    64

    Hög positiv amul

    Hej! På mitt maptun steg3 så ligger amul värdet på runt +600 till +900 vad kan orsaka detta? ska det vara 3 eller 3,5bars BTR? jag har köpt boxen begagnad därför frågar jag här ist för maptun.
    bilen är en 9-3a med B205R
    MVH Gjutarn
    Saab 9-5 Aero SportCombi
    Saab og900s Sedan

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987
    Med andra ord 6-9% mer! 25% ger felkod på AMUL P0171

    Och denna kan skapas på grund av följande enligt WIS:

    * För lågt bränsletryck
    * Felaktig luftmassemätare

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    En 3,5 bars btr krävs vid steg 3. Iaf på 9-5.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496
    Detta beror helt på programmet och hur mycket effekt man tar ut. Vissa steg 3 görs för 3 bars btr, vissa för 3,5bar. Maptun tex som det pratas om i denna tråd kör fortfarande med 3 bars btr för steg 3 på B235R motorerna.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Med andra ord 6-9% mer! 25% ger felkod på AMUL P0171

    Och denna kan skapas på grund av följande enligt WIS:

    * För lågt bränsletryck
    * Felaktigt bränsletryck!

    MVH J
    Om man har 600 - 900 minus i amul va kan de bero på då?
    OG 9-3 Aero 2001 T7 // Chris

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987
    *Läckage mellan turbo och spjällhus
    *Felaktig Luftmassemätare

    Men detta är enligt WIS, det kan säkert bero på fler faktorer om bilen är trimmad, dessa punkter utgår från att bilen är original om inget annat anges i WIS, vet att 2,0 med fabrikstrim finns som en avvikelse i WIS.
    Men det skadar ju inte att kolla upp dessa punkter som ovan angivit!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    64
    Ok tack för svar, jag börjar med att mäta bränsletrycket.
    mvh Gjutarn
    Saab 9-5 Aero SportCombi
    Saab og900s Sedan

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Med andra ord 6-9% mer! 25% ger felkod på AMUL P0171

    Och denna kan skapas på grund av följande enligt WIS:

    * För lågt bränsletryck
    * Felaktig luftmassemätare

    MVH J

    Edit: felskrivning
    Hej

    6-9% mer LUFT ja, dvs den går magrare om jag minns rätt. Sen ligger min amul på minussidan då min främre lambdasond spökar, märks på soppaförbrukningen oxå att den drar mer. Den hänger sig på 480 mV och jag får en felkod som säger att förvärmningen inte fungerar som den ska. Bytte till en ny sond men fick samma fel efter 1 dag så jag tror det är fel nån annanstans. Bilen började rycka och dog senare efter bytet så jag bytte tillbaka i tron om att det var lambdasondsrelaterat men det var soppapumpen som tackat för sig. Så om nån har en annan teori på vad som gör att värdet hänger sig på 480 mV så är jag tacksam för det oxå, sorry för lite OT kanske.

    Mvh Fredde

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Detta beror helt på programmet och hur mycket effekt man tar ut. Vissa steg 3 görs för 3 bars btr, vissa för 3,5bar. Maptun tex som det pratas om i denna tråd kör fortfarande med 3 bars btr för steg 3 på B235R motorerna.
    Förväxling: Var ju B205R då är det 3.0 btr, B235R då skall det vara 3,5 btr för steg 3.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Detta beror helt på programmet och hur mycket effekt man tar ut. Vissa steg 3 görs för 3 bars btr, vissa för 3,5bar. Maptun tex som det pratas om i denna tråd kör fortfarande med 3 bars btr för steg 3 på B235R motorerna.
    För 9-5 Aero (B235R) mellan 2000-2005 Maptun steg 3 (285/440) krävs 3,5 btr.

    Se länk:
    http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=72

    //B
    Då har detta justerats sen jag kikade där sist, dom hade ett steg 3 280 hästars program tidigare gjort för 3 bars regulator.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Då har detta justerats sen jag kikade där sist, dom hade ett steg 3 280 hästars program tidigare gjort för 3 bars regulator.
    Sorry läs ovan. Tråden handlar om B205 o inte B235. Så vi hade bådar rätt o fel på samma gång. Jag pratade 9-5 o inte 9-3.



    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987
    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Med andra ord 6-9% mer! 25% ger felkod på AMUL P0171

    Och denna kan skapas på grund av följande enligt WIS:

    * För lågt bränsletryck
    * Felaktig luftmassemätare

    MVH J

    Edit: felskrivning
    Hej

    6-9% mer LUFT ja, dvs den går magrare om jag minns rätt. Sen ligger min amul på minussidan då min främre lambdasond spökar, märks på soppaförbrukningen oxå att den drar mer. Den hänger sig på 480 mV och jag får en felkod som säger att förvärmningen inte fungerar som den ska. Bytte till en ny sond men fick samma fel efter 1 dag så jag tror det är fel nån annanstans. Bilen började rycka och dog senare efter bytet så jag bytte tillbaka i tron om att det var lambdasondsrelaterat men det var soppapumpen som tackat för sig. Så om nån har en annan teori på vad som gör att värdet hänger sig på 480 mV så är jag tacksam för det oxå, sorry för lite OT kanske.

    Mvh Fredde
    Hej
    Vid något avbrott för ledarna sensorjord eller sensorspänning läser styrdonet ständigt 450mV och felkod P0134.

    Detta avser den främre lambdan! Dax att se över kablaget och eventuellt kontakter med oxid!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    66
    Nu måste jag bara få reda ut en sak:

    Positiv amul = mer luft = magrare blandning
    Negativ amul = mindre luft = fetare blandning

    Stämmer det?

    Min amul ligger runt ~270. Det betyder alltså att den får 2,7% för rik/fet blandning?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Citat Ursprungligen postat av Hyppe

    Hej

    6-9% mer LUFT ja, dvs den går magrare om jag minns rätt. Sen ligger min amul på minussidan då min främre lambdasond spökar, märks på soppaförbrukningen oxå att den drar mer. Den hänger sig på 480 mV och jag får en felkod som säger att förvärmningen inte fungerar som den ska. Bytte till en ny sond men fick samma fel efter 1 dag så jag tror det är fel nån annanstans. Bilen började rycka och dog senare efter bytet så jag bytte tillbaka i tron om att det var lambdasondsrelaterat men det var soppapumpen som tackat för sig. Så om nån har en annan teori på vad som gör att värdet hänger sig på 480 mV så är jag tacksam för det oxå, sorry för lite OT kanske.

    Mvh Fredde
    Hej
    Vid något avbrott för ledarna sensorjord eller sensorspänning läser styrdonet ständigt 450mV och felkod P0134.

    Detta avser den främre lambdan! Dax att se över kablaget och eventuellt kontakter med oxid!

    MVH J

    Hej.

    Jo jag har förstått det nu, för jag var ut o tittade på spänningen för den främre lambdan (har den infon i OSID) och den hänger ju med bra ett tag men verkar låsa sig efter exakt samma tid. Läste nåt om dålig jord i kontaktstycket till ECU:n, får väl ta och kolla där också för jag har gjort rent kontaktstycket där lambdan ansluts. Läste precis i WIS (precis installerat om det) nu att det inte får förekomma nå kemikalier i kontaktdonet. Får blåsa rent där och testa igen då. Tack för hjälpen iaf



    Update: Har gjort rent kontaktstycket och den gick längre innan en felkod sattes, dock kom den efter en stund igen. MEN nu när jag fått AC:n fylld så sätts ingen felkod så länge AC-kompressorn går. Detta får mig att tro att det är nåt jordfel eller liknande nånstans. Jag kör med Digimoto och ett OBD-II interface och då även fast felkoden sätts så har jag en signal ut från första lambdasonden, dock så stannar den på 480 mV i oSID. Läste om någon som öppnat upp kontaktstycket till ECU:n och klippt lambdajordkablarna och satt ihop med en 3:e. På så vis skulle man bli väck min felkod. Nåt som känns igen av någon? Tacksam för svar.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    429
    Citat Ursprungligen postat av asbus
    Nu måste jag bara få reda ut en sak:

    Positiv amul = mer luft = magrare blandning
    Negativ amul = mindre luft = fetare blandning

    Stämmer det?

    Min amul ligger runt ~270. Det betyder alltså att den får 2,7% för rik/fet blandning?
    Det stämmer. Enligt vad jag läst mig till så är inte denna siffra något att oroa sig över. Min brukar pendla mellan -260 och +100 nånting.

    Hade väldigt hög AMUL precis efter att jag ställt på bilen i år, visade sig att termostaten var lite öppen hela tiden, vilket resulterade i mer bränsle och därmed en fetare blandning.

  16. #16
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346
    Lyfter och lånar tråden lite.

    Har ett steg 4 från Maptun i bilen och har tankat in OpenSID nyligen. Har ett amul på mellan 1000-1200. Bilen är en og9-3 Aero.

    Termostaten är nybytt då den förra var dålig. Måste man rycka batterikabeln och låta boxen adaptera igen för att amul ska ändra sig?

    Vad annars kan vara galet med ett så högt amulvärde? Skadligt att åka omkring med när den får snål blandning?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987
    Med adaptiv styrning så regleras detta hela tiden när du kör (men kräver vissa förutsättningar för att kunna ske)

    Så med andra ord så behöver du aldrig bryta strömen för att den skall adaptera om. Felsök istället efter möjlig orsak. T.ex kolla upp ditt bränsletryck. Du har ju trimmat bilen så bränslesystemet kanske inte klarar av att leverera tillräckligt med bensin.
    Filter eller pump kanske är dåligt.

    Reflektion:
    Har du anpassad programvara för din hårdvara?
    Maptun m.fl brukar vara noga med att man som kund använder avsedd hårdvara till deras program eftersom mjukvaran stämmer överens med hårdvara som kittet beskriver.....

    MVH J


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  18. #18
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346
    Tackar för svar!

    Bilen är byggd med hårdvaran som krävs för ett steg 4 från Maptun. Inkluderar intercooler, downpipe med racekat samt viggenkoppling. Har inte någon annan BTR eller soppapump.

    Dock har jag fått tag i en begagnad box som suttit i en likadan bil, så det är väl kanske möjligt att Maptun har gått in och ändrat i bränslemappen för den enskilda bilen tidigare eller något.

    Märkte av att amul-värdet ökade ytterligare nu när jag bytte till en ny termostat.

    Tänkte prova med att byta till en ny LMM och se om det blir någon skillnad.

    Är det så att det är direkt skadligt för motorn att köra med så högt AMUL? Det är det som gör mig mest orolig. Fet blandning brukar ju vara att föredra framför en mager...

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Varför skulle styrsystemet reglera upp mer luft om man får positiv bränsleadaption?
    + på adaptionen bör vara antal % mer bränsle än det tänkta referensvärdet i bränslemappen

    Lambdavärden är tvärtom, högt lambdavärde = bilen går snålt
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    ...

    Lambdavärden är tvärtom, högt lambdavärde = bilen går snålt
    Gäller det även värdet i OpenSID?
    Dvs >0 = magert, 0 = lambda 1 och < 0= fett
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Liknande ämnen

  1. Amul-tråden, amul på bf95/98 vs e85
    Av mathias.w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2013-03-04, 20:30
  2. Vad är Amul?
    Av mathias.w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 18:41
  3. dags att vara positiv!
    Av Lotus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 23:15
  4. Positiv försäkringspremie!
    Av Airflow i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 22:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •