Hej! På mitt maptun steg3 så ligger amul värdet på runt +600 till +900 vad kan orsaka detta? ska det vara 3 eller 3,5bars BTR? jag har köpt boxen begagnad därför frågar jag här ist för maptun.
bilen är en 9-3a med B205R
MVH Gjutarn
Hej! På mitt maptun steg3 så ligger amul värdet på runt +600 till +900 vad kan orsaka detta? ska det vara 3 eller 3,5bars BTR? jag har köpt boxen begagnad därför frågar jag här ist för maptun.
bilen är en 9-3a med B205R
MVH Gjutarn
Saab 9-5 Aero SportCombi
Saab og900s Sedan
Med andra ord 6-9% mer! 25% ger felkod på AMUL P0171
Och denna kan skapas på grund av följande enligt WIS:
* För lågt bränsletryck
* Felaktig luftmassemätare
MVH J
Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk
En 3,5 bars btr krävs vid steg 3. Iaf på 9-5.
//B
Detta beror helt på programmet och hur mycket effekt man tar ut. Vissa steg 3 görs för 3 bars btr, vissa för 3,5bar. Maptun tex som det pratas om i denna tråd kör fortfarande med 3 bars btr för steg 3 på B235R motorerna.
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Om man har 600 - 900 minus i amul va kan de bero på då?Ursprungligen postat av Johannyman
OG 9-3 Aero 2001 T7 // Chris
*Läckage mellan turbo och spjällhus
*Felaktig Luftmassemätare
Men detta är enligt WIS, det kan säkert bero på fler faktorer om bilen är trimmad, dessa punkter utgår från att bilen är original om inget annat anges i WIS, vet att 2,0 med fabrikstrim finns som en avvikelse i WIS.
Men det skadar ju inte att kolla upp dessa punkter som ovan angivit!
MVH J
Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk
Ok tack för svar, jag börjar med att mäta bränsletrycket.
mvh Gjutarn
Saab 9-5 Aero SportCombi
Saab og900s Sedan
HejUrsprungligen postat av Johannyman
6-9% mer LUFT ja, dvs den går magrare om jag minns rätt. Sen ligger min amul på minussidan då min främre lambdasond spökar, märks på soppaförbrukningen oxå att den drar mer. Den hänger sig på 480 mV och jag får en felkod som säger att förvärmningen inte fungerar som den ska. Bytte till en ny sond men fick samma fel efter 1 dag så jag tror det är fel nån annanstans. Bilen började rycka och dog senare efter bytet så jag bytte tillbaka i tron om att det var lambdasondsrelaterat men det var soppapumpen som tackat för sig. Så om nån har en annan teori på vad som gör att värdet hänger sig på 480 mV så är jag tacksam för det oxå, sorry för lite OT kanske.
Mvh Fredde
Förväxling: Var ju B205R då är det 3.0 btr, B235R då skall det vara 3,5 btr för steg 3.Ursprungligen postat av Manick
//B
Då har detta justerats sen jag kikade där sist, dom hade ett steg 3 280 hästars program tidigare gjort för 3 bars regulator.Ursprungligen postat av Mr_SunBear
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Sorry läs ovan. Tråden handlar om B205 o inte B235. Så vi hade bådar rätt o fel på samma gång. Jag pratade 9-5 o inte 9-3.Ursprungligen postat av Manick
//B
HejUrsprungligen postat av Hyppe
Vid något avbrott för ledarna sensorjord eller sensorspänning läser styrdonet ständigt 450mV och felkod P0134.
Detta avser den främre lambdan! Dax att se över kablaget och eventuellt kontakter med oxid!
MVH J
Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk
Nu måste jag bara få reda ut en sak:
Positiv amul = mer luft = magrare blandning
Negativ amul = mindre luft = fetare blandning
Stämmer det?
Min amul ligger runt ~270. Det betyder alltså att den får 2,7% för rik/fet blandning?
Ursprungligen postat av Johannyman
Hej.
Jo jag har förstått det nu, för jag var ut o tittade på spänningen för den främre lambdan (har den infon i OSID) och den hänger ju med bra ett tag men verkar låsa sig efter exakt samma tid. Läste nåt om dålig jord i kontaktstycket till ECU:n, får väl ta och kolla där också för jag har gjort rent kontaktstycket där lambdan ansluts. Läste precis i WIS (precis installerat om det) nu att det inte får förekomma nå kemikalier i kontaktdonet. Får blåsa rent där och testa igen då. Tack för hjälpen iaf
Update: Har gjort rent kontaktstycket och den gick längre innan en felkod sattes, dock kom den efter en stund igen. MEN nu när jag fått AC:n fylld så sätts ingen felkod så länge AC-kompressorn går. Detta får mig att tro att det är nåt jordfel eller liknande nånstans. Jag kör med Digimoto och ett OBD-II interface och då även fast felkoden sätts så har jag en signal ut från första lambdasonden, dock så stannar den på 480 mV i oSID. Läste om någon som öppnat upp kontaktstycket till ECU:n och klippt lambdajordkablarna och satt ihop med en 3:e. På så vis skulle man bli väck min felkod. Nåt som känns igen av någon? Tacksam för svar.
Det stämmer. Enligt vad jag läst mig till så är inte denna siffra något att oroa sig över. Min brukar pendla mellan -260 och +100 nånting.Ursprungligen postat av asbus
Hade väldigt hög AMUL precis efter att jag ställt på bilen i år, visade sig att termostaten var lite öppen hela tiden, vilket resulterade i mer bränsle och därmed en fetare blandning.
Lyfter och lånar tråden lite.
Har ett steg 4 från Maptun i bilen och har tankat in OpenSID nyligen. Har ett amul på mellan 1000-1200. Bilen är en og9-3 Aero.
Termostaten är nybytt då den förra var dålig. Måste man rycka batterikabeln och låta boxen adaptera igen för att amul ska ändra sig?
Vad annars kan vara galet med ett så högt amulvärde? Skadligt att åka omkring med när den får snål blandning?
Med adaptiv styrning så regleras detta hela tiden när du kör (men kräver vissa förutsättningar för att kunna ske)
Så med andra ord så behöver du aldrig bryta strömen för att den skall adaptera om. Felsök istället efter möjlig orsak. T.ex kolla upp ditt bränsletryck. Du har ju trimmat bilen så bränslesystemet kanske inte klarar av att leverera tillräckligt med bensin.
Filter eller pump kanske är dåligt.
Reflektion:
Har du anpassad programvara för din hårdvara?
Maptun m.fl brukar vara noga med att man som kund använder avsedd hårdvara till deras program eftersom mjukvaran stämmer överens med hårdvara som kittet beskriver.....
MVH J
MVH J
Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk
Tackar för svar!
Bilen är byggd med hårdvaran som krävs för ett steg 4 från Maptun. Inkluderar intercooler, downpipe med racekat samt viggenkoppling. Har inte någon annan BTR eller soppapump.
Dock har jag fått tag i en begagnad box som suttit i en likadan bil, så det är väl kanske möjligt att Maptun har gått in och ändrat i bränslemappen för den enskilda bilen tidigare eller något.
Märkte av att amul-värdet ökade ytterligare nu när jag bytte till en ny termostat.
Tänkte prova med att byta till en ny LMM och se om det blir någon skillnad.
Är det så att det är direkt skadligt för motorn att köra med så högt AMUL? Det är det som gör mig mest orolig. Fet blandning brukar ju vara att föredra framför en mager...
Varför skulle styrsystemet reglera upp mer luft om man får positiv bränsleadaption?
+ på adaptionen bör vara antal % mer bränsle än det tänkta referensvärdet i bränslemappen
Lambdavärden är tvärtom, högt lambdavärde = bilen går snålt
///Mackanized
Tillbaka
Gäller det även värdet i OpenSID?Ursprungligen postat av Mackan
Dvs >0 = magert, 0 = lambda 1 och < 0= fett
96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11